سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقلای آمریکا در افغانستان برای مهار چین و روسیه

کارشناس سیاسی لبنانی گفت: آمریکا با سیطره بر افغانستان در پی مهار چین و روسیه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی المیادین ؛ میشل نوفل در گفتگو با این شبکه در بیروت درباره اهمیت افغانستان برای قدرت های بزرگ گفت: افغانستان دروازه منطقه آسیای میانه بوده و بافت قومی این کشور نمونه کوچک شده اقوام کشورهای آسیانه میانه است. در افغانستان اقلیت های ازبک،تاجیک و ترک حضور دارند.

زمانی که انگلیسی ها بر هند سلطه داشتند تلاش می کردند افغانستان را حائل میان روسیه تزاری و آسیای میانه کنند و مانع از پیشروی روسیه به افغانستان و جنوب دریای خزر شوند. این دریا در دوره ای طولانی از تاریخ وابسته به ایران بود. پس از سیطره روسیه تزاری بر مناطق آسیای میانه، افغانستان به کشور حائل میان لندن و مسکو تبدیل شد.پس از پایان جنگ سرد اهمیت افغانستان برای قدرت های منطقه ای و بین المللی بیشتر شد. 

وی افزود: حمله آمریکا به افغانستان بر اساس یک راهبرد بزرگ بود. پس از پایان جنگ سرد و برخوردار نبودن آمریکا برای بهانه ای برای ادامه سیاست های سلطه جویانه خود در جهان در پی بهانه ای جدید برای ایفای نقش جدید بود.

منطقه آسیای مرکزی به علت اهمیت فوق العاده ژئوپولیتیک خود آمریکا را جذب کرد. حمله این کشور به این افغانستان برای بهره برداری کردن از منافع موجود در این منطقه بوده و  مهار چین و روسیه بوده است.


انتهای پیام / 
برچسب ها: آمریکا ، تقلا ، چین ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.