سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه؛

"بورس انرژی"،بستری مطمئن برای اقتصادی مقاومتی

ظرفيت هاي بورس انرژي کمک ويژه اي به تحقق سياست هاي مقاومتي مي کند و بند 13 سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري از اين بستر قابل برنامه ريزي و تحقق است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، سيد علي حسيني مدير عامل بورس انرژي با بيان اين مطلب گفت: در بند 13 سياست هاي مقاومتي بر مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تأکيد شده و در بيان راه هاي رسيدن به اين هدف به ايجاد تنوع در روش هاي فروش و مشارکت دادن بخش خصوصي در فروش اشاره شده است که هر دو راهبرد ، قابليت عملياتي شدن از طريق بورس انرژي را دارد.

وي افزود: بورس انرژي با برخورداري از رويه هاي معاملاتي متنوع و پرکاربرد مي تواند روش هاي فروش جديدي را پيش روي عرضه کنندگان اعم از دولتي و خصوصي قرار دهد.

مدير عامل بورس انرژي با اشاره به ظرفيت هاي منحصر بفرد بورس انرژي براي فروش محصولات نفتي و گازي اظهار داشت: بورس انرژي با دسترسي عمومي خريداران به اين بازار مي تواند در کنار روش هاي موجود فروش نفت و گاز که عمدتاً مبتني بر مذاکره است، بازار جديدي را فراروي عرضه کنندگان قرار دهد و از آنجا که بورس انرژي يک تشکل قانوني براي فعاليت بخش خصوصي است ، مي تواند به افزايش مشارکت بخش خصوصي در معاملات نفت و گاز اعم از خريد و فروش کمک  و نقش آنها را تقويت کند.
 
حسيني تصريح کرد : بورس ها به طور عام سازمان هايي شناخته شده در سطح بين المللي است که مي تواند اطمينان و اعتماد بيشتري را به روش هاي مذاکره اي براي خريداران و فروشندگان فراهم آورد.
وي  افزود: با توجه به تأکيد بند 9 سياست هاي بر تقويت همه جانبه نظام مالي کشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي، بورس انرژي و به طور کلي بورس ها با برخورداري از نظام عملياتي شفاف و تحت نظارت و برخورداري از مقررات مستحکم مي تواند به تقويت نظام مالي کشور کمک کند.

حسيني درباره اينکه بورس انرژي چگونه مي تواند به تحقق اين راهبردها کمک کند ، گفت : براي استفاده از ظرفيت هاي بورس انرژي در زمينه اقتصاد مقاومتي بايد کالاهاي حامل انرژي استراتژيک با عرضه در بورس انرژي از تقاضاي متنوع و مختلفي برخوردار شود تا بازاريابي اين محصولات به طور گسترده از طريق کارگزاري هاي فعال بورس انرژي به شکل بهينه انجام شود و اجازه حضور عموم سرمايه گذاران با ايجاد قابليت خريد و سرمايه گذاري در بورس انرژي فراهم مي ايد.

وي افزود: در اقتصاد مقاومتي ، حذف تکيه برخريداران خاص اصل اساسي تلقي مي شود و ابزاري مطمئن تر از عرضه و تقاضا در بورس نمي تواند ضامن انجام چنين اصلي باشد.

مدير عامل بورس انرژي با بيان اينکه يکي ديگر از اصول اقتصاد مقاومتي مشارکت مستقيم مردم در توليد و سرمايه گذاري است، خاطر نشان کرد : طراحي ابزارهايي مانند سلف موازي استاندارد بر روي کالاهايي از قبيل نفت و فرآورده هاي نفتي مي تواند به طور شفاف ضامن مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتي است.

حسيني گفت: از ديگر برنامه هاي بورس انرژي ياري رساندن به اقتصاد صنعت برق کشور در چارچوب سياست هاي ابلاغي رهبر انقلاب در زمينه اقتصاد مقاومتي است و صنعت برق کشور با بهره گيري از متخصصان ماهر و متعهد پيشرفت هاي چشم گير و قابل توجهي در عرصه هاي فني و فناوري داشته است اما متأسفانه مشکلاتي در عرصه اقتصاد اين صنعت مهم و زيربنايي وجود دارد که اميد مي رود با همکاري وزارت نيرو شاهد تسهيل تجارت برق و زمينه ساز اجرايي شدن سياست هاي اقتصاد مقاومتي در زمينه هاي افزايش صادرات برق به کشورهاي همسايه ، اصلاح و بهبود الگوي مصرف به واسطه کشف صحيح قيمت کالاي با ارزش برق ، افزايش بهره وري و کارايي به واسطه ايجاد رقابت در عرصه توليد و کاهش تلفات، مقابله با خام فروشي از طريق توليد برق به عنوان کالايي با ارزش افزوده بالاتر و تأمين مالي براي نيروگاه ها در سال 93 باشيم.
برچسب ها: بورس ، انرژی ، بخش ، خصوصی ، معادلات ، نفت ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.