سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شریعتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

لزوم توجه مسئولان دانشگاه‌ها به امر پرورش در کنار آموزش

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه در دانشگاه‌ها صرفا نقش آموزش پررنگ‌تر است و باید با کمک حوزه‌های مدیریت فرهنگی، ‌انجمن‌های اسلامی و بسیج دانشگاهی نقش پرورش را زنده کرد.

"سید صدرالدین شریعتی"در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره اینکه دانشگاه‌ها نقش اساسی و جدی در تبیین فرهنگ و رفتار و منش اسلامی دارند، گفت: دانشگاه‌های ما باید مکان آموزش و تبیین فرهنگ اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها سه نقش جدی در تبیین، هدایت و به نمایش گذاشتن فرهنگ اسلامی دارند، اظهارداشت: اساتید که به عنوان مظهر شخصیتی، علمی و اقتدار برای دانشجویان نمود دارند و رفتار آن‌ها مورد تبعیت و تقلید آن‌هاست. باید رفتار‌ی بر اساس مبانی و اصول اسلامی داشته باشند، چرا که دانشجویان رفتارهای اساتید را پذیرفته و از آن تبعیت خواهند کرد.  
 
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی به رهنمود امام علی (ع) اشار کرد و افزود: امام علی(ع) فرمودند: "هر کس خودش را امام مردم قرار داده باید اول تعلیم و تربیت را از خودش آغاز کند، قبل از اینکه به دیگران تعلیم بدهد." تعلیم با رفتار و کردار بیشتر از تعلیم گفتار اثربخشی دارد.

وی ادامه داد: چنین اساتیدی که با رفتار انسان‌ها را هدایت کرده بسیار شایسته تجلیل و احترام هستند. نقش سیاستگذاران در آموزش‌، پرورش و هدایت نسل جوان به سمت فرهنگ اسلامی بسیار کلیدی است.

شریعتی به نادیده گرفته شدن "نقش پرورش"در دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در دانشگاه‌ها صرفا نقش آموزش پررنگ‌تر است و باید با کمک حوزه‌های مدیریت فرهنگی، ‌انجمن‌های اسلامی و بسیج دانشگاهی نقش پرورش را زنده کرد.

وی بیان داشت: با استفاده از اردوها و کارگاه های بحث و گفتگو‌ می‌ توان افکار و ایده دانشجو‌یان را مورد رشد قرار داده و اگر سیستم مدیریت نقش دانشجویان را جدی بگیرد، آنها بسیار سریع متحول و از حقیقت دفاع کرده  و مسائل فرهنگی در درونشان پایدار خواهد ماند.
 
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دانشجویان چون در سن جوانی، سن تحول و دگرگونی در رفتار قرار دارند و به دلیل عدم وابستگی‌ها مانند بزرگتر‌ها به مسائل زندگی به راحتی می‌توانند در مسائل فرهنگی، فرهنگ حقیقی را دریافت کنند.  
 
وی افزود: استکبار به دنبال ایجاد خدشه در فضای دانشگاه‌ها و مسائل فرهنگی است، تا جوانان را حیران کرده تا آن‌ها از اهداف اصلی باز بمانند.

شریعتی در پایان خاطر نشان کرد: دولت و سیاست نظام برنامه‌ریزی حاکم باید به این مسائل توجه کرده تا زمینه رشد فرهنگی را برای جوانان و دانشجو‌ها با استفاده از کلاس‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌های فوق برنامه مباحث تعلیم و تربیت و رعایت اصول اخلاقی فراهم شود. 
 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.