سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر خارجه چین خواستار خويشتنداری درباره بحران اوکراين شد/ پکن با افغانستان در مقابله با تروريسم همکاری می‌کند/ روابط پکن-مسکو بسيار عالی است

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز شنبه حفظ آرامش و خویشتنداری را در برخورد با بحران اوکراین خواستار شد و تاکید کرد این مسئله باید از طریق مذاکره و راه های سیاسی حل و فصل شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز ، وانگ همچنین از همه طرف ها خواست منافع اساسی همه جوامع قومی در اوکراین و اهمیت صلح و ثبات منطقه ای را مد نظر قرار دهند.

چین اعلام کرده است در آنچه که مسئله ای داخلی می داند مداخله نخواهد کرد و به تصمیم مردم اوکراین احترام می گذارد.

وانگ در کنفرانس خبری سالانه خود تصریح کرد در حال حاضر اولویت حفظ آرامش و خویشتنداری و جلوگیری از تشدید اوضاع در اوکراین است.

وی گفت :« تاسف بار است که اوضاع در اوکراین وارد مرحله ای شده است که امروز شاهد آن هستیم. رسیدن اوضاع در اوکراین به این نقطه تصادفی نیست. مشکل هرچه پیچیده تر باشد باید محتاطانه تر عمل کرد.»


 وانگ یی همچنین گفت:«روابط چین و روسیه در حال حاضر در بهترین وضع تاریخ مناسبات دو کشور قرار دارد. این روابط مبتنی بر اعتماد متقابل، حمایت قاطع از یکدیگر و تشدید همکاری ها در زمینه های مختلف است. روسای جمهور دو کشور روابط دوستانه ای برقرار کرده اند و نقش مهمی در هدایت مناسبات دو کشور ایفا می کنند. درباره روابط چین و روسیه در سال 2014 باید گفت که مهمترین کار این است که مشارکت جامع راهبردی دو کشور همچنان رشد و توسعه پیدا کند و تقویت شود. ما به تقویت اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور ادامه خواهیم داد و همکاری های راهبردی دو کشور را تقویت خواهیم کرد. برای این منظور بر برخی کارها متمرکز خواهیم بود که عبارتند از بذل حداکثر تلاش برای ارتقای همکاری های عملی و تقویت همکاری ها در اجرای پروژه های بزرگ،  تلاشهای گسترده برای تعمیق مناسبات ملت-ملت برای تحکیم روابط دوستانه دو کشور، همکاری برای آماده سازی های لازم به منظور حرکت به سمت سال 2015 که هفتاد و پنجمین سالروز پیروزی جهان در جنگ علیه فاشیسم و جنگ جمهوری خلق چین علیه تجاوزهای ژاپن است.»

وی در ادامه افزود:«چین به دنبال تقویت امنیت مشترک، امنیت مبتنی بر همکاری و امنیت جامع است. چین می خواهد مفهوم جدیدی از امنیت آسیایی را ارائه کند. ما باید برای ساخت آسیایی جدید همکاری کنیم که مبتنی بر صلح و ثبات و همکاری باشد. درخصوص نشست کشورهای عضو گروه اَپک نیز باید بگویم که بر حوزه شعار مشترک آسیا-اقیانوسیه و ترسیم آینده براساس مشارکت آسیا-اقیانوسیه متمرکز هستیم و می خواهیم به نتایج جدیدی در پیشبرد انسجام اقتصادی آسیا-اقیانوسیه دست یابیم و به طرح کلی برای ارتباط متقابل و پیشبرد توسعه و نوآوری اقتصادی دست پیدا کنیم. تلاشهای جدید در حوزه انعقاد پیمانهای تجارت آزاد در حوزه آسیا-اقیانوسیه از حوزه های مورد تمرکز خاص ما است.»

وی گفت:« چین به سمت احیای خود در عصر جدید می رود. در این دوران جدید باید چین براساس اصول اساسی خودش حرکت کند. برای حرکت در عصر جدید دیپلماسی چین باید خودباوری داشته باشیم. خودباوری نیز ناشی از قدرت و شکوفایی است. چین در حال حاضر به سرعت به سمت هدف مهمی حرکت می کند. مردم چین از این حرکت که به سمت توسعه صلح آمیز است حمایت می کنند. ما می توانیم فضایی بهتر در خارج برای ارتقای کشورمان بوجود بیاوریم. قرن تحقیر در تاریخ معاصر چین دیگر رفته است. چین با غرور و افتخار به مسائل جهانی نگاه می کند و قضاوت و نظر خودش را درباره مسائل جهانی دارد. سیاست خارجی چین مستقل است. چین به منافع ملی خودش و عدالت بین المللی توجه دارد. این مسائل ، ویژگی های دیپلماتهای چین است و درست به همین علت، از چین حمایتهای بین المللی زیادی به عمل می آید. چین تمدنی غنی و باستانی دارد که در طول پنج هزار سال رشد و نمو کرده است. چین همانند اقیانوسی است که فراز و فرود و عقب رفت و پیشرفت دارد. چین باید از میراث فرهنگی غنی خودش استفاده کند و به جهانیان نشان بدهد که مردم چین نگاهی باز و شکوفا دارند.»


چین تاکنون نشان داده است تمایلی به مشارکت در کمک مالی به اوکراین یا مشارکت در تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران در این کشور ندارد.

وانگ افزود چین در مورد بحران در اوکراین موضعی « بیطرفانه و منصفانه » دارد و از همه طرف ها می خواهد از طریق رایزنی و گفتگو راه حلی را برای پایان دادن به این بحران پیدا کنند.

همچنین از سوی دیگر وزیر امور خارجه چین روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در حاشیه نشست سالانه پارلمان این کشور گفت چین با افغانستان در زمینه مقابله با تروریسم همکاری خواهد کرد.

همچنین وزیر امور خارجه چین در واکنش به تحولات اخیر مربوط به ادعای مالکیت بر آبهای سرزمینی از سوی کشورهای همسایه اعلام کرد چین به ارعاب کشورهای کوچک تر نمی پردازد.

این دیپلمات بلندپایه چینی همچنین گفت برقراری روابطی خوب با واشنگتن به احترام دو جانبه بستگی دارد.

وانگ ییدر جمع خبرنگاران ظاهرا با اشاره به فیلیپین و دیگر کشورهای که چین با آنها در دریای چین جنوبی مناقشه ارضی  گفت چین بر سر مناقشات دریایی و ارضی کشورهای کوچک تر را ارعاب نخواهد کرد . 

او در عین حال گفت پکن در مقابل خواسته های غیر منطقی این کشورها تسلیم نخواهد شد.

 وانگ همچنین با اشاره به مناقشه ارضی با ژاپن نیز گفت به هیچ وجه امکان مصالحه بر سر موضوعات ارضی و تاریخی وجود ندارد.

او همچنین گفت روابط قدرتمند با واشنگتن بستگی به احترام به حق حاکمیت،نظام اجتماعی و نگرانی های مهم چین دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.