سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/ با ادامه روند کنونی در آینده:

شاهد کاهش بین 15 تا 30 درصدی در زمینه تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور گفت: با وجود پیشرفت های صورت گرفته در سال های پس از پیروزی انقلاب و رشد چهار تا پنج برابری در زمینه تولید محصولات کشاورزی، هنوز هم در برخی محصولات وابسته هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

محمدرضا جهانسوز  گفت : بر اساس آمارهای موجود میزان تولیدات کشاورزی کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب چهار تا پنج برابر شده، اما متاسفانه هنوز در برخی محصولات استراتژیک به خارج از کشوروابسته هستیم.

وی گفت: اگر چه آمارها می گوید در زمینه گندم نیاز به واردات نداریم،اما هنوز در این حوزه به خودکفایی کامل نرسیده ایم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور افزود: در حال حاضر برای تامین نیازهای کشور در محصول جو 44 درصد، ذرت 62 درصد، برنج 56 درصد، کنجاله سویا 98 درصد، شکر 50 درصد و در روغن خوراکی نیز 85 درصد به واردات وابسته هستیم.

وی با اشاره به خود کفایی در حوزه تولید برخی از محصولات مثل گوشت مرغ گفت: این در حالیست که در زمینه واردات ذرت 62 درصد و کنجاله سویا 98 درصد وابستگی داریم و از این حیث نمی توان گفت که در زمینه تولید گوشت مرغ خودکفا هستیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور با بیان اینکه در سال زراعی 91-90 حدود هشت میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشته ایم،عنوان کرد : در سال قبل از آن این رقم 12 میلیارد دلار بوده و این مسئله تامل برانگیز است

وی گفت : با ادامه روند کنونی در آینده شاهد کاهش بین 15 تا 30 درصدی در زمینه تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور با اشاره به پراکنش زمانی و مکانی نامناسب بارش ها در کشورافزود : در زمینه استفاده بهینه از آب هم وضعیت مناسبی نداریم وکشور ما هنوز هم در فهرست یکی از کشورهای پر مصرف آب دربخش کشاورزی قرار دارد.

وی راندمان مصرف آب دربخش کشاورزی را بین 30 تا 35 درصد دانست و گفت: این در حالیست که با استفاده از سیستم های نوین آبیاری می توان این رقم را به 70 تا 90 درصد رساند.

جهانسوز با اشاره به اینکه از نظر فرسایش خاک در دنیا رتبه نخست را به اذعان انجمن علوم خاک دنیا در اختیار داریم، عنوان کرد : این مسئله آینده کشاورزی کشور را به مخاطره می اندازد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.