سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست‌وزیر کریمه: هیچ مشکلی در مراکز اخذ رای وجود ندارد

"سرگئی آکسیونف"، نخست وزیر منطقه کریمه اعلام کرد: هیچ مشکلی در مراکز اخذ رای وجود ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی،  ساکنان منطقه کریمه اوکراین امروز یکشنبه به پای صندوق های رای رفتند تا درباره جدایی این منطقه از اوکراین و الحاق آن به روسیه تصمیم گیری کنند ؛ موضوعی که بحران امنیتی مشابه دوران جنگ سرد را در شرق اروپا به دنبال داشته است. 

"سرگئی اکسیونوف" نخست وزیر کریمه که از هواداران روسیه به شمار می رود پس از شرکت در این همه پرسی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد : « لحظه ای تاریخی و عصری جدید آغاز شده است. ما امروز جشن خواهیم گرفت . » 

دولت جدید اوکراین و جامعه بین الملل به جز روسیه اعلام کرده اند نتیجه این همه پرسی را که انتظار می رود اکثر شرکت کنندگان به جدایی فوری کریمه از اوکراین رای دهند به رسمیت نخواهند شاخت.

حدود یک میلیون و 500 هزار نفر برای شرکت در همه پرسی این شبه جزیره واقع در دریای سیاه فراخوانده شده اند ؛ منطقه ای که بیشتر ساکنان آن را روس تبارها تشکیل می دهند و از ماه گذشته به کنترل نیروهای روس درآمده است. 

الکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین روسیه را به سازماندهی این همه پرسی در چارچوب بخشی از برنامه حمله به اوکراین متهم کرده و از ساکنان منطقه کریمه خواسته است این همه پرسی را تحریم کنند .

وی افزود نتیجه همه پرسی از پیش توسط کرملین تعیین شده است تا توجیهی برای اعزام نیروهای روس و آغاز جنگی باشد که زندگی مردم و چشم انداز اقتصادی کریمه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه اعلام کردند رای دهندگان در شهر تاریخی سواستوپل و پایگاه دریایی سواستوپل که مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه به شمار می رود امروز یکشنبه در این همه پرسی شرکت کردند. 

در "باغچه سرای"  مرکز منطقه تاتارنشین کریمه نیز که خواستار تحریم همه پرسی شده بود تنها اقلیت های روس مشاهده شدند که به مراکز رای گیری می روند. 

"ایوان کانستانتینوویچ" 71 ساله که دستانش را به نشانه پیروزی بالا برده است می گوید : « سالها منتظر چنین لحظه ای بودیم. همه به جدایی کریمه از اوکراین رای خواهند داد. » 

مقامات کریمه اعلام کردند ناظران خارجی بر این همه پرسی نظارت دارند اما سازمان امنیت و همکاری اروپا به دلیل آنکه یکی از کشورهای عضو باید از این سازمان دعوت به عمل آورد حضور ندارد. 

ناظران نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا از ورود به کریمه که درگیر شدیدترین رویارویی غرب و شرق اروپا از زمان فروپاشی دیوار برلین  شده است منع شده اند.

پیش بینی می شود نتایج اولیه این همه پرسی پس از پایان رای گیری در ساعت هشت شب به وقت محلی ، هجده به وقت گرینویچ ، منتشر شود و این در حالی است که پرچم های روسیه در خیابان های سواستوپل توزیع می شود. 

تمهیدات الحاق منطقه کریمه به روسیه چنانچه ساکنان کریمه به الحاق این منطقه رای دهند ، این هفته آغاز خواهد شد و احتمالا ماهها به طول خواهد انجامید. 

مقامات هوادار روسیه و مسکو این همه پرسی را نمونه ای از حق تعیین سرنوشت مشابه تصمیم کوزوو به جدایی از صربستان می دانند اما واشنگتن معتقد است این همه پرسی به دلیل اینکه « به زور اسلحه » برگزار می شود نمی تواند دموکراتیک باشد. 

در آستانه برگزاری این همه پرسی ، تنش ها در بیشتر بخش های روس زبان شرق اوکراین رو به شدت گذاشت.

در شهرهای خارکیف و دونتسک سه فعال کشته شدند و هواداران روسیه خواستار برپایی همه پرسی مشابه در دیگر مناطق اوکراین شده اند. 

به دنبال سه ماه اعتراضات خونبار در اوکراین و خروج ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور این کشور از کیف ، نیروهای روسیه و شبه نظامیان هوادار این کشور کنترل شبه جزیره راهبردی کریمه را در اختیار گرفتند. 

نمایندگان پارلمان روسیه نیز به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای حمله به اوکراین چراغ سبز نشان دادند و این اقدام نظامی را برای دفاع از اقلیت روس در این منطقه ضروری دانستند. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.