سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اژدهایی به طول 300 متر + عکس

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر ترکیبی گوگردی دارد که احتمالاً از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید و برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاراناینجا بابا گرگر است، روستایی در 18 کیلومتری شمال شرقی قروه با قدمتی به درازای تاریخ و جاذبه‌هایی بکر و زیبا و امام‌زاده‌ای از نسل آفتاب...

در شرق روستای باباگرگر بنای امامزاده جلیل القدری بنام سید جلال‌الدین ابن سید معزالدین وجود دارد که در تمام منطقه کردستان مشهور است و مورد توجه تمامی اهالی از تشیع و تسنن بوده و حتی از سایر استان‌ها نیز برای زیارت آن به این استان سفر می‌کنند.

تاریخ دقیق از ساخت بقعه مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که پیش از دوره حاکمیت دولت ترکی ـ آذربایجانی قاجار و توسط معماران محلی ساخته شده است.

بنای اولیه آن به دوره صفویه بر می‌گردد بر اساس اطلاعاتی که از کتا‌ب‌های قدیمی به دست آمده، نسبت شریف آن حضرت با چند واسطه به امام محمد باقر علیه‌السلام می‌رسد.

مقبره امامزاده از چند بخش تشکیل شده، اتاق اصلی و گنبدی شکل آن در بخش جنوبی و اتاق‌های دیگر در ضلع شرقی جای دارد.

چشمه آب معدنی جوشانی از آثار طبیعی در کنار این امامزاده است که توجه مردم را به خود جلب کرده است این چشمه آب معدنی که ترکیبی از گوگرد و آب است احتمالاً از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پوستی مفید است آب چشمه از دل زمین می‌جوشد و در استخر دایره‌‌ای شکل جمع می‌شود و منظره جالبی را به وجود آورده است و مشابه آن را می‌توان در پیر صالح بیجار و کامیاران دید.

در این محل چشمه‌هاى آهک‌ساز فراوان، برجستگى‌هایى به وجود آورده‌اند که مشهورترین آن‌ها اژدها نام دارد. این پدیده در حدود 300 متر طول، 5 متر ارتفاع و پهنایى بین 4 تا 7 متر دارد. هر اندازه ارتفاع آن افزایش یافته، پهناى شکاف آن نیز به علت رسوب‌گذارى جدید تنگتر شده است.

در شرق و شمال‌شرقى اژدها چند برجستگى در جهات مختلف، اما کوچک‌تر از آن وجود دارد که محل شکاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم مى‌خورد. این برجستگى‌‌هاى کوچک را دست‌هاى اژدها مى‌نامند.

هر ساله جمع قابل توجهی از گردشگرانی که به کردستان و شهرستان قروه سفر می‌کنند چند ساعتی از سفر خود را برای زیارت این امام زاده و دیدن جاذبه‌های گردشگری این منطقه اختصاص می‌دهند.

در میان مردم شهرستان‌های مختلف به ویژه در بین قدیمی‌ترها داستان‌های زیادی در مورد نحوه به وجود آمدن صخره‌ای اژدها شکل کنار امامزاده وجود دارد.

عبدالمحمدی عزیزی از قدیمی‌های استان کردستان است که به قول خودش هر ساله یک بار به زیارت این امام‌زاده مشرف می‌شود.

وی می‌گوید: مردم استان کردستان با توجه به اعتقادات دینی که دارند علاقه خاصی به زیارت بقاع متبرکه و امامزاده‌ها داشته و وجود امام‌زاده‌های زیادی در جای‌جای این استان این فرصت را برای مردمان دیار فراهم کرده است.

عزیزی با بیان اینکه در گذشته امکانات رفاهی چندانی در این منطقه وجود نداشت، گفت: با ایجاد زیرساخت‌های مختلف در این نقطه شاهد توسعه بیش از پیش بحث گردشگری در آن هستیم.

وی با بیان اینکه افسانه‌های زیادی در مورد کرامات این امامزاده وجود دارد، اظهار کرد: به قول قدیمی‌ها این تخته سنگ اژدهایی که پشت آن شکافی قرار دارد واقعی بوده و به فرمان این امامزاده به سنگ تبدیل شده است.

نازنین خانم همسر آقای عزیزی نیز در این زمینه می‌گوید: در گذشته و حتی در حال حاضر نیز بسیاری از مردم با نیت شفای بیماری به این نقطه سفر می‌کنند.

وی افزود: در گذشته زنانی را که نازا بودن برای گرفتن حاجت به این امامزاده می‌آمدند و دخیل می‌بستند تا صاحب فرزندی شوند.

وی با بیان اینکه وجود آب معدنی شور و آب معدنی زرد این منطقه نیز بهانه دیگری برای آمدن افرادی بود که از درد پا و یا بیماری‌های پوستی رنج می‌بردند، گفت: مردم ساعت‌ها پا و یا بدن خود را در این چشمه جوشان قرار می‌دادند و شفا پیدا می‌کردند.

وی همچنین به حفره‌ای که در قسمت پایین مرقد امام زاده قرار داشت اشاره کرد و گفت: از گذشته تا به امروز خیلی از زائران با انداختن شی که دوست دارند در این حفره و نظر کردن به امید برآورده شدن آن دعا می‌کنند.

وی بیان کرد: به قول بسیاری از افراد اگر حفره شی را به صاحب آن بازگرداند آرزو و حاجتش مورد قبول واقعه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این چشمه آب زرد در گذشته چند نفری را غرق کرده است، گفت: به همین دلیل با تلاش متولیان امروزه به دور آن نرده‌ای گرفته شده است.

و حرف آخر....

مجموعهٔ امامزاده باباگرگر و چشمه‌هاى آهکى پیرامون آن و برجستگى‌ مربوط به اژدها با تمام افسانه‌ها و رازهایی واقعی و غیر واقعی آن در کل از قابلیت‌هاى جهانگردى مناسب استان کردستان که در سال 1382 تحت شماره 3486 در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده  است.

برچسب ها: اژدها ، 300متر ، عکس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.