سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

شهرستان ممسنی از شهرهای مذهبی تاریخی استان فارس

شهرستان ممسنی از شهرستان‌های غربی استان فارس است که از جنب به شهرستان کازرون، از غرب به استان­های بوشهر و کهگیلويه و بویراحمد و از شرق به شهرستان سپیدان محدود است. این شهرستان با مرکزیت نورآباد، دارای 6876 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 158 کیلومتر است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ از جاذبه های این شهرستان:

جاذبه های مذهبی

امامزاده درب آهنی یا سیدعلا­الدین محمد( ع)

بقعه امامزاده سیدعلا­الدین محمد (ع) در شمال شرقی شهر نورآباد واقع شده است. این مقره مدفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و دختر بزرگوارشان می­باشد.این امامزاده شامل دوبنای قدیمی و نوساز است.

ساختمان قدیمی شامل یک فضای چهارگوش در وسط با سقفی هلالی با تزئینات ساده گچبری و ساختمان جدید شامل یک شبستان است که در وسط آن ضریح قلمکاری شده قرار دارد.

جاذبه های تاريخي

نقش برجسته گورانگون

در کوه گورانگون، در روستای سه تلن در 30 کیلومتری مسیر نورآباد به دو گنبدان نقش برجسته­ای ایلامی حک شده است.

این نقش برجسته صخره­ای شامل دو رب­النوع یکی به صورت مرد و دیگری به صورت زن می­‌باشد که در میان پرستش کنندگان خود نشسته‌­اند.

طبق کاوش­‌های علمی این مجموعه شامل یکی از معابد و محل پرسشتگاه دوران ایلامی بوده که هنر قوم سومر را نمایان می‌سازد.

میل اژدهادیمه میل

این برج مربع سنگی چهارگوش در پایه کوه شیرمرد و در منقطه­‌ای به نام دیمه میل در 10 کیلومتری غرب شهر نورآباد واقع شده و ظاهراً یک پرستشگاه یا آتشکده بوده که 7 متر ارتفاع و 40/3 متر عرض داردکه این بنا شامل 15 ردیف سنگ لاشه سفید مکعبی شکل است.

جاذبه های گردشگری

آثار هخامنشی سراوان فهلیان

در روستای سراوان در فاصله 6 کیلومتری غرب فهلیان و 12 کیلومتری شهر نورآباد آثاری از دوران هخامنشی باقی مانده که شامل چند پایه ستون با تزئینات گل نیلوفر (لوتوس) است که شبیه به پایه ستونهای تخت­ جمشید می­‌باشد.

نقش برجسته بهرام

درمنطقه سرآب بهرام درجنوب ممسنی و در فاصله 9 کیلومتری سمت راست جاده شیراز- نورآباد، نقش برجسته صخره­ای از دوران ساسانی وجود دارد که به واسطه وجود چشمه آبی در کنار آن به نقش سرآب بهرام معروف شده است.

این نقش برجسته، بهرام دوم را نشان می‌­دهد که در دوطرفش دو نفر از بزرگان ساسانی به حالت احترام ایستاده­‌اند و به نشانه احترام انگشت سبابه خود را رو به بالا نگه داشته­‌اند

از دیگر آثار موجود در شهرستان ممسنی می­‌توان به دخمه سنگی مادر و دختر، آثار آسیاب آبی، حمام و پل قدیمی فهلیان، امامزاده شیرمرد (ع) و سپید دژ اشاره کرد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ممسنی ، مذهبی ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.