سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

​ اجرای 10 پروژه کلان در "حوزه انرژی"

دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با بیان اینکه در این کمیسیون 10 پروژه ملی تعریف و اجرایی شده است، گفت: طرح کلان ساخت سیکلوترون به دلیل تجمیع دانشگاه‌های همکار و عمق تحقیقات در صدر پروژه‌های کلان قرار گرفته است.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر: مهندس ناصر باقری مقدم در همایش سیکلوترون پزشکی، با تاکید بر اینکه در میان طرح‌های کلان کمیسیون انرژی شورای عتف، طراحی و ساخت دستگاه سیکلوترون حائز رتبه اول است، افزود: این طرح به دلیل عمق تحقیقات و تجمیع دانشگاه‌های همکاری در صدر طرح‌های کلان ملی قرار گرفته است.

دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) حضور دستگاه سفارش دهنده در کنار این طرح را از دیگر ویژگی‌های این طرح کلان نام برد و اظهار داشت: این مزیت موجب شده است تا تجاری سازی این طرح از هم اکنون در حال انجام باشد.

وی با بیان اینکه این دستگاه به مرحله ساخت وارد شده است، یادآور شد: در صورت تامین اعتبارات ساخت این دستگاه آغاز می‌شود و در این صورت دستگاه سیکلوترون اولین طرح کلانی است که به تولید محصول رسیده است.

دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در ادامه به ماموریت‎‌های این کمیسیون اشاره کرد و ادامه داد: در کمیسیون انرژ 10 طرح تعریف شده است که 4 طرح در زمینه نفت و گاز، 3 طرح در زمینه انرژی الکتریکی، 2 طرح در حوزه انرژی اتمی و یک طرح در زمینه ذخیره سازی انرژی الکتریکی (باتری‌ها) است.

باقری مقدم به بیان جزئیات این طرح‌های کلان پرداخت و یادآور شد: ذخیره سازی نفت و گاز یکی از گلوگاه‌های کشور است چراکه ما دارای منابع مشترک با کشورهای همسایه هستیم که نیاز است تا این دخایر را استحصال و ذخیره سازی کنیم تا نسل‌های آینده بتوانند از این منابع بهره برداری کنند از این رو طرح ذخیره سازی نفت وگاز را تعریف کردیم.

وی طراحی و ساخت سیکلوترون را از جمله پروژه‌های کلان این کمیسیون نام برد و خاطر نشان کرد: این طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و تهران و سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است.

دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) کاربرد این دستگاه را در حوزه پزشکی دانست و گفت: این طرح از مراحل طراحی مفهومی و مهندسی عبور و ورارد فاز ساخت رسیده است که امیدواریم با تامین اعتبارات آن نیازهای داخل را برطرف کنیم.

باقری مقدم تاکید کرد: هرچه این طرح‌های کلان به فاز ساخت و تجاری سازی نزدیک می‌شوند لازم است تا دستگاه‌های بهره بردار و سفارش دهند تزریق مالی بیشتری داشته باشند.


انتهای پیام/
 

 
برچسب ها: پروژه ، انرژی ، فناوری ، مهندسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.