سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

قدیمی ترین انیمیشن صخره ای جهان" درکرمانشاه

حجاري هاي تاق بستان شامل سه قسمت است که سنگ نگاره اردشير دوم در سمت راست ايوان كوچك قرار گرفته است و در واقع يك صحنه پيمان مذهبي است و در اين سنگ نگاره اهورا مزدا در حال اهداي ديهيم شاهي كه روبان مواجي به آن گره خورده به شاه است و در سمت چپ شاه مظهر ايزد مهر ايستاده و انواري از سر او ساطع است و بر روي گل نيلوفر بزرگي ايستاده و در دستانش دسته اي از شاخ نبات مخصوص مراسم مذهبي به چشم مي خورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

ايوان كوچك این مجموعه منحصر به فرد تاریخی که شامل سنگ نگاره شاپور دوم و سوم است فضايي مستطيل شكل است که در دو طرف ورودي آن دو جرز چهار گوش ديده مي شود و در بالاي اين جرزها اتاق با قوس نيم دايره اي قرار دارد كه 10سانتي متر از سطح داخلي جرزها عقب تر است که اين تاق به وسيله شاپور سوم ساخته شده است.

در ديوار انتهايي تاق نیز نقشي از شاپور سوم و پدرش شاپور دوم به يادگار مانده است که در دو طرف اين سنگ نگاره دو كتيبه به خط پهلوي براي معرفي آن بجا مانده است.

ایوان بزرگ که در كنار ايوان كوچك قرار دارد و توسط خسرو پرويز ايجاد شده و سنگ نگاره هایی از خسرو پرویز را با خود دارد و در واقع مهمترين اثر تاق بستان است.

ديوار مقابل تاق به صورت افقي به دو بخش تقسيم شده و بر دو ديواره جانبي آن دو صحنه شكار حجاري شده است که صحنه بالا در ديوار مقابل مجلس تاج ستاني خسرو پرويز است.

در اين نقش اهورا مزدا كه در سمت راست شاه ايستاده، ديهيم شاهي را به او اهدا مي كند و درسمت چپ شاه پيكره آناهيتا در حاليكه در يك دست سبوي آبي دارد و با دست ديگر حلقه مشابهي را به شاه اهدا مي كند، نقش بسته است.

در بخش زير اين صحنه، خسرو پرويز سوار بر اسبش شبديز، در لباس كامل رزم، حجاري شده است و در ديوارهاي كناري ايوان، دو صحنه شكار توسط خسرو پرويز نشان داده شده است که در ديوار سمت چپ صحنه اي از شكار گراز حجاري شده و در اين نقش فيل بانان در حال رم دادن گراز ها از مخفيگاه خود هستند و در قسمت بالاي صحنه شكار، قايق پارويي ديده مي شود.

در سمت راست، صحنه پايان شكار نمايان است، در اين صحنه شاه در داخل قايقي ايستاده و كماني با زه را به نشانه پايان شكار در دست دارد و در پايين اين صحنه نیز پنج فيل سوار در حال جمع آوري گرازهاي شكار شده هستند.

در ديوار سمت راست، سه رديف فيل بان گوزن ها را از طريق دروازهايي كه در حصار تعبيه شده اند، به داخل شكارگاه رم مي دهند و اين گوزنها به دنبال چند گوزن دست آموز كه روباني بر گردن دارند، در حال فرارند.

در درون شكارگاه شاه سه قسمت نشان داده شده است که در قسمت بالا شاه سوار بر اسب آماده شكار است و صحنه بعدي شاه را در حال شكار نشان مي دهد و در پايين نیز، شاه كمان را بر گردن انداخته كه به معني اتمام شكار است و در سمت چپ حصار چند نفر شتر سوار گوزنها را حمل ميكنند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی تاقبستان از نقش شکارگاه گراز و گوزن به عنوان قدیمی ترین انیمیشن صخره ای جهان یاد کرد و از میهمانان نوروزی برای دیدن این مجموعه دیدنی دعوت کرد.

علیرضا مرادی بیستونی گفت: در محوطه تاق بستان آثاري از دوره ساساني به چشم می خورد كه در واقع مربوط به 150 سال پیش می باشد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، انیمیشن ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.