سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سرچشمه‌ی بُلاغ ‌حک از مناطق طبیعی استان مرکزی

بلاغ‌حک از مناطق طبیعی استان مرکزی است که در فصول بهار و تابستان مورد توجه بسیاری از مردم استان و استان‌های همجوار قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، قرارگیری این چشمه در منطقه شازند و برخورداری از اقلیم مناسب این منطقه را به عنوان یکی از محورهای اکوتوریسم و طبیعت‌گردی استان مرکزی مورد توجه قرار داده است.
 
چشمه بلاغ‌حک در هفت کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسبند قرار دارد ،میزان آب‌دهی این چشمه به طور متوسط نزدیک به 300 لیتر در ثانیه است.
 
آب این چشمه زمین‌های کشاورزی روستاهای حک‌بالا، حک‌پایین و تحت‌محل را مشروب می‌کند.

از دلایل اصلی سرسبزی این منطقه و برخورداری آن از طبیعت زیبا وجود جشمه بلاغ‌حک است، به طوری‌که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توان این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل کرد.

سراب بلاغ حد فاصل شازند و پل دوآب است. اين چشمه از دل صخره‌ای عظيم و يكپارچه بيرون مي‌آيد. ديواره صاف و پس رفته‌ی اطراف چشمه، به اطاقی می‌ماند که براي نشستن در آن سکویی تعبيه كرده‌اند.
 
آب صاف و گوارایی بي صدا به اندازه‌ی ده سنگ از ریشه‌ی كوه بيرون می‌آید و گسترده و آرام در بستر شنی رودخانه به پهنای ده قدم جریان پيدا می‌كند.
 
چندين ماهی به طول تقريبی سی سانتي‌متر در شكاف سنگ‌ها دم می‌جنبانند و به سرعت در عمق سياهی و در تاريكی زير صخره‌ها محو مي‌شوند. بر سكوي كناره‌ی آب آثاری از شمع‌هایی دیده می‌شود كه براي تبرک روشن كرده‌اند.
 
نام ديگر اين سراب چشمه‌ی كيخسرو است. كيخسرو پادشاه كيانی قبل از اينكه در غار شاه زنده (شازند) غايب شود، خود را در آن شست و شو داده است.
 
هزاران سال است، اهالی آب اين چشمه را مقدس مي دانند و از آلودن آن پرهيز مي‌كنند. درختانی كه در كنار چشمه رویيده است با تكه پارچه‌هاي رنگارنگی آذين يافته و در نظر اهالی متبرک است.
 
خر مهره‌های كبود فراوانی نيز برای نظر درمانی به آنها آويخته اند. ماهي‌های كوچک و سياه رنگی در كف آب زلال چشمه، دسته جمعی و شتابان حركت مي‌كنند و چون متبرک‌اند كمتر كسی راضی مي‌شود برای خوراک از آنها استفاده كند./ز
برچسب ها: چشمه ، بلاغ ، حک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.