سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

آبشار نیاسر کاشان از زیباترین آبشارهای ایران

آبشار نیاسر کاشان از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که در شهر تاریخی نیاسر در محله سر کمر (شهید بهشتی) قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان ، آب این آبشار از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می‌گیرد به گونه‌ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر و یک سوم آن به محله نوسرازیر می‌شود.

سنگی که آبراهه آبشار نیاسر در آن ایجاد شده و سنگ‌هایی که بدنه مزبور را تشکیل می‌دهد از نوع سنگ‌های آهکی و رسوبی است.

به دلیل پدیده های انحلال سنگ آهک توسط جریان‌های زیرزمینی و گذشت سالیان دراز بافت بسیار زیبا و چشم نوازی مانند استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌ها در بدنه آبشار نیاسر به وجود آمده است که موجب جذب‌ گردشگران برای دیدن این زیبایی است.

آنگونه که از از بقایای خزه‌های قدیمی و آبراهه‌های موجود و همچنین گفته‌های اهالی محل مشخص می‌شود مسیر آب در قدیم عوض شده است.

آبی که از آبشار پایین می ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار را داراست.

این مجموعه از جمله مهمترین محله های تاریخی ـ فرهنگی شهر نیاسر و حتی کشور بوده و از چند عنصر اصلی از جمله آبشار، مسیر پله‌ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ‌ها و بستر آبشار، درختان و گیاهان موجود در اطراف آن تشکیل شده است.

در کنار آبشار یکی از ورودی‌های غار رئیس نیاسر قرار دارد و ارتفاع از پای آبشار تا قسمتی که از آنجا آب پایین می‌ریزد 25 متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک 53 متر می‌باشد.

در مسیرآب 13 آسیاب وجود داشت که سه و یا در برخی منابع به چهار آسیاب در کنار آبشار اشاره شده که تخریب شده‌اند، یکی از آسیاب ها که هم اکنون نیز فعال می‌باشد در پای آبشار قرار گرفته است و از آسیاب‌های دیگر جز بقایای کمی به جا نمانده است.

آبشار نیاسر و محیط آن برای علاقه‌مندان به گیاهان دارویی هم می‌تواند جذاب باشد از گیاهان دارویی این محل نیز می‌توان پر سیاوش‌ برای سینه درد و سردرد،علف شوره برای کمر درد و سردردوخیار بوته مار (هندونه مار) برای پا درد نام برد.

 
برچسب ها: اصفهان ، آبشار ، نیاسر ، کاشان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.