سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هئيت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد:

افزايش سن و چاقي شکمي زمينه ساز ابتلا به سنگ کيسه صفراست

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزايش سن، چاقي شکمي و تحرک نداشتن را از عوامل زمينه ساز ابتلاء به سنگ کيسه صفرا اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدادکتر سيد ضياء الله حقي با اشاره به اينکه ابتلاء به سنگ کيسه صفرا در زنان شايعتر از مردان است اظهار داشت: شکم برآمده، بالا رفتن سن (50 سالگي )سابقه چند زايي، سبک زندگي نادرست، ورزش نکردن و تغذيه نامناسب از ديگر عوامل ابتلاء به اين بيماري به شمار مي رود.
 استاد گروه جراحي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: اين بيماري ابتدا درد و يا علائم خاصي ندارد و هنگامي علامت دار مي شود که سنگ تشکيل شده و معمولا با بروز درد در ناحيه پهلوي راست و زير دنده ها خود را نشان مي دهد.
وي درخصوص رنگ پوست بيماران مبتلا به سنگ صفرا افزود: بعضي از مبتلايان به بيماري کيسه صفرا به علت انسداد مجراي صفراوي دچار زردي مي‌شوند‌، به اين دليل که صفرا به جاي تخليه به درون اثني‌عشر وارد خون شده و در نتيجه پوست و مخاط بيمار زردرنگ مي‌شوند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به بيماري‌هاي شايع مجاري صفراوي اشاره كرد و گفت: سنگ کيسه‌ صفرا، سنگ مجراي اصلي صفراوي و التهاب کيسه‌ صفرا از جمله شايع‌ترين بيماري‌ها مي‌باشد و بيشتر سنگ‌ها از کلسترول، بيلي‌روبين و نمک‌هاي صفراوي تشکيل شده‌اند.
دکتر سيد ضياء الله حقي با بيان اينکه براي تشخيص بهتر اين بيماري از سونوگرافي استفاده مي‌شود و تنها راه درمان اين بيماري، جراحي است خاطر نشان کرد: خوشبختانه کيسه صفرا، عضوي است که افراد مي‌توانند بدون آن زندگي کنند و با از دست دادن اين عضو، نياز چنداني به تغيير دادن رژيم غذايي ندارند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به تغذيه در بيماران مبتلا به سنگ کيسه‌ صفرا گفت: از آنجا که عامل ايجاد حدود ۹۰درصد سنگ‌هاي صفراوي، از نوع کلسترول است‌، بنابراين رژيم کم‌چربي و کم‌کلسترول توصيه مي‌شود‌، البته در مواردي که چربي مسبب بروز علايم نباشد نياز به رعايت چنين رژيمي نيست‌.
وي افزود: افزايش مصرف ميوه و سبزي و کاهش مصرف چربي‌هاي حاصل از مواد غذايي حيواني مانند خامه‌، کره‌ و انواع گوشت‌ها،مصرف غلات کامل، سبوس و نان‌هاي سبوس‌دار را از جمله مواردي است که اين دسته از بيماران بايد رعايت کنند./ص

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.