سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

مصرف "سرانه شیر" در کشور پایین‌تر از متوسط جهانی/ "وزارت جهاد کشاورزی" متولی سبد کالای 93 نیست

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف سرانه شیر در کشور پایین‌تر از متوسط سرانه مصرف جهانی است، گفت: مصرف سرانه شیر در کشور در حالت خوشبینانه حدود 100 لیتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود حجتی در نشست خبری امروز 24 اسفند ماه اظهار داشت: طی جلسه‌ دو روز پیش ما با دامداران مشخص شد مصرف سرانه شیر در کشور ما از متوسط جهانی آن پایین‌تر و در حالت خوشبینانه حدود 100 لیتر است.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف سرانه شیر در جهان 150 و در برخی کشورها حدود 250 لیتر است اضافه کرد: بر همین اساس ما باید به دنبال ترویج مصرف شیر در کشور باشیم.

حجتی ادامه داد: بر همین اساس دولت موضوع عرضه شیر در مدارس را مطرح کرد که متأسفانه در اجرای آن با مشکلاتی روبرو شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز به دنبال ترویج مصرف شیر در کشور است افزود: علاوه بر این ما باید در بحث تولید نیز موفق عمل کنیم تا با توجه به مسائلی که در اقتصاد مقاومتی مطرح است نیازی به واردات نداشته باشیم.

حجتی ادامه داد: هر چقدر در ترویج مصرف شیر در کشور تلاش کنیم سلامت نسل‌های آینده را تضمین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت لبنیات سبب کاهش مصرف این محصولات در جامعه شده است تصریح کرد: قیمت شیری که از دامداران خریداری می‌شود از نوشابه ارزان‌تر است.

حجتی در رابطه با یارانه 300 میلیارد تومانی دولت به دامداران نیز گفت: 150 میلیارد تومان از این مبلغ حدود یک ماه پیش به تولیدکنندگان تخصیص داده و توزیع استانی آن انجام گرفت.

وی افزود: مسئولان وزارت صنعت به دنبال تخصیص 150 میلیارد تومان باقی هستند تا این مبلغ نیز در اختیار دامداران قرار بگیرد.

حجتی در رابطه با قیمت شیر در سال آینده نیز گفت: باید دید سیاست‌ها و قیمت‌ها در سال آتی چگونه خواهد بود و ما پیشاپیش به استقبال گرانی نمی‌رویم.

وزارت جهاد کشاورزي متولي توزيع سبد کالاي آينده نيست

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که این وزارت‌خانه طی سال آتی متولی سبد کالا خواهد بود؟ تصریح کرد: بنده از این مسئله بی‌خبرم.

حجتی با بیان اینکه به نظر بنده این مسئله از نظر سازمانی و ساختاری ارتباط چندانی به ما ندارد افزود: تأمین یک سری از اقلام این سبد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که بسیاری از آنها از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به قرارداد وزارت صنعت، معدن و تجارت با استانداری مازندران برای عرضه برنج ایرانی اضافه کرد:‌ تأمین برنج این سبد از انواع داخلی کمی سخت خواهد بود.

وزیر جهاد  کشاورزی اظهار داشت: بحث بازرگانی مربوط به بخش کشاورزی (قانون تمرکز و مسائلی که در این رابطه وجود داشت) سال گذشته به دولت ابلاغ شده بود.

حجتی با بیان اینکه این قانون در اوایل اسفند ماه ابلاغ شده افزود: در حال حاضر قانون مذکور مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: ما طی این قانون با توجه به قوانین و غیره باید تلفیقی از تولید و واردات را داشته باشیم تا بازار دچار کمبود نشود.

حجتی افزود: این سیاست‌ باید همواره وجود داشته باشد که قیمت تمام شده محصولات وارداتی در بازار کمتر از بهای تولیدات داخلی نباشد تا بدین ترتیب تولید‌کننده داخلی آسیب نبیند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اساس  کار ما حمایت از تولیدکنندگان متوسط یعنی کسانی است که بهره‌وری متوسطی در اقتصاد کشور دارند.

حجتی ادامه داد: در همین رابطه مسئولین و دست‌اندرکاران کشور باید تدابیری اتخاذ کنند تا واردات یک محصول تولیدکنندگان را  دچار آسیب نکند.

تغيير کاربري اراضي امري دردناک است

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: بنده در ا ین رابطه جمله‌ای طولانی دارم که بارها این جمله را به مسئولان گفته‌ام.

حجتی ادامه داد: «کشاورز، دلال، سرمایه‌گذار، بهدار، فرماندار، شهردار و باقی مسئولین منافعشان در تغییر کاربری اراضی ما است.»

وی افزود: متأسفانه وضعیت به همین گونه است و چیزی که در این میان آسیب می‌بیند مملکت ما است.

حجتی با بیان اینکه همه این افراد برای مدت کوتاهی از این قضیه سود می‌برند اضافه کرد این یکی از رنج‌ها و غم‌های ماست که سرمایه‌های ملی تجدیدناپذیرمان را از دست بدهیم و آنها تبدیل به ویلا شود.

وی ادامه داد :‌ مسئله دردناک اين است که عرصه تولید ما به عرصه مصرف تبدیل شود.


حجتی با اشاره به اینکه در برف سنگینی که چند ماه گذشته در استان های گیلان و مازندران بارید برخی از کشاورزان بنده را تهدید می‌کردند که اگر خسارت انها جبران نشود دلالانی هستند که زمین های آنان را که بیشتر شالیزار است خریداری می‌کنند، اظهار داشت: برای جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی قوانین و مقرراتی وجود دارد ولی بسیاری از آنها دور زده می‌شود. و برای حل این مشکل با وزارت راه و مسکن نیز صحبت ‌هایی داشتیم تا از روش های مختلف از جمله تعیین شهرک های مدیریت شده کمترین آسیب را به مراتع طبیعی و زراعی وارد شود و از این طریق هم مشکل سرمایه گذاران حل شود و هم این سرمایه تجدید ناپذیر نابود نشود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی روزها ی گذشته در همین رابطه جلسه‌ای با حضور مسئولین سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها و رئیس قوه قضاییه داشتیم اظهار داشت: موضوع این جلسه تعرض به اراضی و تغییر کاربری بود.

حجتی اضافه کرد:‌ رئیس قوه قضاییه نیز به شدت نگران این مسئله بود.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت راه و وزارت کشور این مسئله حل شود.

ذخيره کافي ميوه و مواد پروتئيني براي شب عيد وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تنظیم بازار شب عید نیز گفت: تأمین و ایجاد ذخایر در این زمینه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و امور صنفی و صنف (عرضه، تقاضا و ...) بر عهده صنعت، معدن و تجارت است.

حجتی تصریح کرد: هیچ مشکلی در زمینه ذخیره‌سازی مواد پروتئینی و میوه برای شب عید وجود ندارد.


حجتی در خصوص گندم نیز گفت: بر اساس قانون انتزاع  خرید آن در سال آینده به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و بازرگانی دولتی نیز در کنار بخش خصوصی می‌تواند برای خرید کمک کند.


حجتی در تشریح اختیارات قانون انتزاع گفت: واردات و صادرات محصولات کشاورزی با مدیریت وزارت جهاد انجام می‌شود و به این معنا است که امضای طلایی به وزارت صنعت داده نمی‌شود اما بخش‌های آنها نیز می‌توانند به وزارت جهاد کمک کنند.

حجتی در پاسخ به سوالی در خصوص بالا بودن قیمت کود شیمیایی گفت: پتروشیمی‌ها قیمت را بر اساس چارچوب افزایش داده‌اند اما وزارت جهاد هم 800 میلیارد تومان اعتبار برای یارانه نهاده‌های کشاورزی و تعدیل قیمت آنها در اختیار دارد که تاکنون بیش از 60 درصد آن تخصیص یا توافق تخصیص گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مصرف یک کیلوگرم کود شیمیایی 10 کیلوگرم در افزایش تولید نقش دارد گفت: بسیاری از کشاورزان توان خرید این میزان کود را نیز ندارند وگرنه آنها می‌دانند اگر 700 تومان هزینه کنند 10 هزار تومان برای آنها ارزش افزوده خواهد داشت.

حجتی گفت: برای افزایش توان خرید کشاورزان در نهاده‌های کشاورزی _ خط اعتباری 300 میلیارد تومانی با بانک کشاورزی برای پرداخت وام‌های کوتاه مدت منظور شده است.

اميدواريم دولت موضوع ساختمان شيشه‌اي را حل کند


وزير جهاد کشاورزي در رابطه با وضعيت ساختمان شيشه‌اي نيز گفت: متاسفانه در گذشته بي تدبيري جدي در وزارتخانه انجام شده است.


حجتي اضافه کرد: هم اکنون ستاد وزارتخانه در 18 ساختمان ، منزل ودر نقاط مختلف شهر پراکنده است.


وي با بيان اينکه به خريدار ساختمان شيشه‌اي گفتيم 18 ميلياردي را که هزينه کرديد دولت مي‌پردازد، ادامه داد: ولي آنها در اين ساختمان مستقر شده بودند و گفتند خارج نمي‌شويم.

حجتي اظهار اميدواري کرد: با کمک دولت اين مسئله حل شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شیر ، مصرف ، سبد کالا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.