سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کتاب انجمن مخفی؛

طهران، بی‌پیشینه به سراغ مشروطه می‌رود

کتاب «انجمن مخفی» نوشته احمد شاکری به واسطه بازشناسی مشروطه و عاشورای سال 61 توسط شخصیتی با عنوان بهاءالدین، تهران را بی‌پیشینه به سراغ عمق تاریخ می‌برد.

احمد شاکری، نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به رسیدن کتاب «انجمن مخفی» به سرمنزل خود که همانا قرار گرفتن در زمره آثار جای گرفته در گوشه‌گوشه طبقات کتابفروشی‌های کشور بوده، افزود: «انجمن مخفی» که به واسطه بروز مشکلات تامین کاغذ کمی با تاخیر ناشی از مراحل چاپخانه‌ای و انتشاراتی به سرمنزل خود رسیده،کتابی ب داستان تاریخی است که وقایع آن در جغرافیایی تهران قدیم(طهران) رخ می‌دهد.   
 
به گفته شاکری، قهرمان و شخصیت اصلی کتاب «انجمن مخفی» تلاش دارد تا وقایع مشروطه و نقش روحانیت و شخصیت‌هایی چون شیخ فضل الله نوری همراه با دیدگاه‌های متفاوت تعریف شده در حوزه‌های علمیه همچون مشروطه مشروعه خواهان را بازشناسی کند، این جوان با پیشینه خود و مشروطه آشنا نیست.   
 
وی گفت: بهاءالدین، شخصیت اصلی کتاب«انجمن مخفی» دریکی از حوزه‌های علمیه شهر تهران ساکن شده و برای حل مشکل پدر که توسط نظام حاکم دستگیر شده وارد بازخوانی وقایع گذشته می‌شود.   
 
این نویسنده اظهار داشت: بهاءالدین در کنار بازخوانی وقایع گذشته برای حل مشکل پدر یک وقف نامه مرتبط با عاشورای سال 61 را مطالعه می‌کند و در حقیقت رمان با بازخوانی این وقف‌نامه به روایت تازه ای از مشروطه و عاشورا دست می‌یابد.   
 
شاکری در بخش دیگری از سخنان خود به بازگویی مشکلات موجود در سرراه نگارش کتاب «انجمن مخفی» پرداخته و تصریح کرد: یکی از دشواری‌های کار نگارش یک رمان تاریخی، بیرون کشیدن داستان از دل وقایع قطعی و جزئیات تاریخی است.   
 
وی افزود: خلق داستانی جذاب با حفظ کلیات تاریخی، فهم تاریخ پیچیده مشروطه، انتخاب نثر مناسب با 3 دوره تاریخی ذکر شده در کتاب «انجمن مخفی»، پرداخت به فضای حوزه‌های علمیه و رعایت اصول پردازش به این فضا از مشکلات دیگر موجود برسر راه کتاب "انجمن مخفی" به حساب می‌آیند.  

این نویسنده گفت: نکته پایانی در مورد مشکلات نگارش رمان‌های تاریخی همچون کتاب «انجمن مخفی» این بوده که نویسنده بتواند از خلال یک فضای تاریخی داستان‌های آدم‌هایی را که هیچ کدام واقعی نیستند را بنویسد.  

شاکری ادامه داد: کتاب«انجمن مخفی» به لحاظ زمانی در دوره احمد شاه قاجار به وقوع پیوسته اما در بطن خود به روایت و بازشناسی گذشته متعلق به مشروطه و وقایع عاشورای سال 61 می‌‌پردازد.   
 
وی خاطر نشان کرد: بهترین خاطره من از طول مدت نگارش کتاب« انجمن مخفی» پردازش به وقایع عاشورا و مرور مقاتل روایت کننده آن بوده زیرا عمق روایت‌های 3 گانه آمده در این کتاب، عاشورا است.   
 
گفتنی است که بنابر صحبت‌های شاکری، عاشورا، عمیق‌ترین بعد روایت کتاب«انجمن مخفی» به لحاظ بعد زمان، عمق معنا و ایفای نقش شخصیت‌ها است.  


انتهای پیام/اق
برچسب ها: شاکری ، کتاب ، مشروطه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.