سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

آمار نگران کننده تخریب منابع طبیعی مانع تحقق توسعه پایدار است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به تخریب بی رویه منابع طبیعی گفت: آمار نگران کننده تخریب این عرصه ها، زنگ خطری برای تحقق اهداف توسعه پایدار کشور است.

خسر عبدالهی همزمان با ششمین روز از هفته منابع طبیعی در نشست هم اندیشی منابع طبیعی و رسانه های استان چهارمحال و بختیاری با بیان نگاه دین و بزرگان دینی به حفاظت از منابع طبیعی، گفت: دستورات صریح دین اسلام در این خصوص، وظیفه همگانی را در حفظ عرصه های ملی برای نسل های آتی سنگین کرده است.
وی با بیان معضلات و مشکلات فراروی صیانت از عرصه های ملی، گفت: میزان فرسایش خاک در کشور 3.5 برابر متوسط جهانی است.
عبدالهی از تراکم 3.5 برابری حضور دام در مراتع بیش از ظرفیت آن به عنوان معضل دیگر مشکلات صیانت از این عرصه ها یاد کرد و افزود: هر ساله 250 میلیون متر مکعب رسوب پشت سدهای کشور انباشته می شود که این میزان معادل ظرفیت سد کرج است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، برای صیانت از منابع ملی به ازای هر دو هزار هکتار جنگل و پنج هزار هزار مرتع باید یک حافظ منابع طبیعی باشد در صورتی که این میزان در کشور یک محافظ به ازای 30 تا 40 هزار هکتار عرصه است.
وی افزایش مشارکت مردم در حفظ عرصه های ملی، توانمندسازی جنگل نشینان و سهیم کردن آنان در حفاظت از این عرصه ها، فرهنگ سازی و افزایش حساسیت عمومی مردم و نهادهای غیردولتی و اصلاح قوانین را از راهکارهای کاهش تخریب عرصه های جنگلی و مرتعی بیان کرد./ش
برچسب ها: تخریب ، منابع ، طبیعی ، مانع ، توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.