سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراقچی با ریابکوف دیدار کرد/

مذاکرات آینده ایران با 1+5 و تحولات اوکراین، محور دیدار پنج ساعته عراقچی با همتای روسی

معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در مذاکرات پنج ساعته با طرف روس درباره مذاکرات هفته آینده ایران و 5+1 در وین و تحولات اوکراین رایزنی شد.

به گزارش حوزه سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سید عباس عراقچی پس از مذاکرات مسکو در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مشورت و رایزنی با روسیه و چین در موضوع هسته‌ای به صورت مستمر وجود داشته است و ادامه دارد افزود: پیش از مذاکرت پیش روی وین، احساس شد ضرورت دارد بحث های نزدیکتری با دوستان در مسکو و پکن صورت پذیرد که این سفرها طراحی شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مذاکرات پنج ساعته خود با سرگئی ریابکوف معاون وزیرخارجه و نماینده ارشد روسیه در گروه 5+1 گفت: با توجه به اینکه بحث های هسته ای به تدریج وضعیت جدی تری به خود می گیرد به رایزنی های جدی تری هم نیاز دارد.
 
عراقچی تصریح کرد: در مذاکرات درباره موضوعات نشست هفته اینده ایران و گروه 5+1 در وین از جمله موضوع غنی سازی، ابعاد و اندازه آن، رفع نگرانی برخی طرف ها درباره فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و همکاری ها در کاربردهای صلح آمیز هسته ای مباحث جزئی و مهمی مطرح شد.

عضو ارشد ایران در مذاکرات هسته ای گفت: دو طرف در رایزنی ها تاکید کردند که در حاشیه مذاکرات وین، پیش و حین آن هیات های ایران و روسیه با یکدیگر بار دیگر مذاکرات را ادامه دهند.

عراقچی درباره مذاکرات آینده ایران و گروه 5+1 در وین گفت: مباحث اقتصادی در این مذاکرات صرفا در چارچوب مسایل هسته ای از جمله رفع تحریم های نفتی و بانکی مطرح خواهد شد و وارد موضوعات دیگر نخواهیم شد.

معاون وزیر خارجه فضای پیش از مذاکرات را سازنده توصیف کرد و گفت : عوامل مخرب در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در منطقه و کشورهای غربی وجود دارد اما در حال حاضر فضای جدی بر همه طرف ها حاکم است.
 
وی افزود: در دور نخست نیز همین فضا حاکم بود و در دور آتی هم نشانه ها حاکی از آن است که همه طرف های 5+1 با جدیت وارد مذاکرات خواهند شد.
 
عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: اگر جدیت، حسن نیت و اراده سیاسی در 5+1 در مذاکره با ایران وجود داشته باشد احتمال دستیابی به توافق جامع ممکن است.
 
عراقچی همچنین با اشاره به تحولات اوکراین گفت: در رایزنی با هیات روسی شرایط و وضعیت در اوکراین نیز بررسی شد.
 
به گفته معاون وزیر امور خارجه کشورمان، وضعیت در اوکراین سیال است و مسئولان روسیه توضیحاتی را درباره موضوعات شبه جزیره خودمختار کریمه و وضعیت اوکراین ارائه کردند و برخی دغدغه ها نیز مطرح شد.
 
عراقچی پس ار رایزنی های فشرده یک روزه در مسکو، راهی پکن شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.