سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاتوزيان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اصلاح تفکر اقتصادي مسولان زمينه ساز اجراي "اقتصاد مقاومتي" است

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: آنچه که اسکلت اصلي تفکر اقتصاد مقاومتي را تشکيل مي دهد خودکفايي به معناي دست پيدا کردن به تکنولوژيها و فناوري ها است که عرصه براي رسيدن به امر مهم هموار مي کند.

حميدرضا کاتوزيان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتي موضوعي است که با مسله استقلال کشور و حفظ توانمندي هاي و قدرت داخل ايران مرتبط است و اين بحث از ابتداي انقلاب مورد توجه کشور بوده است.

کاتوزيان افزود: کشور ما در اين زمينه تلاش هاي زيادي را در جهت خودکفايي حوزه صنعتي و کشاورزي انجام داده تا کشور را به اهداف توسعه نزديکتر سازد.

وي تاکيد کرد: ايران بعد از انقلاب با مقاومت برخوردهاي خصمانه از طرف قدرت هاي اقتصادي بزرگ و نيز تحريم ها مواجه شده بنابراين کشور بايد به لحاظ ماليات  و ايدئولوژيک مسيري را طي کند که آسيب پذيري نسبت به فشار بيروني کاهش يابد. يکي از اين راهها اقتصاد مقاومتي است.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت تصريح کرد: در حقيقت آنچه که به نظر من اسکلت اصلي اين تفکر را تشکيل مي دهد خودکفايي به معناي دست پيدا کردن به تکنولوژيها و فناوري ها است. همين طور توانمندي بهره برداري  براي منابع داخل و استفاده بهينه از اين منابع است.

کاتوزيان اظهار داشت: در بحث نفت و گاز مسله اقتصاد مقاومتي براين مزيت است که در حوزه خودکفايي تلاش کنيم يکي از اين راهها دستيابي به تکنولوژي و عملياتي کردن فناوري هاي موجود اکتشاف،استخراج، فرآورش و پالايش بکارگيري اين دانش ها در حوزه پتروشيمي است که در اين زمينه فعاليت زيادي در کشور صورت گرفته است.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: صنعت نفت و گاز به دليل سابقه صد ساله يکي از پيشرفته ترين تکنولوژي و توانمندي را در کشور بوجود آورده است.

وي گفت: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان بازوي تحقيقاتي اين صنعت دستاوردهاي خوبي را در طي سالهاي گذشته انجام داده است از اين به بعد به سمت توسعه فناوري ها و تجاري سازي حرکت خواهد کرد اين موضوع  در حوزه بهره برداري و فراورش مورد  توجه قرار خواهد گرفت.

کاتوزيان افزود: در اقتصاد مقاومتي گاهي صحبت از اين موضوع مي شود که نبايد خام فروشي کرد بايد فراورده را فروخت اما به اعتقاد من بايد مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد بعضي از مواقع خام فروشي براي کشور مقرون به صرفه است تا تبديل به يک محصول شود.

وي تصريح کرد: از آنجا که اقتصاد کشور به طور شديد وابسته به نفت است بنابراين براي تامين درآمد کشور مجبور به خام فروشي هستيم اما بايد تلاش ما در اين جهت باشد که حدالامکان اينها را به محصول تبديل کرده تا از طريق آن يک ارزش افزوده در کشور ايجاد شود.   

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.