سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلاتی از جنس کودکان بی‌سرپرست

این گزارش به موضوع معضل کودکان بی‌سرپرست و آثار و پیامدهای آن می‌‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ معضل بی‌سرپرست یا بدسرپرست واقعیت تلخ بسیاری از جوامع یا کشورهاست که ریشه‌های آن به نهاد خانواده و جامعه بازمی‌گردد. کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست به کودکانی گفته می‌شود که والدین خود را بر اثر حوادثی همچون تصادفات رانندگی یا مرگ از دست داده‌اند یا دارای والدینی هستند که رفتار مناسبی با فرزندان خود ندارند.
 
کودکانی که از فقدان خانواده یا خانواده‌های نامناسب و بد رنج می‌برند در آینده در دوران تحصیل و مراحل زندگی خود باز می‌مانند و دچار بحران شخصیت و عدم توانایی برقراری با اطرافیان خود می‌شوند. از علائم دیگر و بحران‌هایی که فقدان والدین یا کودکان بدسرپرست از خود نشان می‌دهند افسردگی، وابستگی دلهره آمیز، ترس، گریه‌های شبانه، شب ادراری، عدم اعتماد به نفس، وابستگی‌های پی درپی به افراد مختلف و توانایی ضعیف برای برقراری با محیط اجتماعی است. 

از جمله راهکارها برای کاهش علائم روانشناختی فقدان والدین، اصلاح سیستم مراکز و موسسات خیریه، پرهیز از واگذاری کودک به سرپرستان و مربیان مختلف، واگذاری آنها به والدین جدید که صلاحیت سرپرستی کودکان را دارند می‌تواند به بهبود و نسبی این کودکان کمک کند.
 
از جمله موانع این کودکان در جامعه دیدگاه جامعه نسبت به این نوع کودکان است، دیدگاه و برخوردی که در مدارس و در محیط اطراف با کودکان بی‌سرپرست می‌شود می‌تواند در رشد و تقویت شخصیت یا بالعکس در جهت کاهش اعتماد به نفس و اجتماع گریز شدن این کودک در آینده تأثیر داشته باشد.

توجه رسانه‌های جمعی و مراکز مربوطه و ذیربط برای آگاهی رسانی به مردم و کمک به تغییر دیدگاه جامعه نسبت به این کودکان و حل مشکلاتشان می‌تواند مثمرثمر باشد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: مشکل ، کودکان ، پیامد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.