سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام سازمان ملل : گاز خردل به خارج از سوريه منتقل شده است

هماهنگ کننده ویژه هیات مشترک سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل متحد تاکید کرد انتقال موادی که از آنها سلاح شیمیایی ساخته می شود عملیات پیچیده ای است اما مهم این است که گازخردل که خطرناک ترین سلاح شیمیایی به شمار می رود به خارج از سوریه منتقل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازشبکه تلویزیونی العربیه؛ سگرید کاگ در مصاحبه اختصاصی با این شبکه درباره اینکه چهارشنبه گذشته در شورای امنیت گفته است ماه مارس ماه دشواری خواهد بود گفت این ماه سرنوشت ساز است زیرا سوریه در این ماه باید اقدامات زیادی انجام دهد تا پایبندی خود را به مهلتی که سی ام ژوئن آینده برای برچیدن سلاح شیمیایی خود به پایان می رسد ثابت کند. این عملیات پیچیدگی زیادی در داخل سوریه دارد و این سلاح ها خارج از کشور نابود می شود و شرکای ما در آن مشارکت می کنند. برای پایبند بودن به موعد نهایی باید مراحلی را که اجرای آن ها به منظور انتقال همه مواد شیمیایی به خارج از کشور به تاخیر افتاده است به پایان برسانیم.

وی افزود به نظر من طرحی که مقامات سوریه ارائه کرده اند قابل اجرا است و ما معتقدیم این طرح واقع بینانه است و این همان نظر مدیرکل سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی است. بنابراین همه تلاش های ما بر لزوم اقدام مقامات سوریه به اجرای این طرح متمرکز است و اگر تاخیری در این عملیات به ثبت برسد باید علل این تاخیر به دقت ارزیابی شود.

سگرید کاگ درباره طرح سوریه اظهار داشت طرح سوریه به پایگاهها و مواد شیمیایی دارای اولویت اول و اولویت دوم معروفی می پردازد که باید به خارج از سوریه منتقل شود تا از بین برود. طرحی که مقامات سوریه تهیه کرده اند برای خارج کردن مواد شیمیایی از پایگاههای مختلفی که هم اکنون در آن ها انبار شده و انتقال آن ها به بندر لاذقیه کافی است و در آنجا این مواد از سوی هیات مشترک بررسی و از آن نمونه برداری و کنترل می شود. این طرح همچنین شامل بارگیری این مواد بر کشتی دانمارکی و کشتی نروژی می شود. انتقال موادی که از آنها سلاح شیمیایی ساخته می شود عملیات پیچیده ای است اما مهم این است که گازخردل که خطرناک ترین سلاح شیمیایی به شمار می رود به خارج از سوریه منتقل شده و در کشتی دانمارکی بارگیری شده است. این گام مهمی است اما قبل از اینکه اقدام صورت بگیرد نمی توانیم بگوییم اقدام را انجام داده ایم.
خبرنگار شبکه پرسید طبق طرح سوریه چه زمانی همه سلاح های شیمیایی از این کشور خارج خواهد شد؟

وی پاسخ داد همانطور که قبلا گفتم موعد نهایی طبق طرح سوریه، اواسط ماه آوریل است. ما تلاش می کنیم با همکاری مقامات سوریه همه مواد شیمیایی را به زودی به خارج از سوریه منتقل کنیم تا این عملیات موفقیت آمیز باشد. طرح سوریه این امکان را می دهد که این اقدام بدون پایبندی به مهلت مشخص شده و حتی قبل از فرارسیدن موعد نهایی انجام شود.
امنیت در سوریه بزرگترین مانع در برابر سازمان ملل متحد است و از رسیدن سلاح های شیمیایی به علت درگیری در سوریه به دست طرف های تندرو نگرانیم.
در پایان هفته آینده، چهل درصد از ماموریت خود را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.