سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص :

آیا لهستان می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و اتحادیه اروپا باشد ؟

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله ای به سفیر اخیر اخیر وزیر خارجه لهستان به ایران پرداخته و می نویسد آیا لهستان می تواند پل ارتباطی میان ایران و اتحادیه اروپا باشد؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در مقاله‌ای که توسط"پیوتر لواندوفسکی"  روزنامه‌نگار لهستانی نوشته شده  سفر کم‌سابقه یک مقام عالی رتبه لهستان به تهران  نشانه‌ای از گرمی و بهبود روابط میان تهران- ورشو تلقی شده است.

این مقاله می گوید: در جریان اولین سفر یک مقام لهستانی بلندپایه  به ایران  در بیش از 10 سال گذشته ، ورشو و تهران تعهد کردند که همکاری های اقتصادی دو جانبه را تقویت کنند. 

سفر وزیر امور خارجه لهستان  به ایران، سه ماه پس امضای توافقنامه هسته‌‌ای موقت میان ایران و جامعه بین‌الملل در ژنو صورت گرفت.

"رادوسلاو سیکورسکی" پس از دیدار با همتای ایرانی خود ، محمد جواد ظریف ، در روز شنبه گفت: " ایران شریک مهمی برای ما است. ما امیدواریم که تهران راهی پیدا کند تا جهان را متقاعد سازد برنامه هسته ای اش در خدمت مقاصد صلح آمیز است و توافقنامه نهایی امضا خواهد شد."   

لهستان در مذاکرات قدرت‌های جهان( گروه1+5) با تهران شرکت ندارد، اما بعنوان یک عضو اتحادیه اروپا موظف  است از تحریم های تحمیل شده توسط بروکسل پیروی کند.
ظریف به همتای لهستانی خود گفت:" ما از همکاری خود [ با لهستان ]  خوشحال هستیم، اما کارهای خیلی بیشتر می تواند انجام شود." 

در طول این نشست، که اولین سفر یک مقام بلندپایه لهستانی به ایران در بیش از یک دهه گذشته  محسوب می شد، دو وزیر برسر افزایش همکاری های اقتصادی دو جانبه ، به طور عمده در عرصه دارو، پتروشیمی و صنایع غذایی با هم  توافق کردند. یک دیپلمات در گفتگوی ضبط نشده با روزنامه‌نگاران تشریح کرد حوزه های بسیاری از اقتصاد (ایران) تحت تاثیر تحریم های بین المللی نبوده اند ، و لهستان می خواهد از این مسئله بهره برداری کند .

هاآرتص افزود: هنوز برنامه های دقیقی برای همکاری های دو جانبه در آینده روی میز نیست. اما سفر وزیر امور خارجه لهستانی تلاشی بود برای جلب توجه ناظران پیش از سفر ماه آینده "یانوز پیه چوسینسکی"، معاون نخست وزیر لهستان در امور اقتصاد به تهران  به همراه  گروهی از بازرگانان. شیکورسکی نیز با بیش از 20 نفر از  تجار و بازرگانان  وارد تهران شد، اما با توجه کوتاه شدن سفر آنها به دلیل آشفتگی های اوکراین  جلسات آنها لغو شد. همچنین بین لهستان و ایران در عرصه علمی نیز همکاری هایی وجود دارد. موسسه امور بین الملل لهستان - یک اتاق فکر مستقر در ورشو – توافقنامه ای را  با موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی ایران ، که ارتباط تنگاتنگی با دولت ایران دارد، امضا کرده است. این توافق نامه شامل تبادل دانشگاهیان و دیگر کارشناسان ، و برگزاری میزگردی لهستانی- ایرانی است  که حداقل یک بار در سال برگزار خواهد شد. "مارسین زابوروفسکی"، مدیر موسسه امور بین الملل لهستان ، که این توافقنامه را در تهران امضا کرد ، به هاآرتص گفت: "این نشانه آن است که موانع  موجود بین دو کشوردر حال شکسته شدن است و نشانه باز بودن باب گفتگو دانشگاهیان لهستانی با همکاران ایرانی ما است. " 

به نوشته هاآرتص، در دوران محمود احمدی نژاد، روابط لهستان و ایران به لحاظ سیاسی بدون خدشه باقی ماند. ورشو به طور مستقیم در اعمال تحریم‌ها علیه تهران دخالت نداشت. حتی تلاش‌هایی برای سازماندهی ملاقات هایی در سطح وزیران در ورشو و تهران صورت گرفت. در آوریل 2012، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ورشو با مقامات وزارت امور خارجه لهستان و روزنامه نگاران ملاقات کرد. پس از آن که حسن روحانی در پاییز گذشته به قدرت رسید ، معصومه ابتکار،  معاون جدید رئيس جمهور ایران، در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد در ورشو  شرکت کرد ، او همچنین با مقامات مختلف لهستانی ملاقات کرد.

برخی از تحلیلگران لهستانی ادعا می کنند که تهران برای کاهش تحریم های بین المللی نفتی علیه ایران  به دنبال متحدانی در اتحادیه اروپا است . با این حال، تا به امروز، برخورد دو طرف هیچ گونه تغییری در نگرش اتحادیه اروپا و لهستان نسبت به برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرده است.
یک دیپلمات رده بالای لهستانی ، که نخواست نامش فاش شود گفت:" آنها به دنبال دوستان بسیاری هستند. ما آماده ایم اما همچنان محتاط  هستیم." 

در روزهای اخیر بازدید رادوسلاو شیکورسکی به طور گسترده ای بازتاب داشت. برای نمونه، سفیر لهستانی به تهران، ژولیوس گویلو ، مصاحبه های بسیاری با رسانه های ایران انجام داد. او در مصاحبه ای با تهران تایمز گفت :" لهستان همواره تلاش کرده است تا به عنوان پلی میان ایران و اتحادیه اروپا خدمت کند" .

وزیران خارجه لهستان و ایران درنشست خود در مورد وضعیت سوریه صحبت کردند ، و شیکورسکی از اعضای جامعه بین الملل  خواست که  ایران را هم در روند صلح مربوط به درگیری سوریه بگنجانند. ( دولت ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 درمورد سوریه در ماه ژانویه دعوت شده بود ، اما پس از ایالات متحده اعتراض کرد، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ، دعوت خود را پس گرفت.)

این گزارش می افزاید، سفر وزیر لهستانی به ایران نه تنها در مورد سیاست نبود. "شیکورسکی" همراه با تجار و روزنامه نگاران لهستانی ،از مکان های مختلف تاریخی در شهر اصفهان بازدید کردند. راهنماهای محلی توضیح در مورد تاریخ و معماری مسجد شیخ لطف الله، یک مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ، توضیحاتی می دادند و همراهان نیزاز میدان امام ، یک مکان محبوب برای خانواده های ایرانی و همچنین یک بازار محلی دارای سرامیک و فرش رنگارنگ بازدید کردند.

روابط قوی بین ایران و لهستان در دوران مدرن در طول جنگ جهانی دوم وجود داشت . بخصوص، در سال 1942 120 هزار لهستانی – سربازان نیروهای مسلح لهستان (معروف به ' ارتش اکا آندرس) و همچنین پناهندگان غیر نظامی – که از دست نیروهای شوروی به اصفهان و شهرهای ایران فرار کردند.. شیکورسکی درجریان سفر خود ، با حضور در گورستان اصفهان با اهدای تاج گل به سربازان لهستانی که در آنجا به خاک سپرده شده بودند، ادای احترام کرد.

او گفت: " اجداد ما در اینجا از مهمان نوازی زیادی برخوردار شدند ، " و ما با سپاسگزاری این واقعیت را به یاد داریم. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.