سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

چرا روغن حیوانی کرمانشاه معروف است

روغن حیوانی نوعی روغن است که در ایران بهترین نوع آن را در منطقهٔ کرمانشاه در کردستان ایران، از شیر گاو و گوسفند به دست می‌آورند و در مقابل روغن نباتی به معنی مطلق روغن زرد نیز استعمال می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

روغن حیوانی از نوعی کرهٔ محلی به‌دست می‌آید که از به هم زدن دوغ در مشکتهیه می‌شود. ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک ریخته و پس از تکان دادن مشک، کره را از دوغ جدا می‌کنند. سپس کره را درون دیگ‌های بزرگ ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند. در اثر حرارت، آب کره تبخیر و روغن آن که چربی حیوانی است باقی می‌ماند.

طعم این روغن بستگی زیادی به نحوه خوراک و چرای دام دارد به‌دلیل چرای گله‌های گوسفند منطقه کرمانشاه در مراتع پر علف مرتفع، این روغن از بو و مزهٔ خاصی برخوردار است که حاصل گیاهان معطر مناطق مرتفع کوهی می‌باشد.

روغن حیوانی دارای خواص بی شماری از جمله استخوان سازی، کاهش غلظت خون،کاهش چربیهای زاید شکم، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی از بدن است ...تغذیه سلول های عضله قلب از اسیدهایچربی است که تنها در روغن حیوانی به وفور یافت می شود ... روغن حیوانی بهتر است به جای روغن نباتی و روغن مایع مصرف شود، زیرا روغن نباتی یا روغن های هیدروژنه جامد سبب افزایشکلسترول و گلیسیرید شده و در عروق بدن و قلب رسوب می کند .

روغن حیوانی یکی از سوغاتی های اصلی منطقهٔ کرمانشاه  است و در آشپزی غذاهای کُردی نیز استفادهٔ بسیاری دارد.

برچسب ها: کرمانشاه ، حیوانی ، معروف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.