سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سال تحصیلی آینده اجرایی می شود؛

فارغ‌التحصیلی دانش آموزان مشروط به دریافت گواهینامه مهارت است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از الزام به دریافت گواهینامه مهارت دانش‌ آموزان شاخه نظری جهت فارغ‌التحصیلی از سال تحصیلی آینده خبر داد.

 علی ذرافشان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تعریف تکلیفی در قانون برنامه 5 ساله توسعه پنجم برای آموزش و پرورش در ماده 19 بند 6 این قانون گفت: بر اساس این ماده، دانش آموزان شاخه نظری ملزم به فراگیری یک مهارت متناسب با شرایط بازار کار تا پایان سال تحصیلی خواهند بود.
 
وی با بیان اینکه علی‌رغم گذشت سه سال از تصویب این قانون هنوز اقدامی در جهت اجرای آن صورت نپذیرفته افزود: تعریف مهارتهای موردنیاز دانش آموزان و اجرایی نمودن این طرح مهمترین اولویت آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش جامعه هدف این طرح را دانش آموزان دوره متوسطه عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تحصیل 600 هزار دانش آموز در هر پایه این مقطع اجرای آن در نخستین سال برای تمامی دانش آموزان امکان پذیر نخواهد بود.
 
زرافشان سپری نمودن 2 واحد تحصیلی مهارت بر اساس نیاز بازار کار و معادل حداکثر 200 ساعت آموزشی را مهمترین شرط اعطای گواهینامه مهارت به دانش آموزان عنوان و تصریح کرد: دانش آموزان توانمند در زمینه‌های هنری، زبان، رایانه و دیگر مهارتها نیز پس از ارزیابی و کسب حداقل امتیاز لازم از گواهینامه مهارت برخوردار می‌شوند.
 
وی با بیان اهمیت دو مهارت زبان و رایانه در حوزه اشتغال و ادامه تحصیل، اولویت مهارت آموزی به دانش آموزان را در این دو رشته عنوان کرد و افزود: طبق هماهنگی‌های صورت پذیرفته با مراکز ICDL و کانون پرورش و تعیین سرفصل‌های آنان بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی وزارت کار و دیگر سازمان‌های مرتبط، ‌دانش آموزان حائز مدارک قابل ارزیابی با مراکز تعیین شده موفق به دریافت گواهینامه مهارت می‌شوند.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مطابق این طرح یکی از شرایط فارغ‌التحصیلی دانش آموزان از سال تحصیلی آینده دریافت گواهینامه مهارت خواهد بود تصریح کرد: همانگونه که در آیین نامه آموزشی دوره متوسطه سپری نمودن 96 واحد آموزشی و کسب حداقل معدل مهمترین شرط دریافت دیپلم رسمی است؛ مطابق قانون برنامه 5 ساله توسعه نیز دریافت گواهینامه مهارت به عنوان سومین شرط فارغ‌التحصیلی الزامی خواهد بود.

* انعطاف در زمان و مکان یادگیری مهارت
 
ذرافشان با یادآوری اینکه تنها دانش آموزان پایه دوم و سوم شاخه نظری به عنوان گروه هدف این طرح در نظر گرفته شده‌اند به انعطاف در زمان و مکان یادگیری مهارت اشاره کرد و افزود: مهارت آموزی در مدرسه و یا سایر مؤسسات وابسته به مراکز فنی و حرفه‌ای، وزارت ارشاد و مهارت آموزی می‌تواند صورت پذیرد و آنچه مهم است تأیید گواهینامه صادر شده از سوی آموزش و پرورش است.
 
*فرصت دو ساله جهت گذراندن واحد مهارت

وی با بیان اجرایی شدن این طرح از سال تحصیلی آینده به انعطاف در نظر گرفته شده در سپری نمودن این دوره نیز اشاره کرد و گفت:‌ بر این اساس دانش آموزان از سال دوم متوسطه و تا پایان فارغ‌التحصیلی فرصت خواهند داشت تا دوره مذکور را سپری نمایند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مهارت آموزی تنها در رشته‌های زبان و رایانه نخواهد بود اظهار داشت: هر چند اولویت ارائه با این دو مهارت است ؛ اما با توجه به انعطاف در نظر گرفته شده در قانون و از سویی شرایط بازار کار و نیاز متفاوت استانها سایر رشته‌های فنی و حرفه‌‌ای نیز می‌توانند به عنوان سرفصل آموزشی در نظر گرفته شوند.
 
وی در پایان با بیان اینکه تنها بخشی از دانش آموزان رشته‌های نظری موفق به تحصیل در دانشگاه می‌شوند به عدم کسب مهارت در گروه دیگر و مشکلات آنان در بازار کار و اشتغال اشاره  و خاطرنشان کرد: هدف قانون گذار از تصویب این قانون تنها کمک به اشتغال این افراد و ایجاد زمینه‌ای در جهت ورود آنان به بازار کار بوده است.
انتهای پیام/  
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.