سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاخ سفيد: جستجو برای هواپيمای ناپديد شده تا اقيانوس هند گسترش می‌يابد

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد اقیانوس هند نیز احتمالا به محدوده جدید جستجو برای هواپیمای ناپدید شده مالزی اضافه خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، گسترش محدوده جستجو برای این هواپیما که حدود یک هفته پیش ناپدید شد، با توجه به احتمال تغییر جهت این هواپیمای مسافربری به سمت غرب حدود یک ساعت پس از پرواز صورت می‌گیرد.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن تصریح کرد: برداشت شخصی من این است که با توجه به اطلاعات جدید که لزوما تایید شده هم نیستند، محدوده جدید جستجو در اقیانوس هند در نظر گرفته خواهد شد.

کارنی در مورد ماهیت این اطلاعات جدید اظهار نظر نکرد و دسترسی به مقامات مالزی نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ممکن نبود.

هواپیماهای نظامی و نیروی دریایی ده‌ها کشور در جستجو برای یافتن این هواپیما که روز شنبه ناپدید شده است، همکاری می‌کنند.

در عین حال "پاتریک اسمیت"، خلبان هواپیمای مسافری با بیش از بیست سال سابقه و همچنین مؤلف کتاب «کابین خلبان، محرمانه» به تشریح دیدگاه خود درباره هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی پرداخت. اسمیت گفت نبود شواهد باعث افزایش حاشیه ها و حدس زدن درباره این واقعه شده است. در عین حال، ماجرای هواپیمای بوئینگ خطوط مالزی دیگر فقط یک سانحه سقوط نیست، بلکه به داستانی معماگونه تبدیل شده است که مانند رسیدگی به پرونده قتل افراد سرشناس، برای مردم جذابیت دارد. 

این کارشناس پرواز افزود سؤال مهم این است که داخل هواپیما چه رخ داده است و نه اینکه الان هواپیما کجا است؟ اکنون همه می خواهند از سرنوشت دویست و سی و نه سرنشین این هواپیما اطلاع پیدا کنند. برای این منظور باید به حوادثی مراجعه کنیم که در گذشته برای هواپیماهای مسافری رخ داده است. دستیابی به نتیجه قطعی نیز مستلزم زمانی طولانی است که گاه از مرز هفته ها و ماه ها گذشته و به چند سال می‌رسد. البته موارد معدودی هستند که در آنها هیچ گاه حقیقت به طور کامل مشخص نخواهد شد. به عنوان مثال، هنوز هم با گذشت زمانی طولانی، اثری از هواپیمای 747 خطوط هوایی آفریقای جنوبی که به داخل اقیانوس هند سقوط کرده بود، پیدا نشده است. گاهی اوقات چنین حوادثی رخ می دهد، اما برای مردم زمانه ما که به دریافت پاسخ های سریع، فوری و کامل عادت کرده اند، پذیرفتن موضوع چندان ساده نخواهد بود. فناوری های پیشرفته نیز انتظارات مردم را افزایش داده است، اما گاه پاسخ سؤالاتی را که برای ما مطرح هستند، پیدا نمی کنیم. شخصاً احتمال می دهم که درباره هواپیمای ناپدید شده مالزیایی، عملیات جستجو به نتیجه خواهد رسید، اما هیچ گاه نباید مبهم ماندن قضیه را منتفی دانست. 

این کارشناس پرواز در پاسخ به اینکه آیا خلبانی می تواند هواپیمای مسافری را از روی صفحه رادار ناپدید کند، گفت خب شیوه هایی برای این کار شرارت آمیز وجود دارد، اما تردید دارم که چنین اتفاقی رخ داده باشد. درست همانطور که با گمانه زنی ها درباره انتقال هواپیمای مسافری به کره شمالی یا پاکستان، مخالفم. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.