به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، میزان صادرات چین در ماه فوریه نسبت به همین ماه در سال گذشته 18.1 درصد کاهش را نشان میدهد و این در حالی است که رقم این شاخص در ماه ژانویه امسال در مقیاس سالانه یعنی نسبت به ماه ژانویه در سال گذشته 10.6 درصد افزایش یافته بود.
بر اساس این گزارش، میزان واردات چین نیز درماه فوریه 10.1 درصد در مقیاس سالانه افزایش یافت. کسری تجاری چین درماه فوریه به 23 میلیارد دلار رسید، حال آنکه چین در ماه ژانویه حدود 32 میلیارد دلار مازاد بودجه داشت.
بر اساس این گزارش، کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی پیش بینی کرده بودند میزان صادرات چین 6.7 درصد و میزان واردات این کشور نیز در ماه فوریه هشت درصد افزایش داشته باشد.
کارشناسان اقتصادی همچنین پیش بینی کرده بودند که مازاد تجاری چین در این ماه به 14.5 میلیارد دلار برسد.
کاهش میزان صادرات چین در ماه فوریه در حالی رخ داد که فعالیتهای بخش خدمات این کشور در ماه فوریه افزایش یافت.
شاخص مدیران خرید اچ.اس.بی.سی/مارکیت که به طور ماهانه منتشر میشود و نشاندهنده میزان خریدی است که مدیران هر شرکت تولیدی یا خدماتی سفارش میدهند، در ماه فوریه به 51 واحد رسید حال آنکه رقم این شاخص در ماه ژانویه 50.7 واحد بود.
شاخص مدیران خرید بخش تولیدات کارخانهای نیز در ماه فوریه در چین به 50.2 درصد رسید.
این شاخص به طور کلی آهنگ افزایش یا کاهش رونق اقتصادی در بخش صنایع و کارخانهها را در هر کشور و منطقه اقتصادی بر اساس میزان خدمات، سفارشهای جدید و تولید نشان میدهد.
در واقع، این شاخص همچنین برای پیش بینی فراز و نشیبهای تولید ناخالص داخلی کشورها و مناطق اقتصادی در کوتاه مدت به کار برده میشود.
اگر رقم این شاخص بالای50 واحد باشد به معنای آن است که در این بخش توسعه و رونق وجود دارد و اگر رقم آن پایینتر از50 واحد باشد به معنای افت رونق اقتصادی در بخش مربوطه است.
انتهای پیام/