سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نيکلاس مادورو: آمريکا تلاش می‌کند سلطه خود را در آمريکای لاتين تحميل کند

رئیس جمهور ونزوئلا گفت آمریکا تلاش می کند سلطه ی خود را بر آمریکای لاتین تحمیل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "نیکلاس مادورو "رئیس جمهور ونزوئلا گفت آمریکا تلاش می کند سلطه ی خود را بر آمریکای لاتین تحمیل کند.

کریستین امانپور خبرنگار شبکه ی تلویزیونی سی ان ان در گزارش ویژه ای از سفر خود به ونزوئلا به تظاهرات در این کشور اشاره کرد و در ادامه با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفتگویی اختصاصی انجام داد.

کریستین امانپور مصاحبه ی خود با نیکلاس مادورو را مصاحبه ای اختصاصی و نادر توصیف کرد که در آستانه ی یکمین سالگرد شروع دوره ی ریاست جمهوری وی انجام شد.

کریستین امانپور خطاب به نیکلاس مادورو گفت: به برنامه ی ما خوش آمدید. به سی ان ان خوش آمدید.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: سی ان ان همیشه در ونزوئلا با خوش آمد گویی روبرو می شود. خیلی به ونزوئلا خوش آمدید و از اینکه اینجا آمدید تشکر می کنیم، ما اکنون می توانیم با مخاطبان آمریکایی صحبت کنیم و حقایق سرزمین خود را به آنها بگوئیم.

مجری گفت: روشن است که حتی سی ان ان نیز در چند هفته ی گذشته در اینجا مشکلاتی داشت. بسیاری از مطبوعات و رسانه های خارجی و نیز اعضای مطبوعات ونزوئلا با محدودیت روبرو شدند. حدود هفتاد خبرنگار  در جریان تظاهرات اخیر در ونزوئلا بازداشت شدند و هدف قرار گرفتند.آیا منظور شما این است که از رسانه ها در ونزوئلا استقبال می شود که کارشان را انجام دهند؟

نیکلاس مادورو گفت: همیشه اینگونه بوده است و همیشه نیز اینگونه خواهد بود.

کریستین امانپور گفت: شما خودتان از سی ان ان اسپانیول انتقاد کرده بودید اما آیا اکنون می گوئید که امنیت همه ی مطبوعات در ونزوئلا را تائید می کنید؟

نیکلاس مادورو گفت:ما همیشه آزادی رسانه ها را تضمین کرده ایم. در مورد سی ان ان  اسپانیول باید بگویم که مسئله فرق می کند. من با آنها بحث را شروع کردم که یک بحث دمکراتیک است. من نظرات خود را به آن ها گفتم چون به نظر من نقش آنها در ونزوئلا در دو هفته ی گذشته، نقشی بسیار آسیب رسان و خطرناک بود ، سی ان ان اسپانیول مشغول ترویج مداخله خارجی در دیگر کشورها بود.آن ها ایده ی نادرستی درباره ی وضعیت ونزوئلا منتشر می کردند. آنها مشوق آشوب علیه دولت مرکزی ونزوئلا بودند. من به عنوان بخشی از گفتگوی دمکراتیک، هشدار علنی دادم . به نظر من آنها تا حدی تغییر کردند و من از این تغییر استقبال کردم.

مجری گفت: من به عنوان یک عضو سی ان ان به شما اطمینان می دهم که سی ان ان شبکه ای مستقل است و همه ی خبرنگاران این شبکه ی تلویزیونی،  واقعیت را گزارش می کنند. من اکنون که ازشما می شنوم ،امنیت آنها را تضمین می کنید خوشحال می شوم.

کریستین امانپور افزود: شما اکنون با یکی از بدترین خشونت ها و ناآرامی های ده سال گذشته در ونزوئلا روبرو هستید،حتی  در این هفته ما شما را دیدیم که به رئیس جمهور هوگو چاوز ادای احترام کردید. شما بار دیگر از مخالفان انتقاد کردید و آن ها را فاشیست و تندرو نامیدید. آیا واقعا شما درباره ی تظاهرکنندگان اینگونه فکر می کنید؟

نیکلاس مادورو گفت: اکثریت مخالفان تلاش کردند با شرکت در انتخابات از طریق دمکراتیک  دولت را تغییر دهند. آن ها با شرکت در انتخابات تلاش خود را کردند تا برنامه ی خود را به کشور ارائه کنند با این وجود همین مخالفان در سال دوهزار و دو برای کودتا علیه رئیس جمهور چاوز  اقدام کردند. مخالفان در دسامبر 2002و 2003 تلاش کردند کودتای دیگری انجام دهند. آنها در سال2004، مثل امروز، نیز تلاش کرده بودند اقدام مشابه دیگری صورت دهند و تلاش کردند خشونت را برای کودتایی دیگر تحریک کنند. 

آنها تلاش کردند از این گذشته خلاص شوند اما پیام من این است که امروز شما در آمریکا باید بدانید کسانی که این خشونت را آغاز کردند اقلیتی کوچک هستند.

مجری سی ان ان از نیکلاس مادورو پرسید:در این کشور برای سالها است که جامعه ی دو قطبی بوده است. درحالیکه طرفداران چاوز حامیان شما هستند شمار زیادی از مردم  نیز مخالف سیاست های شما هستند. این مخالفت در انتخابات قبلی نشان داده شد. آیا چیزی وجود دارد که شما بتوانید به دوربین ما نگاه کنید و به  مخالفان بگوئید و درباره ی وحدت کشور بگوئید؟

نیکلاس مادورو گفت:اول از همه  درباره ی قطبی شدن جامعه بگویم که در همه ی دمکراسی ها اختلاف وجود دارد. در آمریکا هم بین  دمکرات ها و جمهوریخواهان بحث وجود دارد. نگاه کنید که پس از انتخابات من چه کردم،  من بلافاصله از سران مخالف خواستم که دیدار کنیم. ما در ماه دسامبر و ژانویه دیدارکردیم. ما درحال تهیه  پیش نویس طرحی برای مقابله با جرائم، قاچاق مواد مخدر بودیم که ناگهان درخواست برای نافرمانی و کودتا مطرح شد.این اقدامات باعث لغو همه ی طرح هایی شد که ما از طریق گفتگوی ملی دنبال می کردیم.

کریستین امانپور گفت: وقتی در برزیل تظاهرات شده بود دولت تلاش کرد مسائل را با مخالفان حل کند و به مطالبات تظاهرکنندگان پاسخ بدهد. شما پیوسته تظاهرکنندگان را فاشیست  می نامید. پرسش من این است که این وضعیت چگونه خاتمه خواهد یافت.مجری سی ان ان همچنین خطاب به مادورو گفت که ریاست جمهوری ونزوئلا قدرت زیادی دارد ولی قوه قضائیه و قوه ی مقننه نیز حرف های زیادی برای گفتند ندارند و رسانه های مستقل نیز سانسور می شوند. امانپور همچنین گفت مردم ونزوئلا می گویند این عوامل باعث می شوند که ونزوئلا به سمت دیکتاتوری حرکت کند.

رئیس جمهور ونزوئلا در پاسخ گفت:نگرانی و توجه من این است که دمکراسی را تقویت کنم. اکنون پانزده سال است که چنین اتهاماتی مطرح می شوند و برخلاف واقعیت هستند. شما کشوری را به من معرفی کنید که در پانزده سال نوزده انتخابات برگزار کرده باشد.

مجری سی ان ان گفت:شما در انتخابات پیروز شدید اما فقط انتخابات نیست. منظور من اداره کردن دولت و انباشته شدن قدرت پس از انتخابات است.

نیکلاس مادورو گفت:برگزاری انتخابات در یک دمکراسی اهمیت دارد.

امانپور گفت: البته اما عملکرد پس از انتخابات مهم است.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ما دمکراسی خود را در همه ی سطوح تقویت کرده ایم. می دانید که چرا دمکراسی در ونزوئلا اینقدر قوی است علت این است ما به شرکت های بین المللی و شرکت های تسلیحاتی و نفتی تعلق نداریم من یک تاجر نیستم که اینجا بیایم و یک گروه اقتصادی را تقویت کنم. من یک رئیس جمهور مستقل  هستم. اینکه می گوئید ما همه ی مخالفان را فاشیست می دانیم درست نیست. 

وی درباره  آزادی  "لیاپولدو لوپر" از سران مخالف گفت: آزادی وی در دست دفتر دادستان ونزوئلا است.
مجری گفت: اگر تظاهرات بر اساس قانون اساسی مجاز است پس چرا او در زندان است؟

نیکلاس مادورو پاسخ داد:علت این است که جامعه ی حق دارد در صلح و آرامش باشد. قانون اساسی ساز  و کارهایی برای دفاع دارد.

شما بهتر است بدانید که او چه کارهایی کرد. وی نقشه ای برای سرنگونی دولت مشروع ونزوئلا طراحی کرد. وی خشونت ایجاد کرد. دفتر دادستانی هم اقدام کرد. من تضمین کامل دادم و او دادگستری می رود و تحت محافظت دولت است. عده ای گروههای تندرو می خواستند او را بکشند تا بحران بیشتری ایجاد کنند.وی اکنون در زندان است و باید در دادگستری حضور یابد. 

نیکلاس مادورو در بخش دوم گفتگوی اختصاصی با سی ان ان درباره ی روابط ونزوئلا با آمریکا گفت:روابط ما و آمریکا روابط خوبی است. روابط بسیار خوبی است . روابط ما با کارگران ، اتحادیه های کارگری ، هنرمندان و نخبگان و جنبش اجتماعی (آمریکا)  خوب است. 

مجری از مادورو خواست درباره ی روابط ونزوئلا با دولت آمریکا بگوید.

نیکلاس مادورو گفت: روابط ما با دولت آمریکا به خوبی مشخص است. در اسناد پنتاگون ، وزارت خارجه و سی آی ای که از حالت محرمانه خارج شده اند و در اسنادی که ادوارد اسنودن منتشر کرده است، مدرک کافی وجود دارد که نشان می دهد ماموران  آمریکایی تلاش کردند به انقلاب ونزوئلا پایان دهند و رئیس جمهور چاوز را نابود کنند. ما می خواهیم روابط جدیدی داشته باشیم که مبتنی بر احترام باشد و مبتنی بر برابری در میان کشورها باشد و ما را در وضعیتی که امروز هستیم به رسمیت بشناسد.

مجری گفت: آیا شما واقعا اعتقاد دارید که آنها(آمریکا) می خواهند آمریکای لاتین را دوباره فتح کنند؟

نیکلاس مادورو گفت: البته که چنین اعتقادی دارم.آنها می خواهند که از طریق طبقات سیاسی و نخبگان ، کنترل سیاسی بر کشور ما داشته باشند. آنها می خواهند کنترل نظامی داشته باشند چون جای تاسف دارد که آمریکا تلاش می کند هژمونی خود را تحمیل کند. 

وی گفت: ونزوئلا پانزده سال شاهد توسعه ی اقتصادی  بوده است. ونزوئلا با حملات اقتصادی و سیاسی روبرو بوده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.