سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه‌هایی ساده برای "پيشگيري از سوختگي"

نياز بشر به استفاده از منابع حرارتي اجتناب ناپذير است ولي اگر اين استفاده مستمر و روزانه با كوچكترين غفلت و سهل انگاري و عدم رعايت اصول ايمني همراه باشدحوادث آتش سوزي ها و بدنبال آن آسيب‌هاي جدي با درجات مختلف و حتي مرگ را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ نياز بشر به استفاده از منابع حرارتي مانند چوب، زغال، زغال سنگ، نفت، بنزين، تينر، گاز، وسايل الكتريكي، اجتناب ناپذير است ولي اگر اين استفاده مستمر وروزانه با كوچكترين غفلت وسهل انگاري و عدم رعايت اصول ايمني همراه باشد، حوادث آتش سوزي ها و بدنبال آن آسيب هاي جدي با درجات مختلف و حتي مرگ را به همراه خواهد داشت.

- بالاترين آمار مرگ ومير بعد از حوادث رانندگي سوختگي ها مي باشد . اكثر آتش سوزي ها و سوختگي ها درمنازل اتفاق مي افتد و بيشترين قربانيان كودكان هستند كه به علت مايعات داغ دچار سوختگي مي شوند و افراد مسن در اثر آتش سوزي ها آسيب مي بينند.

پيشگيري‌ها: 

آيا ميدانيد 90% از سوختگي ها در اثر غفلت، بي احتياطي و عدم رعايت اصول پيشگيري رخ مي‌دهند لذا قابل پيشگيري هستند.

1)برگشت مايعات داغ و غذاهاي داغ درحال پخت بر روي چراغ هاي نفتي و خوراك پزي، بخاري و اجاق گاز كه اين موارد بايد دور از دسترس اطفال باشد.

2)دستگيره هاي قابلمه، ماهي تابه و شير سماور درحال جوش روي اجاق را به طرف بيرون و در دسترس قرار ندهيد.

3)مايعات داغ را روي ميزهاي پوشيده باروميزي بلند و آويزان قرار ندهيد زيرا كودكان با كشيدن روميزي باعث حادثه خواهند شد.
 
4)هنگام نوشيدن چاي يا قهوه داغ كودك را در بغل نگيريد.

5)مسئوليت حمل ظروف داغ را به كودكان ندهيد.
 
6)ظروف محتوي آب جوش ،روغن داغ و ساير مواد داغ را بالاي سطح زمين و در محل امن و مستحكم كه سطح غير لغزنده دارد و دور از دسترس كودكان قرار دهيد.

7)كلية وسايل گرمازا مثل بخاري، چراغ نفتي و خوراك پزي درمحلي امن و ثابت و دور از دسترس اطفال نگهداريد.

8)قبل از خروج از منزل تمام شير فلكه‌هاي وسايل گرمايشي را بررسي و از خاموش بودن آن مطمئن شويد.

9)هنگام روشن بودن بخاري، سماور، آب گرم كن و ساير وسايل گرمازا از ريختن نفت به مخزن آن خود داري نمائيد.

10)ازروشن بودن بخاري هاي بدون دودكش مثل بخاري علاء الدين در اتاق در بسته به هنگام خواب خودداري كنيد. درصورت الزام به مصرف آن به درست و كامل سوختن شعله كه بايد به رنگ آبي و بدون بو و دود زدن باشد ، توجه كنيد و حتماً لاي پنجره را كمي باز بگذاريد تا امكان ورود هواي تازه به اتاق فراهم شود.
 
11)وسايل حرارتي و گرمازا مانند بخاري و چراغ نفتي و غيره را دور از پرده هاي آويزان نگهداريد.

12)ازخشك كردن لباس روي بخاري خود داري كنيد.

13)درمنازلي كه از گاز شهري يا سيلندر گاز استفاده مي كنند حتماً اجاق گاز بايد به شير ايمني قطع گاز و يا پيلوت دار باشد و ترموكوبل داشته باشد.

14)ابتدا فندك يا كبريت را روشن مي كنيم بعد گاز را باز مي كنيم .درضمن كبريت و فندك را از دسترس كودكان دور نگاه داريد و مسئوليت باز و بسته كردن شير گاز و روشن نمودن آن را به كودكان واگذار ننماييد.

15)از شیلنگ هاي استاندارد شركت گاز ( نه كوتاه نه بلندكه داراي الياف مي باشد ) درجايي كه پيچ نخورد و سوراخ نشود قراردهيد.

16)لوله هاي مسي كه براي عبور گاز تعبيه مي شوند فقط به طول 0.5 تا 1 متر قابل قبول واستاندارد مي باشند.

17)درصورت استشمام بوي گاز پنچره را باز و سپس شير گاز را قطع مي كنيم. و از روشن كردن كليد برق و با كبريت خودداري شود.

18)منقل با شعله باز يا گاز پيك نيك را زير كرسي نمي گذاريم.

19)از نگهداري بنزين،  تينر، نفت درمنزل و اتومبيل خودداري شود.

20)ازشستن پرده ها و لباس ها درحمام و محل هاي دربسته با بنزين و تينر و نفت خودداري شود.

21) باتوجه به خطرات برق گرفتگي كه منجربه عوارض شديد بخصوص دراندام ها تا سدحد قطع عضووحتي مرگ مي گردد لذا سيم هاي برق را هرچند وقت يك بارازنظر سالم بودن آن ها كنترل نماييدكه پارگي و يازدگي نداشته باشد.

22)پريزهاي برق محافظ دار باشد تا بچه ها با ميله فلزي با آن بازي نكنند.

23)از تير چراغ برق و  دكل هاي فشار قوي بالا نرويد و هرگز اقدام به انداختن سيم روي سيم هاي تير چراغ برق ننمائيد باعث جرقه برق گرفتي مي شود.

24)بهتر است وسايل برقي مجهز به فيوز اتوماتيك باشد كه به محض اتصال سيم هاي آن ، جريان برق قطع مي‌شود.

25)ازبخاري برقي درحمام استفاده نشود بعلت هدايت الكتريكي دراثر رطوبت باعث برق گرفتگي مي‌شود.

26)ازانداختن اسپري ها داخل آتش خودداري شود.

27) سوختگي با مواد قليايي و اسيدي و مواد سفيد كننده و شوينده و موادي كه جهت بازكردن لوله هاي فاضلاب بكار ميروند با رعايت نكات ايمني و استفاده ازدستكش قابل پيشگري است. حتماً اين گونه مواد را دور از دسترس كودكان قراردهيد.

28) ابتدا بخارديگ زودپز را خارج سپس ديگ را زيرآب سرد و بعد آن را باز كنيد.

29)اين وسايل گرمازا راهرگز درمعرض جريان باد و يا جلوي در و يا جايي كه احتمال ضربه خوردن و افتادن آن زياد است، قرارندهيد و درصورت امكان آن را به ديوار محكم و ثابت نماييد.

30)پس ازاستفاده از اين وسايل گرمازا بلافاصله آن را خاموش نماييد و هرگز درحال روشن آن را رها نكنيد.

31)ازنصب كمد، كابينت يا قفسه در بالای اجاق گاز خودداري كنيد. زيرا ممكن است درزمان برداشتن وسايل ازآن باعث آتش سوزي گردد. 

32)يكي از علل آتش سوزي ها نشت گاز به علت بازماندن شيرگاز و يا خاموش شدن آن بوسيله جريان هوا يا سر رفتن غذا يا آب جوش روي آن بوده كه دراثر كوچك ترين جرقه يا كبريت كشيدن انفجار مهيبي رخ مي دهد . با بكارگيري وسايل هشداردهنده گاز و دود مي توان جلوي اين گونه حوادث را گرفت.( وسايل حساس به دود و گاز كه درصورت انتشار دود و گاز درمحيط زنگ خطر آنها به كارمي افتد) 

33)ازكشيدن سيگار در رختخواب و هنگام چرت زدن خودداري كنيد كه يكي ازعلل آتش سوزي ها مي باشد كه اكثراً توسط افراد مسن رخ مي دهد.

34)پس ازاتمام اتوكشي ، اتو را فوراً از برق كشيده ودور از دسترس كودكان قراردهيد.
 
35)درصورت استفاده از كتري يا بخاري برقي آن را درمحل امني قراردهيد. سيم كتري را به حالت آويزان رها نكنيد و به محض جوش آمدن آب، سيم را ازكتري و پريز برق جدا سازيد.

36)اگر درمحل سكونت شما سيم هاي برق فشار قوي و تير چراغ برق عبورمي نمايد كه به ساختمان نزديك است به كودكان خود هشداردهيد كه مراقب باشند به آن نزديك نشوند و هرگز به هر دليلي با ميله فلزي و يا هروسيله ديگر با سيم ها تماس پيدا نكنند.

37)مراقب كودكان خود باشيد تا از نگهداري يا استفاده ازمواد محترقه از جمله ترقه هاي دست ساز و غير استاندارد بخصوص درهنگام فرا رسيدن چهارشنبه سوري اجتناب نمايند . همه ساله بسياري ازجوانان از اين طريق دچار آسيب هاي گوناگون ازجمله كوري ، قطع دست و پا و سوختگي هاي شديد و حتي مرگ مي گردند.

38)افروختن آتش به هر دليلي و به آن نزديك شدن يا پريدن بخصوص با لباس يا دامن بلند و قابل اشتعال خطر آتش گرفتن لباس و بروز سوختگي هاي شديد مي رود . لذا با هشدار و گفتار به كودكان و جوانان خود آنان را از اين كار بازداريد. 

39)جهت تميزكردن لكه هاي لباس هرگز ازمواد قابل اشتعال مثل بنزين و تينر بخصوص درفضاهاي بسته حمام استفاده ننمايد زيرا گرماي زياد داخل حمام موجب انفجارشديد مي گردد.

40)بخاطر داشته باشيد كه دماي بخارآب جوش ازدماي آب درحال جوش بيشترو خطرناك تراست.هنگام بازكردن درب ظروفي كه محتويات آن درحال جوشيدن است ازجمله ديگ هاي زودپز مراقب باشيد بخار آن كه زياد خارج مي گردد به سرو صورت و دست هاي شما برخورد ننمايد.

41)بخار مواد شيميايي و استنشاق گاز و دودهاي توليد شده ازسوخت اشياي مختلف بخصوص در فضاي بسته منجر به سوختگي هاي استنشاقي مي گردد كه بسيار خطرناك و ماسك هاي مخصوص ضدگاز استفاده نمود.
 
42)روش هاي پيشگيري ازسوختگي را با زبان ساده مكرراً به كودكان خود آموزش داده و يادآور شويد.

43)درصورت بروز چنين حوادث بلافاصله اقدامات اوليه كمك رساني را انجام داده سپس مصدوم را به اولين مركز درماني انتقال دهيد و يا ازسازمان‌هاي كمك رساني مانند آتش نشاني با شماره تلفن و مراكز اورژانس با شماره تلفن درخواست كمك نماييد.

اقدامات سريع و اوليه در محل حادثه به منظور كمك به فرد آسيب ديده با شعله آتش 

براي فردي كه دچار سوختگي با شعله آتش شده است ضمن حفظ آرامش و خونسردي وبدون هدردادن وقت اقدامات زير را سريعاً به كاربنديد:

1.مصدوم را از منبع حادثه دوركنيد.

2.روند سوختگي را به طريق زير متوقف نماييد:
 
الف) با لحاف يا پتو يا كت

ب) با آب معمولي و تميز

ج) درصورت نبودن امكانات فوق بي حركت نمودن مصدوم و خوابانيدن و غلتاندن مصدوم روي زمين (حتي الامكان روي خاك نباشد) از دويدن بيمار بايد جلوگيري شود زيرا شعله آتش شعله‌ورتر مي شود.

3.درصورتي كه لباس هاي مصدوم به پوست او نچسبيده باشند آن ها را خارج كنيد.

4.كليه زيورآلات ( انگشتر، ساعت و جواهرات ) و كمربند مصدوم را خارج نماييد.
 
5.درصورت بروز سوختگي محل سوختگي را فوراً به مدت چند دقيقه زير آب سرد و تميز گرفته تا دماي پوست و درد آن كاهش يابد.
 
6. تاول‌هايي كه ايجاد شده است پاره و تخليه نكنيد و از بكار بردن هرگونه درمان هاي سنتي ( مثل ماليدن سيب زميني ، خمير دندان و مواد ناشناخته توسط اطرافيان ) و ماليدن پمادهاي مختلف برروي زخم خودداري نماييد.

7.پس ازشست و شوي محل سوختگي با آب تميز و صابون آن را با پارچه يا ملحفه تميز پوشانده و مصدوم را به نزديك ترين مركز درماني ارجاع دهيد.

8.حتي الامكان ازخوراندن هرگونه غذا و مايعات به مصدوم تا رساندن او به مراكز درماني خودداري كنيد.

9.اگر لابلاي انگشتان مصدوم سوخته است بين آن ها را گاز خيس و يا پارچه تميز و مرطوب قرار دهيد تاانگشتان به هم نچسبند.
 
10.بدن بيمار را با پتو گرم نگاه داريد. 
 
اقدامات اساسي دربرخورد با سوختگي ناشي از مواد شيميايي:


1.كليه لباس هاي مصدوم را درآوريد.

2.مواد شيميايي را كه به صورت پودر مي باشد با برس كشيدن ازروي بدن بيمارپاك كنيد.

3.محل ضايعه را با مقدار زيادي آب حداقل به مدت 15 الي 30 دقيقه شست و شو دهيد.

4. ازخنثي كردن مواد شيميايي ( مواد اسيدي با مواد قليايي و برعكس ) خودداري نماييد . زيرا دراثر فعل و انفعالات شيميايي اين دو ماده توليد حرارت بالايي مي نمايد و موجب تشديد سوختگي مي گردد.
 
5.درآسيب چشم ها با مواد شيميايي فوراً چشم ها را با آب فراوان و تميز ترجيحاً سرم فيزيولوژي به مدت نيم الي يك ساعت شست و شو دهيد.

اقدامات لازم دربرخورد با سوختگي هاي الكتريكي:

1.جريان برق را قطع كنيد و با يك وسيله عايق مصدوم را از منبع الكتريكي جدا نماييد.

2.هرگز قبل از اقدامات فوق به مصدوم دست نزنيد زيرا خطر برق گرفتگي فرد نجات دهنده وجود دارد.
 
3.در سوختگي هاي الكتريكي توجه خاص به وضعيت قلبي تنفسي بيمار ضرورت دارد.

4.درصورت وقفه قلبي تنفسي بلافاصله تنفس دهان به دهان و ماساژ قلبي را انجام دهيد و درحين عمليات اقدام به انتقال وي به يك مركز درماني نماييد.

اقدامات ضروري در برخورد با سوختگي ناشي از قير

• فوراً روي محل سوختگي آب سرد بريزيد ولي از جدا كردن قير از روي پوست خودداري كنيد.
 
• براي جدا كردن قير از روي پوست از پارافين، كره، وازلين يا روغن بچه استفاده نماييد كه با ماليدن اين مواد روي قير به تدريج موجب انحلال و پاك شدن آن مي شود بدون اينكه به نسج سالم صدمه وارد شود 

مسموميت با دود يا گاز منوكسيد كربن ( CO )

دود ناشي ازآتش سوزي ها و ياگاز متصاعد شده از احتراق ناقص سوخت هاي فسيلي مثل نفت ، گازوئيل، گاز، ذغال و چوب توليد گازي مي نمايد به نام گاز منوكسيد كربن كه استنشاق آن موجب مسموميت با اين گاز مي گردد  و اثرات آن بستگي به مقدار گاز استنشاق شده و مدت زماني كه فرد درمعرض تماس با اين گاز قرار گرفته است، دارد.
 
بر اثر استنشاق دود ناشي از آتش سوزي درفضاي بسته درظرف 2 الي 3 دقيقه مصدوم دچار مسموميت شديد با اين گاز گشته كه اگر سريعاً اقدامات امداد و نجات صورت نگيرد منجر به مرگ وي خواهد شد .

سوخت ناقص وسايل گرمازايي كه با سوخت فسيلي كار مي كنند يا سوزاندن ذغال چوب درمحيط هاي بسته مثل اتاق، چادر، كانكس و گاراژ با توليد اين گاز ( CO ) به تدريج موجب مسموميت افراد درون آن گشته و درصورت ادامه اين وضعيت موجب مرگ آنان خواهد شد. نظر به اينكه گاز منوكسيد كربن گازي است بي بو، بي رنگ و بي مزه توليد آن درمحيط بسته چندان قابل تشخيص نيست و به تدريج كه غلظت آن بالا مي رود ابتدا فرد دچار سردرد ، تهوع و استفراغ و ضعف در توانايي حركتي مي گردد و بدنبال آن گيجي و بي حالي رخ داده به طوريكه قرباني قادر به حركت و فرار ازمحيط نمي باشد و به زودي دراغماء فرو رفته ،‌ مرگ فرا مي رسد . 

اين مراحل بخصوص وقتي كه فرد يا افراد درخواب مي باشد بدون اينكه بفهمند ادامه مي يابد به طوريكه همه ساله عده زيادي از اين طريق جان خود را از دست مي دهند . با توجه به خطرات بسيار زياد اين گاز و فراواني احتمالي وقوع آن جهت پيشگيري توصيه هاي زير را به دقت مورد توجه قرار داده و بكار بنديد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بنزین ، رانندگی ، سوختگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.