سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرین تحولات اوکراین

اوباما: آمریکا آماده اعمال تحریم علیه روسیه است/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه: واشنگتن حق ندارد، درس احترام به قانون بدهد/ صدور حکم بازداشت یانوکوویچ توسط اینترپل

منتفی بودن هر نوع گزینه نظامی علیه روسیه، صدور حکم بازداشت رئیس‌جمهور مخلوع اوکراین توسط اینترپل و بلوکه شدن اموال شماری از مسئولان روسی از مهمترین اخبار تحولات اخیر اوکراین است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ آرسنی یاتسنیوک پس از دیدار با آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو در مقر این سازمان در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: ما قطعا می‌خواهیم این بحران را به شیوه مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم.

وی افزود: دولت اوکراین هیچ گزینه نظامی روی میز ندارد ولی صراحتا می‌گویم که روسیه باید نخستین گام را به عقب بردارد زیرا روس‌ها بودند که این بحران را آغاز کردند و اینک، نوبت خودشان است که آن را متوقف کنند.

نخست وزیر اوکراین در پاسخ به پرسشی در مورد عضویت این کشور در ناتو گفت: کشورش هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده است.

سران کشورهای عضو ناتو در نشست این سازمان در آوریل 2008 در بخارست پایتخت رومانی به این نتیجه رسیدند که اوکراین شایستگی آن را دارد که به ناتو ملحق شود و روسیه هم بلافاصله این موضوع را رد کرد. اما در سال 2010، دولت ویکتور یانوکویچ رییس‌جمهور مخلوع اوکراین از این هدف چشم‌پوشی کرد و در عین حال به همکاری با ناتو ادامه داد. این در حالی است که دبیر کل ناتو هم روز پنجشنبه از اوکراین در برابر روسیه حمایت کرد.

همچنین به نقل از اسکای نیوز، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکادر نشستی خبری تاکید کرد: آمریکا آماده اعمال تحریم علیه روسیه است.

وی افزود: هدف از اعمال تحریم علیه روسیه، وادار کردن این کشور به پرداخت اقدامات ویژه خود در اوکراین است.

رئیس جمهور امریکا گفت: وحدت سرزمین اوکراین و امنیت آن، مسئله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و روسیه به شرط پایبندی به حاکمیت اوکراین می‌تواند پایگاه‌های خود در شبه جزیره کریمه را حفظ کند و باید به حقوق همه شهروندان در اوکراین و کریمه احترام گذاشته شود.

اوباما در ادامه ضمن متهم کردن روسیه به نقض قوانین بین‌المللی، به این کشور هشدار داد که موضع‌گیری آمریکا و متحدانش قاطعانه خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه از کنگره خواست تا با مساعدت صندوق بین‌المللی پول به اوکراین وام اعطا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست برای استقرار ناظران بین‌المللی در شبه جزیره کریمه، برگزاری همه پرسی را مخالف با قانون بین‌المللی دانست.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع آگاه اروپایی اعلام کرد؛ اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی سیاسی علیه روسیه اعمال کند و این کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی نیز تهدید کند.

به نقل از شبکه روسیا الیوم، آلکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در سخنانی گفت: آنچه که وزارت امور خارجه آمریکا درباره اظهارات "ولادیمیر پوتین" درباره بحران اوکراین منتشر کرد، به دلیل تحریف واقعیت و رفتارهای دوگانه، موجب تعجب شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اشاره به این نکته که آمریکا حق ندارد درس احترام به قوانین را به دیگران بیاموزد،گفت: وزارت خارجه آمریکا به طور کامل مدارک جنایت گروه‌های افراطی مانند قتل تظاهرکنندگان را نادیده گرفته است.

لوکاشویچ در ادامه افزود: واشنگتن نمی‌تواند اعتراف کند که اعتراضات را در اوکراین تغذیه کرده و روند سرنگونی دولت قانونی را  برای مهیا کردن چنگ‌اندازی قدرت‌های بزرگ به قدرت در کیف تشویق کرده است.

همچنین شبکه المیادین در خبری فوری گزارش داد؛ اینترپل حکم بازداشت "ویکتور یانووکویچ" رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین را صادر کرده است.

اینترپل امروز در بیانیه ای اعلام کرد، درخواست رسمی مقامات اوکراین برای دستگیری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را دریافت کرده است.

این در حالی است که شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد؛ نیروهای روسیه 10 پایگاه نظامی اوکراین در شبه جزیره کریمه را به محاصره خود درآورده‌اند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.