کفاش در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به موضوع فرا رسیدن دوره اعلام آمارهای ضد و نقیص در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: منظور از آمار، آمار فعالیتهای انجام نشده است به طور مثال در حوزه مسابقات ، یک گروه سرود منطقه داریم که با شرکت در استانها مقام اول را میآورند اما بعد از اینکه از آنها میپرسیم چند گروه سرود است همینطور بدون اطلاع می گویند 100 تا، 50 یا 70 80 و بعد منطقه هم این عددها را مبنای آمار قرار می دهد و به استان و کشور می فرستد و در آخر مبنا می شود چند میلیون نفر در این مسابقه شرکت کردند در صورتی که این واقعیت ندارد چرا که با کنار هم گذاشتن آنها گاهی عدد از تعداد دانش آموزان آن دوره و پایه هم بیشتر میشود.
وی سپس به آمارهای کانون فرهنگی و تربیتی اشاره و عنوان کرد: آماری که ما از کانون فرهنگی و تربیتی میگیریم عددی را به ما میدهند که این عدد واقعی نیست ؛ البته نامش کانون است اما تبدیل به یک مرکز و کلاس شده هم در آمار کانون میآید و هم در آمارهای دیگر قسمتها میآید.
کفاش تصریح کرد: ممکن است آنها برای امکانات بیشتر با تبلیغات این کار را انجام دهند، اما به نظر من جهت گیریها اشتباه بوده، یعنی ما این جهت را به استان و منطقه میدهیم و برای توسعه ارزشیابی کیفی را مد نظر قرار ندادیم که اگر ارزشیابی های کیفی در توسعه مد نظر قرار گیرد، این عدد و رقم جای خود را به گزارش مشروح کیفیت خواهد داد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما باید فرآیندها را اصلاح کنیم، جاهایی را که آمار میخواهیم این آمار را با مشخصات و دقیق و سوالات کلیدی که عدد و رقمها، عدد و رقمهای مصنوعی نباشد، نشان دهیم.
کفاش افزود: ما به عدد و رقمهای دیگر امتیاز نخواهیم داد و گروههای ارزشیابی را از حوزه معاونت پرورشی که به استانها و مناطق میروند بر اساس کیفیت فعالیتها قضاوت میکنند نه بر اساس عدد و رقم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: ما در وزارت خانه از استانها دیگر این عدد و رقم را نخواهیم خواست و به فعالیتهای کیفی توجه کرده و طراحیها یمان را طوری انجام میدهیم که نتوانند آمار غیر واقعی به ما بدهند، یعنی اگر عددی را گفتند به صورت منتخب به چند استان میرویم و گروهها را ارزیابی می کنیم و اگر این عدد و آمار بیش از حد موجود بود، شدیدا برخورد خواهیم کرد./
انتهای پیام/