سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلاتی که "کوررنگی" برای فرد ایجاد نمی‌کند

در بین جانواران تنها انسان‌ها و خانوادهٔ میمون‌ها قابلیت دیدن رنگ‌ها را دارند و بقیه حیوانات دارای دیدی سیاه و سفیدند.

مهران نیکخو پزشک در گفتگو پیرامون کور رنگی در افراد و تشخیص آن به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کور رنگی بیماری است که می‌تواند نسبت به هر یک از سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز به تنهایی به وجود بیاید و نوع دیگری از این بیماری وجود دارد که در آن فرد بیمار نسبت به هر سه رنگ ذکر شده دچار کور رنگی است و این نوع آخری بیشتر به دلیل کم بینایی به پزشک مراجعه کنند. 

وی بیان کرد: شایع‌ترین نوع کور رنگی نسبت به رنگ سبز است که صفتی مغلوب و وابسته به کروموزم می‌باشد و در مردان از مادر به ارث می‌رسد. به همین دلیل علیرغم وجود این بیماری هم در خانم‌ها و هم در آقایان، در زنان به ندرت شاهد این بیماری هستیم و تنها حدود یک درصد بیماران کور رنگ را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. 

این چشم پزشک افزود: این بیماری درمانی ندارد و بسیاری از بیماران مبتلا نیز از بیماری خود مطلع نیستند، چرا که در بسیاری از موارد محدودیت و مشکل خاصی را در دید خود احساس نمی‌کنند. 

وی افزود: وجود این بیماری به دلیل دچار مشکل شدن سلول‌های مخروطی چشم که در قسمت ماکولای چشم (مرکز بینایی) وجود دارند و وظیفهٔ تشخیص رنگ‌ها بر عهده آن‌هاست می‌باشد. 

مهران نیکخو اضافه کرد: چشم نیز مانند تلویزیون که انواع رنگ‌ها و تصاویر را با به کار بردن سه رنگ آبی، قرمز و سبز به ما نشان می‌دهد، عمل می‌کند و کسی که دچار سبز کوری است، دنیا را به صورت سیاه و سفید نمی‌بیند، بلکه وی قادر به تشخیص انواع رنگ‌ها بوده اما بعضی از رنگ‌ها را به گونه‌ای متفاوت با دیگران می‌بیند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: کوررنگی ، چشم ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۹:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
در سختی زندگی برای افراد کوررنگ همین بس که بسیاری از شغلها رو نمیتونن انتخاب کنند. حتی شغلهایی که از همه لحاظ استعدادش رو دارند و بهش علاقه دارند رو باید کنار بزارن. بنظر من کوررنگی چیزی شبیهه نابینایی هست ولی با درجه خفیفتر. من خودم کوررنگی شدید دارم و هر رنگی رو ممکنه اشتباه تشخیص بدم. قرمز با سبز .آبی با بنفش. توسی با سبز. آبی با سبز. زرد با نارنجی. زرد با سبز. و غیره....بستگی به طیف اون رنگ داره. البته غالبا اختلاف دو رنگ در کنار هم رو با زحمت متوجه میشم. ولی...ولی حیف که کسی درک نمیکنه کوررنگی چقدر سخته. یک نوع معلولیت