سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشارهای عربستان و اسرائیل، چالش پیش‌روی اوباما در مذاکرات هسته‌ای

فشارهای تل‌اویو و ریاض، چالش پیش‌روی اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری صدای آمریکا در گزارش خود در این زمینه آورده است: دولت باراک اوباما به عربستان و اسرائیل همواره این وعده را می‌دهد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به کار خواهد گرفت و برای تحقق آن محدودیت‌های بسیاری را در روند فعالیت هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد. این در شرایطی است که اخیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر این نکته تاکید کرده است که اسرائیل در صورت تداوم غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، ایمن نخواهد بود.

اوباما و نتانیاهو در نشست هفته گذشته خود در کاخ سفید این موضوع را مورد بررسی قرار دادند. در این نشست بود که اوباما بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر اینکه تلاش وی برای جلوگیری از توقف برنامه هسته‌ای ایران قطعی است، تاکید کرد. با وجود این آمریکا هم‌اکنون درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران است، مذاکراتی که در آن برای دستیابی به توافق جامع تلاش می‌شود و در صورت تحقق آن ایران مجاز به ادامه غنی‌سازی اورانیوم برای تحقیقات غیرنظامی و در سطحی پایین‌ خواهد بود.

اما نتانیاهو این توافق را یک اشتباه مرگبار خوانده و مدعی شده است: این توافق باعث خواهد شد ایران در آستانه دستیابی به قدرت هسته‌ای قرار گیرد و بتواند به سرعت سلاح‌های هسته‌ای خود را در زمانی که توجه جامعه بین‌الملل به سمت دیگری معطوف است، گسترش دهد. 

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا بر این نکته تاکید کرده است که حمله به ایران هرگز متضمن امنیت نیست و آنانی که بر حمله تاکید دارند، باید به عواقب آن نیز فکر کنند. در واقع این حمله باعث بروز احتمالاتی از جمله خروج ایران از پیمان ان‌پی‌تی و عدم صدور مجوز برای بازرسان سازمان ملل به منظور بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور خواهد شد.

از سوی دیگر "هیلاری مان لورت"، استاد دانشگاه در آمریکا در این‌باره می‌گوید: این بخشی از سیاست واشنگتن در قبال ایران است. کری مدت‌ها است که در تلاش برای حل بحران خاورمیانه است، تلاشی که قرار است ایران نیز شامل آن باشد، نه آنکه از این دایره خارج شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید می‌کند: در واقع با وجود اینکه مدت‌هاست اسرائیل و عربستان، دو متحد عمده آمریکا در منطقه خاورمیانه با سیاست‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند، اما ایالات متحده باید این نکته را به آنان گوشزد کند: «بله درست است که شما متحد آمریکا هستید، اما نمی‌توانید در مسیر انتقاد دائم از منافع آمریکا بمانید».

این وضعیت مشابه وضعیت ریچارد نیکسون در زمانی است که وی به چین سفر کرد و این در حالی بود که در آن زمان ژاپن و تایوان متحد آمریکا بودند. اما نیکسون به آنان اجازه نداد در مسیری گام بردارند که سفر وی به مهم‌ترین کشور این منطقه با مشکلی مواجه شود. همین موضوع هم باید دقیقا درباره ایران اتفاق بیفتد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: این تلاش‌ها قرار است با سفر اواخر ماه جاری باراک اوباما به منطقه از جمله ریاض، پایتخت عربستان ادامه یابد، جایی که وی قرار است با ملک عبدالله، پادشاه عربستان دیدار و گفتگو کند. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.