سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینی در نشست مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی:

آمریکا برای حاکم شدن نظام تک‌قطبی به توفیقی نرسیده است/ حامیان صهیونیست‌ها ژست مسلمانی نگیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق گفت: تلاش آمریکا برای حاکم شدن نظام تک‌قطبی این کشور برای حاکم شدن نظام تک‌قطبی به توفیقی نرسید البته بعد از حادثه 11 سپتامبر به عراق و افغانستان لشکرکشی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سیدمحمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی در نشست تخصصی که با عنوان مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی برگزار شد، گفت: عوامل متعددی در مدیریت تحولات سهیم هستند که می‌توان به عزم و اراده مسلمان و ایثار و فداکاری اشاره کرد اما بحث دیگر در باب معرفت است.  
 
وی تصریح کرد: معرفت دشمن، معرفت مسلمانان در جهان و لزوم آموزه‌های اسلامی و معرفت نسبت به ویژگی‌های دوره گذار از جمله موارد معرفت‌شناسی است.  
 
وزیر فرهنگ دولت دهم اظهار داشت: اولین معرفت درباره ویژگی‌های دوره گذار این است که بعد از جنگ سرد علی‌رغم تلاش آمریکا برای حاکم شدن نظام تک‌قطبی این کشور برای حاکم شدن نظام تک‌قطبی به توفیقی نرسید البته بعد از حادثه 11 سپتامبر به عراق و افغانستان لشکرکشی کرد، همچنین بحث‌هایی درباره ایران و دخالت در سوریه انجام داده اما نتوانسته وضع جدیدی در دنیا درست کند و پس از فروپاشی شوروی هنوز وضع مستقری در دنیا بوجود نیامده و هنوز نقش دشمنان بی‌بدیل است.  

وی بیان کرد: دشمن‌شناسی بسیار مهم بوده و باید دید که آنها از چه شیوه‌هایی بهره می‌گیرند البته آنها شعارهای زیبا و فریبنده‌ای مثل صلح، دوستی، حقوق بشر و آموزش دموکراسی می‌دهند و دخالت در کشورهای دیگر را مبارزه با استبداد قلمداد می‌کنند.

وی افزود: دشمن از ابزارهای مختلف بهره می‌برد و از رسانه‌ها و هنر برای نشان دادن تفوق و برتری خود استفاده می‌کند و از هنر آنچه که به کودکان مربوط بوده را توسط هالیوود به خوبی در جهت منافع خود استفاده می‌کند و فیلم‌های مهمی علیه پیامبر اسلام می‌سازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم تصریح کرد: بهره‌گیری از مجامع جهانی حتی سازمان ملل که در اختیار آنها است می‌تواند به شناخت روحیه دشمن که همیشه به دنبال منافع خود است کمک کند همچنین می‌توان به روحیه زیاده‌خواهی و عدم پایبندی به تعهداتشان هم اشاره کرد چراکه آمریکا خود را معادل کل جهان قلمداد می‌کند اما علی‌رغم همه این قدرت‌نمایی‌ها ضعف‌های زیادی را شاهد هستیم چون طرح‌های آمریکا در منطقه به نتیجه نرسیده و از نظر تئوری و عمل به مشکل خورده به همین خاطر حنای لیبرال دموکراسی رنگ باخته و جاذبه گذشته‌اش را از دست داده و نفرت از آمریکا در بین مسلمانان و آزادگان مشهود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: معرفت دیگر جایگاه مسلمانان بوده چراکه هم‌اکنون خودباوری از توانمندی، امکانات، ذخایر مادی و انسانی و جمعیت یک میلیارد و 500 میلیونی مسلمانان را شاهد هستیم که این امر نماد قدرت بوده و میزان زاد و ولد رو به افزایش است.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر که مایه بیم غربی‌هاست گرایش به اسلام در بین غربیان بوده و پیش‌بینی می‌شود که دهه آینده اسلام دین قدرتمندی در غرب باشد البته مسلمانان هم‌اکنون مطالبات اجتماعی خود را مطرح می‌کنند و به طور جدی درخواست دارند که حکومت‌هایشان حقوقشان را نادیده نگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق اضافه کرد: در بعضی از کشورها حتی حاضر نیستند که ببینند چه تعداد مسلمان در این کشور وجود دارد و در بعضی کشورها 50 درصد جمعیتشان مسلمان است اما نقش قابل ملاحظه‌ای در دولت ندارند بنابراین حتی بر مبنای دموکراسی که ادعای خودشان است باید سهم بیشتری مسلمانان داشته باشند که این امر نیازمند درک بهتر معرفت اسلام است و به طور صرف آداب و مناسک کافی نیست و باید درک لازم برقرار شود.

حسینی اظهار داشت: اگر آیه قاعده نفی سبیل انجام شود وضع جهان اسلام متفاوت می‌شود اما هم‌اکنون سیطره غیر مسلمان و کفار را در امور سیاسی و فرهنگی شاهد هستیم و در حال حاضر آمریکا در منطقه پایگاه دارد و بعضی سران کشورهای اسلامی افتخار می‌کنند که تحت حمایت غرب هستند ولو اینکه یک حاکم اسلامی خود را خادم مسلمانان بداند اما باید با معیار قرآنی دید که مسلمان هستند یا خیر.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: ما در تاریخ معاصر شاهد فتوای میرزای شیرازی بودیم که باعث شکل‌گیری جنبش تنباکو شد که این امر برای بستن نفوذ بیگانگان انجام شد و اگر امام راحل لایحه کاپیتولاسیون را رد کرد درواقع برای رد نفوذ غیر مسلمانان بر مسلمانان بود.

وی اضافه کرد: بحث ما این است توافقاتی که باعث ذلت و خواری مسلمانان می‌شود باید نفی شود چون وابستگی باعث عقب‌ماندگی است اما اگر بر مبنای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری است ارتباطات براساس عزت، مصلحت و حکمت باشد ایرادی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم تصریح کرد: کسانی که از صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند نمی‌توانند ژست مسلمانی بگیرند چون ولایت کفر را پذیرفتند و باید به معرفت و باور به توصیه‌های الهی توجه شود اگر بخواهیم از پیچ تاریخی عبور کنیم.

حسینی بیان کرد: باید به سفارشات الهی معرفت داشته باشیم و مسلمانان نباید احساس حقارت داشته باشند چون برتر هستند و نه اینکه دشمنان قدرتشان را به رخ ما بکشند و مرعوب شوند البته در صدر اسلام این غلبه را شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها در مقطعی به مسلمانان فشار آوردند تا در کشورهای اسلامی آیات جهاد از کتب درسی دانش‌آموزان حذف شود و این امر به این خاطر انجام شد که مسلمانان به یکسری مسائل عبادی صرف مشغول شوند و از فعالیت‌های اجتماعی خود دور شوند.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: حسینی ، وزیر ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.