سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاوروف:

ناوگان دریایی روسیه آماده حمایت از ساکنان شبه جزیره کریمه است/روسیه اجازه به راه افتادن حمام خون در اوکراین را نخواهد داد

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی از حمایت ناوگان دریایی این کشور از ساکنان شبه جزیره کریمه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه روسیاالیوم:"سرگئی لاورف" لحظاتی پیش در مادرید پایتخت اسپانیا در سخنانی تاکید کرد:ناوگان دریایی روسیه مستقر در دریای سیاه آماده حمایت از ساکنان شبه جزیره کریمه است.

وی در ادامه با بیان اینکه روسیه اجازه به راه فتادن حمام خون در اوکراین را نخواهد داد گفت:امکان لغو توافق امضا شده در روز 21 فوریه پیرامون حل بحران اوکراین وجود ندارد و باید این توافق‌نامه اجرایی شود.

وزیر امورخارجه روسیه همچنین افزود:روسی هیچ‌گونه دستوری برای نیروهای دفاع از شبه جزیره خودمختار کریمه صادر نکرده است.

"لاوروف" همچنین اعلام کرد:موضوع اعزام ناظران بین المللی به کریمه در اختیار و تخصص ما نیست و جامعه جهانی نتوانست در وقت مناسب به اعتراض‌های مخالفان در اوکراین واکنش نشان دهد.

در ادامه این کنفرانس خبری وزیر امورخارجه اسپانیا در سخنانی بر اعتمادسازی بین روسیه و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت : غربی ها سعی دارند در آب گل آلود اوکراین ماهیگیری کنند.

سرگئی لاوروف گفت: من از شما خواهش می کنم که سخنان رئیس جمهور روسیه را در این خصوص به صورت صحیح نقل کنید. پوتین گفته است که اگر این انقلاب است این مسئله به نظر کارشناسان مربوط است.ما نباید محتوای یادداشت بوداپست را فراموش کنیم...وی گفت : باید به روح قانون پایبند بود.

لاوروف گفت:نیروهای دفاعی مستقر در کریمه از ما دستور نمی گیرند ما نیروهایی در کریمه داریم که در پایگاه‌های خود استقرار دارند و تدابیر مربوط به حفاظت از آن‌ها و افراد نیروی دریائی مستقر در دریای سیاه را تقویت کرده ایم ما هر چه در توان داشته باشیم برای جلوگیری از خونریزی در اوکراین واز جمله شهروندان روسی در این کشور انجام خواهیم داد.

لاوروف درپاسخ به سوال یکی ازخبرنگاران درباره استقرار نیروهای بین المللی در اوکراین گفت : پاسخ این پرسش را من نباید بدهم بلکه کسانی که در اوکراین هستند ومسئولیت نظم و امنیت مردم برعهده شان است بایدپاسخ دهند.روشن است کسانی که اکنون در شورای عالی اوکراین نشسته اند قادر به کنترل همه استانهای اوکراین نیستند.مردم بسیاری ازاستانهای اوکراین حاضرنیستند دولتی را که در کی یف تشکیل شده است به رسمیت بشناسند. کسانی که در غرب از گروهی که در کی یف به قدرت رسیده اند دراین مسیر پشتیبانی کرده‌اند سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

لاوروف گفت: شورای عالی و دولتی که در کریمه وجود دارد اگر تمایل داشته باشند و رهبران کی یف نیز با آن موافقت کنند می توانند خواستار استقرار ناظران بین المللی در این شبه جزیره شوند زیرا چنین تصمیمی تصمیم اوکراینی خواهد بود و اعزام ناظران به دعوت میزبان خواهد بود.

وی افزود ما با جان کری دیدار خواهیم داشت و جلسه ای را در پاریس درباره تشکیل خواهیم داد و با شرکایمان درباره اعزام نیروهای ناظر گفتگو خواهیم کرد. من نمی دانم که جدیت آن‌ها چقدراست اما نباید از تماس وارتباط فرار کرد.مهمتر این که همه باید بدانند که مسئله استقرار ناظران در اوکراین باید با موافقت میزبان باشد.اما محور مسئله این است که محتوای توافقنامه 21 فوریه باید اجرا شود.من از شنیدن خبرهای شبکه سی ان ان مبنی بر این که روسیه به دنبال راههایی برای خروج از بحران است و لاوروف پیشنهادی را در این خصوص درمادرید به خانم اشتون داده است شگفت زده شدم. باید بدانید که ما وقتی درباره اجرای مفاد توافقنامه 21 فوریه به عنوان شرط ، سخن می گوئیم ، مناقشه‌ای بر سر آن نیست.آن‌ها به گونه ای سخن می گویند که گوئی ما به دنبال راهی برای خروج از بحران هستیم.بالعکس معتقدیم  که طرف مقابل اوضاع را بحرانی کرده است و باید به دنبال راه حلی متکی بر توافقنامه 21 فوریه باشند.آن‌ها باید به آنچه که برسر آن توافق شده است پایبند باشند ووقت کشی و فریبکاری نکنند.

لازم به ذکر است وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه شب با ورود به شهر مادرید با نخست وزیر اسپانیا درباره مسایل دو جانبه و تحولات بین المللی گفتگو کرد.

دفتر نخست وزیری اسپانیا در بیانیه ای اعلام کرد ماریانا راخوی و سرگئی لاوروف دیشب راههای گسترش روابط و مناسبات دو جانبه و تقویت همکاری بین روسیه و اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.