سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دیدار ولایتی و اشتون تاکید شد؛

لغو تحریم‌ها در برابر پایبندی ایران به مقررات بین‌المللی

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره دیدار با اشتون گفت: پافشاری بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب NPT مسئله‌ای بود که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علی‌اکبر ولایتی" در حاشیه دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران درباره جزئیات دیدارش با اشتون اظهار داشت: پافشاری جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از حقوق هسته‌ای و  استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوبNPT موضوعی بود که مورد تاکید قرار گرفت.  
 
وی با تاکید بر عدم عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران از مواضع هسته‌ای، تصریح کرد: پافشاری بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب NPT مسئله‌ای بود که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه بر ادامه مذاکرات تاکید داریم، گفت: متاسفانه آمریکا اقداماتی را در این مدت انجام داد که خلاف روند مذاکرات و توافقات به وجود آمده بود و مصاحبه‌های جان کری علیه جمهوری اسلامی ایران نمونه‌های قابل ذکری در این زمینه است.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقداماتی که برخی از مقامات آمریکایی به بهانه فشار صهیونیست‌ها انجام می‌دهند قابل قبول نیست و بر خلاف توافقات صورت گرفته در ژنو است و به عنوان مانعی برای توافقات بین‌المللی میان ایران و 1+5 به حساب می‌آید.  
 
ولایتی اضافه کرد: تشدید تحریم‌ها، صحبت‌های تند و اظهار خصومت علیه ایران از سوی آمریکایی‌ها مسئله‌ای است که بر آن در دیدار امروز با اشتون تاکید داشتیم.  
 
وی گفت: درباره وضعیت کنونی اوکراین که به اعتقاد من اشتباه محاسبه‌ای از سوی غرب رخ داده بود موضوع دیگری بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهارداشت: وضعیتی که اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است به نفع مردم این کشور نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی حاضر به پذیرفتن دیدگاه آمریکایی‌ها مبنی بر اعمال تحریم‌ علیه روسیه نبوده‌اند.  
 
ولایتی با اشاره به لحن ملایم آمریکا بعد از اظهارات تندی که راجع به وضعیت اوکراین و اعمال تحریم علیه روسیه کرده بود، گفت: همه پی به اشتباه محاسباتی در این کشور بردند چرا که زیاده‌خواهی‌های غرب باعث بروز چنین مشکلاتی شد و جمهوری اسلامی ایران خواستار مذاکره خارج از هر نوع تنش و عدم دخالت بیگانگان در اوکراین است تا مردم این کشور بتوانند وضعیت خود را مشخص کنند.  
 
وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر تاخیر سفر اشتون به تهران در روند مذاکرات، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از آنچه که در روند مذاکرات رخ داده خرسندند و اقدام به توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند چرا که متوجه شدند که علاوه بر تحریم ایران خودشان هم در محدودیت و محرومیت هستند.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: سفر اشتون به تهران تاکید بر توسعه روابط آمریکا با ایران است و خود این مسئله به معنای جدا شدن دیدگاه اروپایی‌ها با امریکایی‌ها و برداشتن گام‌های رو به جلو است.  
 
ولایتی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاطرنشان کرد: غربی‌ها بعد از شکست در مذاکرات ژنو درباره سوریه متوجه شدند که بدون ایران نمی‌توانند با مشکلات منطقه برخورد کنند، لذا پس از انجام توافقات ژنو اروپایی‌ها به توسعه رابطه با ایران اقبال نشان دادند.  
 
وی در پاسخ به اینکه نظر اشتون در مورد کارشکنی آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات چیست، بیان داشت: خانم کاترین اشتون با اظهار خوش‌بینی نسبت به آینده از تلاش‌های خود در روند مذاکرات سخن گفت و نسبت به این سوال هیچ پاسخی نداشت.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای روابط ایران و اروپا، مسئله سوریه و اوکراین از جمله موضوعات مورد بحث در دیدار امروز بود.  
 
ولایتی گفت: بررسی بحران سوریه یکی از موضوعاتی بود که با تاکید بر برگزاری انتخابات در این کشور بر حل مشکلات و بحران‌های بوجود آمده مصر بودیم تا غیرسوری‌ها و اسلحه به دستان از این کشور خارج شوند و دولت سوریه فقط با معترضین مذاکره می‌کنند.  
 
وی درباره لغو تحریم‌های ایران از سوی غرب بعد از مذاکرات ژنو تصریح کرد:‌ در این باره صحبتی شد که باید حتما کار متوازنی صورت گیرد تا علاوه بر اعلام پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مقررات بین‌المللی تحریم‌های اعمال شده لغو شود.  
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: ولایتی ، اشتون ، حقوق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.