سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

برداشت سالانه 700 هزار تن علوفه از مراتع کرمان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: سالانه 700 هزار تن علوفه با 300 میلیارد تومان درآمد در مراتع استان کرمان تولید می‌شود که عمدتا علوفه درجه سه و چهار هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محمد علی اسدی ، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تنها 20درصد از مراتع درجه 2هستند ، افزود: یک درصد مراتع درجه یک و بقیه تقریبأمراتع درجه 3و 4هستند.

وی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از علوفه ی مراتع در واقع با همه ی اعتبارات عمرانی استانی ما برابری می کند.

منابع طبیعی و کمک به افزایش سرانه فضای سبز

اسدی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون اصله نهال تولید می شود ، تصریح کرد: همه تلاش ما بر این است تا در هفته منابع طبیعی (15تا21اسفند ) با توزیع نهال ها در بین مردم بتوانیم به افزایش سرانه فضای سبز کمک کنیم ، به طوریکه سرانه فضای سبز باید در برنامه پنجم از 17/. متر مربع به 25/. مترمربع برسد.

توزیع 300هزار اصله نهال بین مردم

اسدی تصریح کرد: در هفته منابع طبیعی 300هزار اصله نهال جنگلی که در نهالستانها تولیدشده است برای کمک به افزایش سرانه فضای سبز، سلامت مردم و کاهش آلاینده ها در بین مردم و درهمه شهرستان ها توزیع می شود.

میزان بارندگی در کرمان یک دوم متوسط کشور است

وی با اعلام اینکه در خشکی های دنیا متوسط میزان بارندگی 800میلی متراست ، یادآور شد: این میزان در ایران 250میلی متر است که یک سوم متوسط دنیاست.

اسدی گفت: این میزان در کرمان نیز 130 میلی متر است که تقریبا یک دوم متوسط کشورست.

حفاظت از جنگل ها ضروریست

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تأکید کرد : باید از جنگل های موجود در استان حفاظت شود ، چرا که حفظ این منابع اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

اسدی افزود: با توجه به شرایط سخت اقلیمی و اکولوژیکی در استان اگر منابع طبیعی رو به نابودی بروند ، با این شرایط جوی سخت ،جای جبران نخواهد بود ، بنابراین حفظ و نگهداری منابع طبیعی ضروری است.

نزولات جوی شاخصی برای توسعه منابع طبیعی

وی نرولات جوی و بارندگی را شاخصی برای توسعه منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: در صورت رشد نزولات جوی و بارندگی ، بهار طبیعت بهترین فصل برای رشد جنگل هاو مراتع است.

بیابان زایی یکی از چالش های مهم زیست محیطی

اسدی گفت: امروزه یکی از چالش های مهم زیست محیطی ، پدیده بیابان زاییست که در اثر رعایت نکردن اصول حفاظتی و محیط زیستی شدت پیدا کرده است .

وی برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی را دلیل مهمی در افزایش پدیده ی بیابان زایی دانست و افزود: در حال حاضر ما با مشکل کیفیت و کمیت آب در استان روبه رو هستیم .

27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به چالش بیابان زایی و حساسیتی که وجود دارد ، یک روز در سال که مصادف با 17ژوئن و 27 خرداد است را روز جهانی بیان زدایی نامگذاری کرده اند.

مجامع جهانی بین المللی به دنبال کنترل بیابان زایی

اسدی تصریح کرد: همه مجامع جهانی بین المللی مثل فائو وundp به دنبال کنترل بیابان زایی و حفظ منابع طبیعی هستند که در همین راستا به کشورهایی که این پدیده در آنها شدت دارد ، کمک می کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون ایران از کشورهای پیشتازدر بیابان زدایی است.

اجرای دو طرح بیابان زدایی با کمک مجامع بین المللی در استان کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: دو طرح در استان کرمان با همکاری مجامع بین المللی مثل فائو وundp در راستای کنترل بیابان زایی و حفظ منابع طبیعی ، در حدود 450هزار هکتار در مناطق ریگان و شهداد با اعتباراتی که از سوی دولت و مجامع جهانی اختصاص یافته است ، اجرایی شد.

اجرای طرح بیابان زدایی در کرمان

وی با تأکید بر حفظ منابع طبیعی موجود در استان تصریح کرد: 45سال است که در استان کار بیابان زدایی انجام شده است و تاکنون 250 تا 60هزار هکتار جنگل کاری در استان انجام شده است که جنگل تاغ با حدود 48 هزار هکتار نمونه ای از این جنگل کاری است .

تأثیر آبخوان داری و آبخیز داری در کاهش خشکسالی

اسدی آبخوان داری و آبخیز داری را در کاهش خشکسالی ها تأثیرگذار دانست و گفت: تاکنون کارهای زیادی در سطح استان انجام شده است که از جمله ی آنها می توان به بیش از 5 هزار بند خاکی سنگ و سیمانی در سطح استان با اعتباری بالغ بر 60 تا 70میلیارد تومان اشاره کرد.

وی افزود: در 20سال گذشته این بندها در دوردست ترین نقاطی که حتی به چشم هم نمی آیند برای حفظ منابع آب استان انجام شده است.

کرمان با وجود خشکی ، بزرگترین استان باغی کشور است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خاطرنشان کرد: به رغم اینکه استان کرمان استان خشکی است ولی بزرگترین استان باغی کشور محسوب می شود و بیش از 23تا 24در صد از باغات کشور را به خود اختصاص داده است.

اسدی تصریح کرد: در استان کرمان 300هزار هکتار ، فقط باغ پسته وجود دارد که به خاطر کمبود منابع آب ، در معرض خطر هستند.

اهمیت مشارکت مردم درحفظ و توسعه منابع طبیعی

وی مشارکت مردم در حفظ و توسعه منابع طبیعی را مهم دانست و افزود : در این راستا بیش از 800 طرح مشارکتی در استان کرمان اجرا شده است. /س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.