سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش سریع وزن خطر "سنگ‌های صفراوی" را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر چاقی واضافه وزن که موجب افزایش خطرتشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود، کاهش سریع و بدون برنامه وزن نیز می‌تواند خطر این بیماری را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

ابوالفضل وفایی‌نژاد متخصص غدد ومتابولیسم در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چاقی و اضافه وزن، یکی ازمهم‌ترین مشکلات جوامع امروزی است و درصد بالایی از افراد جامعه گرفتارآن هستند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های زیادی با چاقی درارتباط هستند، تصریح کرد: "بیماری‌های کبدی" و صفراوی ازجمله بیماری‌هایی هستند که ابتلا به آنها با چاقی و اضافه وزن درارتباط است.

وفایی‌نژاد افزود: چاقی خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی را احتمالا از طریق افزایش حجم کیسه صفرا در حالت ناشتا و غیرناشتا افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی وزن در جهت وزن طبیعی بدن، خطر تشکیل سنگ‌ صفرا را کاهش می‌دهد، تأکید کرد: در مقابل کاهش سریع وزن می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی به همراه داشته باشد.

وفایی‌نژاد تصریح کرد:‌ مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر چاقی و اضافه وزن که موجب افزایش خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی می شود، کاهش سریع و بدون برنامه وزن نیزمی‌تواند خطراین بیماری را تا حد بسیارزیادی افزایش دهد.

وی یادآورشد: هر گونه کاهش وزن باید به صورت تدریجی و برنامه‌ریزی شده باشد و در این مورد باید از عجله و شتاب‌زدگی پرهیزکرد.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه با چاقی باید مانند سایر بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا و دیابت برخورد کرد، خاطرنشان کرد: برای درمان چاقی و اضافه وزن نباید مداخلات کوتاه‌مدت انجام گیرد، بلکه تلاش مداوم و درازمدت لازم است تا اینکه فرد بتواند این اختلال را کنترل کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزن ، سنگ ، صفراوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.