سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تيموشنکو: مجلس روسيه در حال بررسی برای الحاق کريمه به خاک خود است

نخست وزير سابق اوکراين تاکيد کرد غرب با توجه به نامتوازن بودن قواي نظامي اوکراين و روسيه بايد از شکل گيري درگيري خونبار در اين ناحيه و جدا شدن کريمه از اوکراين جلوگيري کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  به گزارش شبکه تلويزيوني سي ان ان، نخست وزير سابق اوکراين در مصاحبه با سي ان ان، تاکيد کرد غرب با توجه به نامتوازن بودن قواي نظامي اوکراين و روسيه و طبق توافق موجود با اين کشور، بايد از شکل گيري درگيري خونبار در اين ناحيه و جدا شدن کريمه از اوکراين جلوگيري کند.

 نيروهاي روسيه در کريمه مستقر شده اند و اين در حالي است که خبرهايي از صدور هشدار به نيروهاي اوکراين براي ترک کردن اين شبه جزيره منتشر شد؛ هشداري که بعدا صحت خبر آن با ترديد مواجه شد. آمريکا و اروپا به اقدام روسيه واکنش نشان داده اند، جان کري وزير خارجه آمريکا عازم کي يف شد و بحث هايي از متوقف شدن بحث هاي تجاري و بازرگاني با روسيه مطرح شد. با اين حال هنوز روشن نيست که ولاديمير پوتين چه نياتي در سر دارد. 

وي هنوز اظهارات علني را دراينباره مطرح نکرده است. 

دولت موقت اوکراين به شدت از شرايط موجود نگران است و در حال آماده باش کامل به سر مي برد. 

"يوليا تيموشنکو"{ نخست وزير سابق اين کشور و از جمله برجسته ترين شخصيت های سياسي حال حاضر اوکراين مي گويد بايد مانع از بلعيده شدن کريمه توسط روسيه شد.

کريستين امانپور مجري سي ان ان در اولين مصاحبه تلويزيوني وي پس از آزادي از زندان ، از او سوال کرد با توجه به اينکه دولت موقت اوکراين اعلام کرده است از کريمه دست نمي کشد و روسيه نيز اعلام کرده است سربازانش تا زماني که بحران اوکراين حل شود در اين ناحيه باقي مي‌مانند، اقدام بعدي در اين عرصه چه خواهد بود.

تيموشنکو گفت:« اقدام بعدي روسيه مشخص است، دوماي روسيه از لحظاتي پيش بحث ضميمه کردن کريمه را تحت بررسي قرار داده است. تا چندي بعد اين تصميم به راي گذاشته مي شود ما همگي مي دانيم که راي  دوما چه خواهد بود. 

به اين علت است که روسيه به تنش ها دامن زده است. 

دنيا بايد درک کند که اوکراين به تنهايي قادر نخواهد بود اين مشکل را با روسيه حل کند و دنيا در عالي ترين سطح بايد از موثرترين روش ها براي مقابله با اين تهاجم بي سابقه استفاده کند.

نخست وزير سابق اوکراين درباره اينکه از دنيا با توجه به اينکه اعلام شده است از راه حل نظامي در اين عرصه استفاده نخواهد شد، چه انتظار دارد، گفت همه ما به ياد داريم زماني که يادداشت تفاهم "بوداپست" امضا شد و زماني که اوکراين از تسليحات هسته اي خلع شد، آمريکا، انگليس و روسيه اعلام کردند صلح، استقلال و تماميت ارضي اوکراين تضمين خواهد شد. 

اکنون که بحران درگرفته است، اوکراين به شرکاي خود متکي است.  زماني که روسيه اين تفاهم نامه را چنين گستاخانه ناديده گرفته است، مردم اوکراين از آمريکا و انگليس انتظار دارند که به تضمين هاي خود که درآن زمان مطرح کردند، وفادار بمانند. در غير اين صورت فضاي سياسي اوکراين و زندگي مردم اوکراين تغيير خواهد کرد. 

در صورتي که در برابر اين تهاجم اقدام لازم صورت نگيرد، سازوکار توافق ها و مناسبات بين المللي درباره حق حاکميت کشورها و تماميت ارضي آنها ديگر معتبر نخواهد ماند. اگر آقاي پوتين به توافقات موجود وفادار و پايبند نباشد، دنيا بايد با قوي ترين ابزار موجود به آن واکنش نشان دهد. 

اگر اين اقدام صورت نگيرد، اوکراين بايد به روسيه تسليم شود و اين چيزي نيست که آمريکا، انگليس و افکار عمومي دنيا پذيراي آن باشد، از اين رو اوکراين مي خواهد تدابير کافي براي جلوگيري از وقوع اين تراژدي در قلمرو اوکراين به کار گرفته شود».

امانپور از تيموشنکو سوال کرد آيا شما مشخصا خواهان مداخله نظامي غرب در برابر روسيه هستيد؟

وي پاسخ داد توسل روسيه به نيروي نظامي در کريمه امري پذيرفتني نيست و من از مي خواهم رهبران دنيا از همه امکانات موجود براي جلوگيري از اينکه اوکراين کريمه را از دست بدهد، استفاده کنند. 

تيموشنکو افزود اقدامات ديگري نيز ضرورت دارد از جمله اينکه فورا توافقي بين اوکراين و اتحاديه اروپا امضا شود. امروز پارلمان، دولت و همه مردم اوکراين مي خواهند که اين توافقنامه امضا شود.

وي درباره سفر کري به کيف و درخواست آمريکا از دولت موقت اوکراين براي خويشتنداري و ندادن بهانه به روسيه براي وسعت بخشيدن به تهاجم خود، و اينکه آيا اوکراين آماده پاسخگويي نظامي به روسيه است، گفت ما به خوبي از نامتوازن بودن قوا بين روسيه و اوکراين آگاه هستيم. من ديروز خطاب به مردم اوکراين هشدار دادم هر گونه واکنش فعلي آنها به اين تهاجم با تهاجم شديدتر و نابودي اوکراين همراه خواهد بود و خواستار آرامش آن‌ها شدم. اما اين مسئله صرفا به اوکراين محدود نمي شود و ثبات را در کل دنيا تحت تاثير قرار مي دهد. راه حل اين مسئله بايد در سطح کشورهاي قدرتمند جهان شکل گيرد و دنبال شود.

تيموشنکو در پايان بار ديگر تاکيد کرد مردم در سراسر اوکراين، در شرق و غرب و در کريمه چشم اميد به آمريکا و اروپا دارند تا به تعهدات خود در برابر توافق امضا شده با اوکراين وفادار باشند و اين کشور را در برابر تهاجم کرملين تنها رها نکنند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.