سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای امنيت به خدمت گرفتن کودک سربازها را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه ای را به اجماع در محکومیت به خدمت گرفتن و به کار گیری کودک سربازها توسط دولت ها و گروه های مسلح تصویب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری آلمان؛ این قطعنامه همچنین پایان حملات به مدارس را خواستار شد. این قطعنامه را لوکزامبورگ که در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، ارائه کرد.
یک کودک سرباز سابق از سیرالئون که در سن ده سالگی به خدمت گرفته شده بود، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.
الحاجی بابا ساوانه گفت :« من توجه سازمان ملل متحد را خواستارم. نه فقط برای پاسخگو کردن افرادی که کودکان را به کار می گیرند، بلکه برای پایان دادن به استفاده از کودکان و به خدمت گرفتن آنها در همه درگیری ها و مناقشات مسلحانه ».
وی افزود توانسته است بر گذشته خود فائق آید و هم اکنون برای ریشه کن کردن به کار گیری کودک سربازها تلاش می کند.
ساوانه خاطر نشان کرد :« 15 سال قبل کودک سربازها در سیرالئون وجود داشتند. من یکی از آن کودکان بودم. امروز، سیرالئون عاری از کودک سرباز است. بنابراین ممکن است هر بار یک کشور را تغییر داد ».
صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز پنجشنبه پویشی را با هدف پایان دادن به استخدام و به کار گیری کودکان توسط نیروهای دولتی تا پایان سال 2016 میلادی آغاز کرد.
این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با تقویت پویش صندوق کودکان ملل متحد، از دولت های مربوطه می خواهد هر تلاش ها را به منظور تضمین این که هیچ کودکی در تشکیلات آنها در درگیری ها وجود ندارد، صورت دهند.
 در گزارش سال 2013 میلادی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است ارتش های دولتی در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، میانمار، سوریه و جمهوری دموکراتیک کنگو و برخی دیگر کشورها، کودکان را به خدمت گرفته بودند.
بان کی مون روز جمعه در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از این قطعنامه استقبال و از تمرکز ویژه آن بر محکوم کردن خشونت علیه مدارس تمجید کرد.
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت :«‌ همه کودکان شایسته محافظت هستند، نه بهره کشی».
بان کی مون خاطر نشان کرد :« کودکان باید به خودکار و دفتر مجهز شوند، نه این که با نارنجک و تفنگ مسلح شوند».

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.