سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری در دیدار سفیر ایتالیا در ایران:

ایتالیا می‌تواند در توسعه مناسبات اقتصادی با ایران پیش‌قدم باشد

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های خوب همكاری میان تهران- رُم در بخش‌های مختلف همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولادی گفت: با توافقات شكل گرفته میان ایران و كشورهای ۱+۵، ایتالیا می‌تواند در توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران پیشقدم شده و جایگاه اصلی خود را در اقتصاد ایران پیدا كند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست‌جمهوری، "اسحاق جهانگیری" ظهر امروز( پنجشنبه) در دیدار "لوكا جانسانتی" سفیر ایتالیا در تهران با بیان اینكه دو كشور همواره از روابط ممتاز و خوبی برخوردار بوده اند، گفت:خوشبختانه تحولات مثبت زیادی در روابط دوجانبه ایران و ایتالیا شكل گرفته و تبادل هیات‌ها و ملاقات‌های اخیر مقامات دو كشور باعث شده ایتالیا مجددا جایگاه مهم خود را نزد افكار عمومی و مردم ایران كسب كند.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح كرد: دكتر روحانی در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا دیدگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران را ایجاد یك رابطه پایدار در زمینه‌های انرژی و صنعتی با ایتالیا بیان كردند و هم‌اكنون این دیدگاه سرلوحه اقدامات ما در روابط دو جانبه است و امیدوارم بتوانیم با تدبیر مقامات ایتالیایی در مسیر تحقق آن گام برداریم.

دكتر جهانگیری با یادآوری روابط حسنه موجود میان دو كشور تاكید كرد: انتظار داریم ایتالیا چه در مجموعه اتحادیه اروپا و چه در نظام بین‌الملل ، درخصوص جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقشی مستقل‌تر موضع گیری و عمل نماید ، این اقدام موجب تقویت جایگاه ایتالیا نیز خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در حال حاضر روابط ایران و ایتالیا بخصوص از نظر سطح مناسبات اقتصادی و مبادلات تجاری در سطح انتظارات دو ملت و ظرفیت‌های موجود نیست، از این رو دو كشور باید برای حذف موانع پیش روی گسترش روابط دوجانبه و همكاری‌های اقتصادی تلاش كنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد در بخش‌های مختلف همچون صنایع فولادی و انرژی، افزود:ایتالیا در گذشته از شركای اصلی اقتصادی ایران بوده بنابراین شركت‌های ایتالیایی باید برای رسیدن به جایگاه گذشته خود در اقتصاد ایران، بیش از پیش تلاش كنند.

لوكا جانسانتی سفیر ایتالیا در ایران نیز در این ملاقات با تاكید بر اینكه باید حیاتی نو در روابط دوجانبه ایجاد كنیم، گفت: رویكرد دولت جدید ایتالیا گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها بخصوص بخش تجاری و اقتصادی است.

وی گسترش مناسبات تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های مهم در روابط تهران- رم برشمرد و افزود: شركت‌های اقتصادی و صنعتی ایتالیا برای بازگشت به ایران و توسعه همكاری‌های اقتصادی لحظه شماری می‌كنند و البته موانع و مشكلاتی نیز در این زمینه وجود دارد كه باید برای رفع آنها تلاش كنیم.

لوكا جانسانتی افزود: تحریم‌ها علیه ایران، تنها باعث فشار به این كشور نشده بلكه مشكلات فراوانی را برای شركا اروپایی ایران همچون ایتالیا نیز بوجود آورده است كه امیدورایم با تداوم روند فعلی مذاكرات، مشكلات پیش‌روی توسعه روابط و گسترش مناسبات دو كشور رفع شود.

سفیر ایتالیا در تهران با اشاره به اینكه ایتالیا دفاتر بازرگانی و فنی خود در تهران را طی این سال‌ها فعال نگه داشت، فعالیت‌های اخیر ایتالیا در زمینه تبادل‌نظر درخصوص بحران سوریه ، مبارزه با مواد‌مخدر و توسعه روابط فرهنگی و علمی و دانشگاهی بین دو كشور را تشریح كرد.
 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.