سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرنگار/

سمنونماد برکت زایش و باوری گیاهان

سمنو نماد زايش و بارورى گياهان، و همچنین نماد برکت و فراوانی در فصل بهار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد :. سمنو نماد زايش و بارورى گياهان، و همچنین نماد برکت و فراوانی است که از جوانه هاى تازه رسيده گندم تهيه مى شود پخت، هدیه و فروش سمنو از آداب و رسوم کهن خراسان است که ریشه قدیمی در فرهنگ و آئین مذهبی مردم این سرزمیندارد.هر سال با فرا رسیدن بهار و رویشدوباره گندم ها، پخت سمنو که در روستاها و محلات به سمنک، سمنی و سمنه نیز معروف است توسط بانوان انجام می شود.

سمنو دارای ویتامین E،A،Kو گروه Bاست و به دلیل دارا بودن کلسیم ویتامین مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند توصیه می شود.فسفرآن قابل توجه بوده و برای رشد مغز کودکان و زنان شیرده مفید است.

آهن اسید سولفوریک و ویتامین های گروه Bآن عاملی برای خون سازی و تنظیم هورمون ها بوده و ومی تواند برای رفع خستگی و آرامش اعصاب تاثیر گزار باشد.

ازدیگر موارد مفید درمان سمنو میتوان به اثرات شفا بخش آن و درمان سوء هاضمه، نازایی، سختی زایمان، سنگ کلیه ی صفرا،تصلب شرائیین، کلسترول ضعف حافظه، MSام اس، بهت زدگی، پرکاری تیروئیید،اسکیزوفرنیا، سایکوز، روان پریشی، فسفات در ادرار، ترمیم زخم ها، مقاومت دربرابر عفونت ، بهبود در زخم های قرینه وغیره به عنوان غذا و کمک درمانی مفید موثر است.

معولا پخت سمنو در کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان بیشتر از دیگر نقاط انجام میشود،ونیز در استان خراسان رضوی پخت سمنو در روزهای پایانی سال صورت میگرد./س

برچسب ها: سمنو ، گیاهان ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.