سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مک کين: اوباما بايد توهمات درباره پوتين را کنار بگذارد و با واقعیات حرکت کند

سناتور آمریکایی تاکید کرد اوباما باید توهمات را درباره پوتین کنار بگذارد و با واقعیات حرکت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ ، سناتور جمهوریخواه جان "مک کین" در گفتگو با این شبکه درباره بحران اوکراین و مداخله نظامی روسیه گفت به نظر من دشوار است بگوییم دولت باراک اوباما می خواهد چه کاری درباره روسیه و اوکراین انجام دهد زیرا به نظر می رسد او تازه از خواب بیدار شده و متوجه شده است روسیه در اوکراین مداخله نظامی می کند. جمعه گذشته جان کری وزیر خارجه دولت اوباما سوءتفاهمات زیادی در این خصوص وجود دارد که باید روشن شود. از این رو خیلی زود است بگوییم او چگونه می خواهد به این بحران واکنش نشان دهد. به نظر من او اکنون تاوان سال ها بی توجهی و غفلت و توهم را درباره ماهیت واقعی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پرداخت می کند. 

مجری گفت آیا ممکن است پوتین بخواهد همانند بحران سوریه در بحران اوکراین عمل کند؟
مک کین گفت پس از سرنگونی یانوکوویچ پیش بینی می شد پوتین حاضر نخواهد شد کریمه و سواستوپل را از دست بدهد. این مناطق پایگاه دریایی بسیار مهم برای پوتین برای تحکیم قدرت خود است. در هر حال این اتفاقات در حالی می افتد که باراک اوباما گفته است جنگ سرد پایان داده است. او در مبارزات انتخاباتی با میت رامنی، در خصوص این مسئله او را مسخره می کرد اما حالا می بینیم که حرف اوباما دستکم درباره پوتین صحت ندارد. پوتین بر این باور است جنگ سرد هنوز ادامه دارد. او به امپراطوری روسیه و احیای آن باور دارد. او معتقد است دستکم کریمه و سواستوپل برای حفظ این امپراطوری ضروری است. 

مجری بلومبرگ گفت ما چگونه باید به این رویکرد روسیه پاسخ دهیم؟
جان مک کین گفت اول از همه ما باید این اقدامات روسیه را محکوم کنیم. دوم اینکه ما باید در سیاست‌های خود ارزیابی و بازنگری مجددی داشته باشیم و در واقع باید در روابطمان با روسیه تجدیدنظر کنیم و شروعی متفاوت داشته باشیم. این روابط باید مبتنی بر واقعیت و واقع بینی باشد. باید توجه داشته باشیم ما با کسی طرف هستیم که در گذشته سرهنگ کا گ ب بوده است. بعد از آن ما باید روند عضویت مولداوی و گرجستان را در ناتو تسریع کنیم. ما همچنین باید سامانه دفاع موشکی خود را در لهستان و جمهوری چک احیا کنیم. مهمتر از همه و قبل از هر چیزی هم باید اقتصاد اوکراین را تقویت کنیم تا مردم و دولت اوکراین بتوانند سازماندهی بهتری داشته باشند و بتوانند در برابر فشارها و مشکلات مقاومت کنند. 

مجری گفت اگر ما این کارها را انجام ندهیم چه خطری وجود خواهد داشت. به نظر می رسد شما می گویید رئیس جمهور آمریکا تهدید پوتین را باور ندارد. اگر ما اجازه دهیم این وضع ادامه پیدا کند، این مسئله چه خطری برای خود آمریکا دارد؟

مک کین گفت بهانه پوتین برای مداخله نظامی در اوکراین دفاع و محافظت از روس زبانان در اوکراین بوده است. این دلیل قابل قبولی برای مداخله نظامی در کشوری دیگر نیست زیرا روس زبانان در کشورهای دیگر از جمله لهستان، رومانی، لتونی، استونی و کشورهای دیگر هم هستند. اگر این طور باشد روسیه باید همه این کشورها را هدف قرار دهد. آدولف هیتلر هم پیش از شروع جنگ جهانی دوم بهانه هایی مشابه می تراشید. بنابراین ما باید متوجه باشیم ولادیمیر پوتین جنگجویی از دوران جنگ سرد است و بر همین اساس باید با او برخورد کرد. یعنی اینکه باید او را تحریم کرد و قانون مگنیتسکی باید گسترش پیدا کند و افرادی که مسئول چنین اتفاقاتی هستند باید هدف قرار گیرند. رئیس جمهور باید توهماتی را که مدت‌ها درباره پوتین داشته است کنار بگذارد و با واقعیات حرکت کند. اوباما فکر می کرد که روسیه در زمینه های مختلف با آمریکا همکاری می کند. وقتی که اوباما تصمیم گرفت به سوریه حمله نکند، این خود پیامی مهم را ارسال کرد که در سراسر جهان پیچید و حتی چین هم این پیام را دریافت کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.