سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 24 اسفند؛

از کاهش ۱۰ درصدی قیمت موبایل تا احیا شدن مشترکان غیرفعال تالیا

راه اندازی مرکز کنترل عملیات شبکه مخابرات، امکان ترافیک سنجی یکپارچه، راه‌اندازی باشگاه مشتریان مخابرات، امکان احیا شدن مشترکان غیرفعال تالیا و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در 24 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز كه در فضای مجازی منتشر می‌شود را در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.





راه اندازی مرکز کنترل عملیات شبکه مخابرات/ امکان ترافیک سنجی یکپارچه
مرکز کنترل عملیات شبکه مخابراتی کشور (Network Operation Center) به منظور مانیتورینگ، کنترل و اجرای عملیات کل تجهیزات شبکه شرکت مخابرات ایران در مراکز استان ها ایجاد شد. سامانه NOC سامانه ای متمرکز، یکپارچه و قابل دسترس برای تمام تجهیزات مخابراتی است که علاوه بر مشاهده شبکه در مراکز استان ها در یک نقطه متمرکز مثل تهران نیز قابل دسترسی و پایش است.



این مرکز قابلیت ترافیک سنجی، برنامه ریزی برای توسعه شبکه، تعیین اهداف استراتژیک، مشاهده و بازیابی خطاها، تسهیل در رفع خرابی ها، ارتقای امنیت شبکه را دارد. از دیگر مزایای این مرکز، ایجاد مراکز کنترل و بازیابی شبکه در مواقع بحران (Disaster Recovery) و کنترل وضعیت ترافیکی، کاهش زمان رفع خرابی و قطعی های سیستم با استفاده از دانش و همفکری متخصصان مخابرات در سطح کشور، افزایش رضایتمندی مشترکان و بهبود سطح خدمات است.


مخابرات باشگاه مشتریان راه‌اندازی می‌کند
محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان تهران ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: از جمله مزایای این پروژه توسعه و خلق سرویس‌های جدید مخابراتی از طریق شناسایی خواسته‌ها و نیاز مشتریان و توجه به اصل مشتری‌مداری  است.



وی هدف از راه‌اندازی باشگاه مشتریان را ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی از سلیقه‌ها، مطلوبیت‌ها و نظرات مشتریان، ایجاد فرصت‌های ارتباطی دوسویه، ترغیب مشتریان به استفاده از سرویس‌های مخابراتی، ایجاد تمایز و تنوع در سرویس‌های مخابراتی، ایجاد و خلق تجربه‌ای عالی و متمایز برای مشتریان اعلام کرد و گفت: توسعه و خلق سرویس‌های مخابراتی جدید از طریق شناسایی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان ارائه پاسخی شایسته به اعتماد مشتریان به شرکت مخابرات استان تهران از دیگر اهداف این باشگاه است.


تمام مشترکان غیرفعال تالیا امکان احیا شدن دارند
تالیا با توجه به طراحی نوع شبکه تلفن همراه مبتنی بر پیش پرداخت، استقبال خوبی از سمت هموطنان داشت و اکنون بعد از فراز و فرودهای بسیار طی چند سال فعالیت و پس از انتقال مالکیت تلاش دارد تا خاطره خوش خود را در بین مردم مجدداً زنده نماید.
در همین راستا شرکت گسترش ارتباطات تالیا از فعال‌سازی دوباره سیم‌کارت‌های غیرفعال شده خبر داده و گفته است که مشترکانی که سیم‌کارتشان غیرفعال شده در صورت عدم سلب امتیاز یا موانع قانونی می‌توانند با ارایه مدارک مالکیت و کارت ملی تا پایان اسفند ماه 92 با مراجعه به دفاتر خدمات امور مشترکین این شرکت نسبت به فعال‌سازی دوباره سیم‌کارت خود بدون پرداخت هزینه اقدام کنند.



رضا گرامی مدیر روابط عمومی تالیا در همین راستا با اشاره به اینکه وفاداری مشترکان اپراتورهای تلفن همراه پیش پرداخت در دنیا معمولا کمتر از دائمی‌هاست، اظهار کرد: بر این اساس، اپراتورهای پیش پرداخت دنیا معمولا در بازه‌های زمانی مشخصی، نامبرینگ را پالایش می‌کنند تالیا نیز با توجه به تغییر و تحولات چند سال گذشته اقدام به انجام چنین کاری کرده است.
وی افزود: چنین اقدامی امکان بازگشت مجدد مشترکان سابق به شبکه را فراهم می‌سازد چرا که بعضا دارای شماره‌های خوبی بوده و مشتاق استفاده و بازگشت به شبکه اپراتور سابق خود هستند.
او با بیان اینکه مرکز تماس تالیا در دوره‌های قبلی فعال نبوده، گفت: ظهور بازیگران جدیدی چون ایرانسل، همراه اول و رایتل در زمینه پیش پرداخت موجب شده بود که به سمت راه‌اندازی آن نروند.
گرامی در ادامه خاطر نشان کرد: حال با روی کار آمدن تیم جدید در تالیا، این فرصت فراهم شده تا مشترکان سابقی که سلب امتیاز نشده و موانع قانونی ندارند، بتوانند سیم‌کارت‌‌های خود را به سادگی فعال کنند.
وی در پاسخ به این سوال که رویکرد تالیا در ارتباط با سلب امتیاز کردن مشترکان غیر فعال چگونه بوده، آیا سیم‌کارت آنان را واگذار کرده یا همچنان مالکیت در اختیار آن‌هاست؟ گفت: بنا را بر این گذاشتیم تا تمام مشترکان تالیا را که هر زمانی از سیم‌کارتهای ما استفاده می‌کردند و حال غیر فعال شده‌اند را به رایگان به شبکه بازگردانیم که این کار از طریق تماس با مرکز تماس یا مراجعه به امور مشترکین انجام می‌شود. مدیر روابط عمومی تالیا ادامه داد:  این قابلیت در مرکز تماس دیده شده تا در صورت سوخته بودن سیم‌کارت، سیم‌کارتی دیگر برای مشترکان ارسال شود.


وزیر ارتباطات دنبال موفقیت طرح شبکه فیبرنوری است
محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت باید مسیر را برای بخش خصوصی هموار کند تا حرکت برای این بخش روان شود.



وی گفت: وزارت ارتباطات برای موفقیت شبکه فیبرنوری کمک خواهد کرد اما این طرح از برنامه عقب است و اپراتور چهارم باید کارسنگینی را شروع کند و باید از همه ظرفیت‌های مملکتی مانند داکت‌های مخابراتی، امکانات شهرداری‌ها و توانیر برای کوتاه کردن راه استفاده کند. او خاطر نشان کرد: انتظار من از اپراتور چهارم این است که بتواتد به وظایفی که رگولاتوری برعهده آن گذاشته است عمل کند.


قیمت موبایل ۱۰ درصد کاهش یافت
افشار فروتن با اشاره به اینکه روند کاهشی قیمت ارز و ثبات آن در یک ماه و نیم اخیر موجب کاهش قیمت گوشی‌های گران قیمت در بازار شده است، اظهار کرد: نزدیک شدن به پایان سال در کنار این روند کاهشی موجب رونق بازار این حوزه شده و به نوعی می‌توان گفت که بازار رفته رفته به سمت شب عیدی بودن می‌رود هرچند رونق آن همچون سال‌های گذشته نیست.



وی درباره میزان این کاهش قیمت گفت: حدودا 20 روز پیش آماری در این زمینه داشتیم که بر مبنای آن کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت در بازار گوشی‌های همراه اتفاق افتاده است. او درباره واکنش مردم به این کاهش قیمت‌ها نیز عنوان کرد: متأسفانه شرایط بازار اینگونه است که هر زمان قیمت‌ها کاهشی شود، خریداران دست نگاه می‌دارند و در انتظار کاهش بیشتر می‌شوند ولی زمانیکه روند قیمت‌ها افزایشی می‌شود، خریدار هجوم می‌آورند.
فروتن افزود: در یک ماه اخیر هم چنین رویه‌ای را در بازار شاهد بودیم. کاهش قیمت‌ها خریداران را ترغیب به خرید نکرده اما امیدواریم با ثبات قیمت‌ها شاهد بازگشت درخواست‌ها باشیم.


مشترکان رایتل باید به زبان انگلیسی هم مسلط باشند
چندی پیش یکی از مشترکان اپراتور سوم ارتباطی در تماس با تسنیم و ابراز گلایه از ضعفی در سیستم این اپراتور ارتباطی گفت: بسته اینترنتی سه ماهه‌ای را از این اپراتور خریداری کردم که موعد اتمام سرویس از منظر زمانی 11 اسفند ماه می‌شد؛ اما به دلیل نیاز به حجم بیشتر، چند بار حجم جداگانه به شکل آنلاین خریداری کردم.

وی گفت: تاریخ انقضاء آخرین بسته حجمی که خریداری کردم مربوط به 18 اسفند می‌شد که با رسیدن این زمان، سرویس من قطع شد و با پیغام عجیب و غریب زیر که به شکل انگلیسی بود روبرو شدم.

او افزود: پیش از این هم به دلیل اتمام حجم با چنین رویه‌ای روبرو می‌شدم اما این بار غافل از اینکه زمان کل سرویسم به اتمام رسیده، بار دیگر اقدام به خرید بسته حجمی کردم که دیدم همچنان سرویس در دسترس نیستم. گمان کردم که پول از حساب برداشته نشده و بار دیگر بسته‌ای دیگر را خریدم و همین رویه اتفاق افتاد برخلاف اینکه هر دو بار پول از حساب برداشته شده بود (پیامک بانک به دستم رسید).

این مشترک رایتل با اشاره به اینکه با درست نشدن سیستم، اقدام به تماس با اپراتور این شرکت از طریق سیم‌کارت همراه اول خود کردم گفت: نفر 48ام در صف انتظار این اپراتور بودم و 25 دقیقه طول کشید تا تماسم وصل شود؛ اپراتور اطلاعات کامل از قبیل شماره کارت ملی و نام پدر را از من گرفت و گفت پیام را بخوان. من هم در پاسخ گفتم نمی‌دانستم برای استفاده از خدمات رایتل باید انگلیسی بلد باشم اما علی‌رغم اینکه به صورت دست و پا شکسته پیام را خواندم او در پاسخ گفت مرورگر خود را عوض کن زیرا امروز مشکلی در سیستم داریم و سعی کن با موزیلا وصل شوی.



وی ادامه داد: من همین کار را کردم و علی‌رغم کروم با موزیلا و سافاری هم وصل شدم اما همان آش و همان کاسه؛ باز هم پیغام انگلیسی آمد.

محمد گفت: این بار مجبور شدم پیغام را به دوست مترجمم بدهم و او گفت که پیغام گنگی است اما می‌خواهد بگوید بسته خریداری شده‌ات را مجددا تنظیم کن.

او با اشاره به اینکه بار دیگر با اپراتور رایتل تماس گرفتم و بعد 25 دقیقه انتظار موضوع را به کارشناس مرکز تماس این اپراتور گفتم، خاطر نشان کرد: مجددا اطلاعات کامل من پرسیده شد و کارشناس مربوطه گفت که باید بسته جدیدی را خریداری کنی زیرا مدت زمان بسته‌ات تمام شده است. (با احتساب 5 دقیقه مکالمه‌ای که داشتم، مجموعا 30 دقیقه معطل شدم)

این مشترک رایتل گفت: یک پیغام گنگ انگلیسی موجب فوت فوریت کار من شد و حال چه کسی جوابگو است؟ او افزود: وقت صرف شده من را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ هزینه مکالمه و انتظار در لیست طولانی این اپراتور را که مجموعا در هر دو بار 55 دقیقه شد را چه کسی می‌پردازد؟ چرا تعداد اپراتورها کم است که ناچار به ایستادن در صف‌های طولانی هستیم؟


مقررات فضای مجازی سال آینده تنظیم می شود/ تدوین نظام کنترل کیفی برای شبکه ملی اطلاعات
سعید مهدیون با اشاره به برگزاری 20 جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در سال گذشته که با هدف تدوین مقررات کلان این حوزه برگزار شده است، اظهار داشت: در ادامه اجرای این روند، مقررات کلان فضای مجازی کشور در حوزه سیاست نرخ گذاری، تقسیم کار ملی، نظام کنترل کیفی و تکالیف دستگاهها در سال آینده تنظیم و تدوین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور، بر مبنای تعریف روشن و الزامات مورد نیاز برای تحقق این شبکه به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، ادامه داد: در این راستا، الزامات مقرراتی اجرای این شبکه در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی به تصویب خواهد رسید.



معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: در چارچوب الزامات حاکم بر زیرساخت فضای مجازی کشور باید مقرراتی تنظیم شود تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری طرح و سایر دستگاههای اجرایی و حاکمیتی بتوانند تکالیف مدنظر را اجرایی کنند.
مهدیون از جمله این مقررات را تنظیم نظام کنترل کیفی در عرضه خدمات، محصولات و محتوا عنوان کرد و افزود: این تکالیف و مقررات کلان و تقسیم وظایف در چارچوب موضوعات محوری و الزاماتی که برای شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده است پس از تصویب در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی به دستگاهها ابلاغ می شود.


15 فروردین آخرین مهلت ثبت نام در مدرسه ربات‌های انسان نما
محسن بهرامی گفت: سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما تا 28 فرودین ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود که در این مدرسه آموزش های تئوری و عملی به شرکت کنندگان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی 20 سال گذشته در حوزه رباتیک رشد خوبی را داشته است، افزود: آشنایی با روبوکاپ و لیگ ربات های انسان نما، ارئه آخرین دستاوردهای ربات های انسان نما، سخنرانی اساتید ملی و بین المللی و آموزش عملی و تئوری از مهم ترین محورهای برگزاری سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مهلت ثبت نام در سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما از یک ماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: دانشجویان و اساتید و صنعتگران تا 15 فروردین ماه مهلت دارند در این مدرسه ثبت نام کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: دوره اول مدرسه بین المللی ربات های انسان نما در قاره آمریکا و در کشور کانادا، دوره دوم این مدرسه در قاره اروپا و کشور آلمان برگزار شد و دور سوم این مدرسه در قاره آسیا و کشور ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.

بهرامی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این مدرسه طی دو روز با حضور در آزمایشگاه های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نزدیک با آخرین دستاوردها علمی و تحقیقاتی این دانشگاه در حوزه رباتیک آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه ربات های انسان نما قراردادهای صنعتی داشته است، افزود: حوزه ربات های انسان نما طی 5 تا 10 سال گذشته در زمینه های مختلف صنعتی، حضور در خانواده ها و اجتماع کاربرد خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه از سال 64 در حوزه رباتیک فعالیت های علمی و تحقیقاتی انجام داده است و این امر نشان می دهد فعالیت های دانشگاه در حوزه رباتیک به سطحی از بلوغ علمی و کارایی رسیده است.


2700 بازی رایانه ای مجوز انتشار گرفتند
در سال 92 بالغ بر 2700 بازی رایانه ای ایرانی و خارجی از بنیاد ملی بازیهای رایانه ای مجوز انتشار گرفتند. معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای مجوز نشر 2 هزار و 794 بازی ایرانی و خارجی را از ابتدای سال 92 تا نیمه اسفند ماه  صادر کرد.



بر این اساس از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا نیمه اسفندماه مجوز ساخت 53 عنوان بازی ایرانی در گونه های مختلف صادر شد؛ همچنین مجوز برگزاری 4 مسابقه بازیهای رایانه ای صادر و 14 موسسه تولید و تکثیر گیم نیز پروانه فعالیت دریافت کردند.

مجوز نشر 882 بازی ایرانی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان تا پایان آبان ماه امسال صادر و 11 بازی آنلاین ایرانی تا ابتدای زمستان 92 ساخته شد. مجوز ساخت 32 عنوان بازی ایرانی در نیمه اول و 21 عنوان در شش ماهه دوم سال جاری صادر شده است.


برندگان هفته دهم «هفته هاي ۲۰۰ ميليوني» همراه اول مشخص شدند
روز جمعه ۲۳ اسفندماه، طي مراسمي با حضور جمعی از مديران اپراتور اول و نمايندگان نهادهاي نظارتي، قرعه كشي جوايز هفته دوم اسفندماه طرح «هفته هاي۲۰۰ ميليوني» همراه اول كه زمستان امسال اجرا مي شود، برگزار شد و دو برنده خوش شانس جايزه يكصد ميليون توماني معرفي شدند.
پس از قرعه کشی میان شماره های دایمی و اعتباری، آقایان مسلم اردشیر مقدم از استان کهکیلویه و بویراحمد به شماره موبايل  ۵۹***۰۹۱۷۵۲و مهدی دانا سنگری از استان فارس به شماره موبايل ۸۴***۰۹۱۷۱۱ به عنوان برندگان خوش شانس هفته دهم معرفی شدند.

مشتركين اپراتور اول هر هفته شانس اين را خواهند داشت كه در قرعه كشي دو جايزه يكصد ميليون توماني شركت كنند. در طرح «هفته هاي ۲۰۰ ميليوني» كه تا پايان زمستان امسال ادامه دارد، همراه اولي ها مي توانند براي برنده شدن جوايز ۱۰۰ ميليوني، به روش هاي مختلف نظير فعالسازي سيم كارت دائمي(۱۰۰ امتياز)، كاركرد سيم كارت دائمي(هر ۱۰۰۰ تومان يك امتياز)، فعالسازي سيم كارت اعتباري(۱۰ امتياز) و شارژ سيم كارت اعتباري(هر ۱۰۰۰ تومان يك امتياز) اقدام كنند.



در طرح مذكور، محاسبه امتيازات شركت كنندگان در قرعه كشي بصورت هفتگي است و امتيازات يك هفته به هفته بعدي انتقال نمي يابد. لازم به ذكر است كه مشتركين براي شركت در قرعه كشي نياز به هيچ گونه ثبت نام يا فعاليت خاصي نداشته و به صورت خودكار در قرعه كشي شركت داده مي شوند. همراه اول اعلام كرده که قرار است صحنه هایی از این مراسم قرعه کشی در بخش های تبلیغات تلویزیونی هفته جاری پخش شود.
مشتركين اپراتور اول مي توانند براي دريافت راهنماي طرح عدد «۹» و براي استعلام امتياز عدد «۱» را به سامانه ۸۰۸۳ پيامك كنند. همچنين كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص از طريق پرتال همراه اول به نشانيwww.mci.ir امكان پذير است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.