سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

آبیاری سنگین محصول جو عاملی برای افزایش کیفیّت مالت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آبياري هاي سنگين، اندازه دانه را به طور قابل ملاحظه اي افزايش داده و از طرفي با توجه به اين كه در هر آبياري ازت دانه كاهش مي يابد، عصاره مالت در صنعت تخميري و مهم ترين معيار قضاوت در كيفيت مالت را افزايش پيدا مي كند.

سعید سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در اثر كمبود آب در جو، نمو گياه سريعتر متوقف شده و در نتيجه زودرس مي شود.

وی تصریح کرد: در شرايط مساعد براي رشد و نمو، هنگامي كه حاصلخيزي خاك مطلوب باشد، مقدار آب مورد نياز براي جو كمتر از ساير غلات مناطق معتدل است.

سلیمانی از تاثیر مناسب پراکنش بارندگی گفت و ادامه داد: پراكنش مناسب بارندگي ضروري است، يعني در زمان بيشترين نياز محصول به آب، بارندگي صورت بگيرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با عنوان نمودن اثرات منفی بارندگی های سبک یادآور شد: منظور از پراكنش مناسب اين نيست كه بارندگي هاي سبك و مكرر را داشته باشيم، زيرا ميزان باران زود تبخير شده و ريشه كمتر مرطوب مي شود و در نتيجه توسعه ريشه ها محدود شده و بر عملكرد تاثير منفي مي گذارد.

وی با اشاره ای به تعداد دفعات آبیاری در جو اظهار داشت: تعداد دفعات آبياري براي جوهاي پاييزه 4-5 و براي جوهاي بهاره 3 بار است.

سلیمانی تاکید کرد: حساسترين مرحله به تنش رطوبتي مرحله گل دادن و گرده افشاني و دانه بستن است كه باعث كاهش قابل ملاحظه وزن هزار دانه مي شود و در مرحله تشكيل دانه ها كمبود آب چروکیدگی و لاغر شدن دانه ها را در پی خواهد داشت./س
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: آبیاری ، محصول ، جو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.