سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیموشنکو:

روسيه به کشور ما تجاوز کرده است/ اروپا تصمیم سختگیرانه‌ای بگیرد

یولیا تیموشنکو نخست وزیر پیشین اوکراین روز پنجشنبه از رهبران اروپا خواست اقدامات سختگیرانه ای در قبال جمهوری خودمختار کریمه که می خواهد ضمیمه خاک روسیه شود، اتخاذ کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، تیموشنکو ساعاتی پس از آنکه پارلمان منطقه کریمه به ضمیمه شدن به خاک روسیه رای داد، در اظهاراتی ضمن هشدار به کشورهای غربی در این مورد که «ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از هر ضعفی به نفع خود بهره برداری می کند»، گفت ضمیمه شدن کریمه به خاک روسیه تنها کرملین را به اشغال باقی مانده خاک اوکراین و بی ثبات کردن اروپا ترغیب می کند، اگر شما اجازه دهید روسیه با تهدید و ارعاب، در روز شانزدهم مارس همه پرسی در مورد ضمیمه شدن کریمه به خاکش را برگزار کند، شما اوکراین و ثبات در جهان را باخته اید؛ اگر فورا از اوکراین حمایتی صورت نگیرد، پیش بینی عواقب این انفعال بسیار دشوار خواهد بود.

تیموشنکو در ادامه افزود «اوکراین به تنهایی برای رویارویی با روسیه ضعیف است و توسل به گزینه نظامی علیه روسیه را نباید منتفی دانست؛ متوقف کردن تهاجم روس ها، سبب برقراری آزادی در اوکراین و در کل منطقه می شود؛ ما از جنگ یا صلح در کل اروپا سخن می گوییم.»

نخست وزیر سابق اوکراین از آمریکا و انگلیس، کشورهای امضاکننده پیمان بوداپست در سال 1994 که در آن تمامیت ارضی اوکراین ضمانت شده بود، خواست به عنوان میانجی در گفتگوها میان کیف و مسکو عمل کنند.

تیموشنکو در اظهاراتی در دوبلین در ایرلند گفت: به کشور مادری من اوکراین تجاوز نظامی شده است و این تجاوز بی رحمانه را شخص ولادیمیر پوتین انجام داده است و حاکمیت کشورم در خطر است.

وی افزود: ما زمان زیادی در اختیار نداریم.اگر به روسیه اجازه برگزاری همه پرسی شانزدهم مارس داده شود آنگاه کریمه جدا خواهد شد.ما کریمه و ثبات را در جهان از دست خواهیم داد.

ویتالی کلیشکو رهبر حزب اودار اوکراین هم گفت:اهداف ما از این قرار است ؛ ما خواهان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هستیم.ما خواهان مذاکراتی شفاف با ناتو هستیم.آزادی رسانه ها و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بیست و پنجم ماه مه و رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در اوکراین از دیگر اهداف ماست.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.