سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از رحلت یادگار امام(ره) تا درگذشت کاشف رادیواکتیویته مصنوعی

رحلت یادگار امام حاج سیداحمد خمینی، پرده برداری از تندیس فردوسی، امضای "معاهده بروکسل"، فتح "بیت‌المقدّس" توسط مسلمانان، درگذشت کاشف رادیواکتیویته مصنوعی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 15 جمادی الاول 1435 هجری و 17 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رحلت یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین "حاج سیداحمد خمینی" (1373 ش)
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی در 24 اسفند سال 1324 شمسی در قم دیده به جهان گشود. حاج سید احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آیت‌اللَّه سیدمصطفی خمینی، مسؤولیت اصلی ارتباط امام امت با یاران انقلاب را به عهده گرفت. ایشان در پاریس، علاوه بر مقابله با جریان‌های سیاسی منحرف از خط امام و برنامه‌ریزی دقیق برای تنظیم امور بیت و دفتر امام در نوفل لوشاتو، رسالت مهم برقراری ارتباطهای گسترده و لازم بین اقشار مختلف جامعه انقلابی ایران و رهبری انقلاب در خارج از کشور را بر عهده گرفت. وی به عنوان رییس دفتر امام، بخشی از مسؤولیت‌های خطیر ایشان را برعهده گرفت و در خلال این مدت، با قوت و به خوبی، از ایفای وظایف محوله برآمد.

همچنین با شروع جنگ، کسب اطلاعات دقیق روزمره از آخرین وضعیت جنگ و آخرین اخبار از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و موضع‌گیری افراد و گروه‌ها در قبال جنگ، تنظیم و جمع‌بندی اطلاعات و رساندن به موقع این اخبار به حضرت امام، مسؤولیتی بود که مرحوم حاج احمد خمینی آن را با مدیریت عالی خود انجام می‌داد. ایشان پس از رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره)، به عضویت مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشور برگزیده شد و تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را برعهده گرفت و بسیاری از کتاب‌ها و نوشتارهای امام را به زیبایی منتشر نمود. این روحانی مجاهد سرانجام پس از چند روز بیماری حاد، در 26 اسفند 73 در 49 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از اقامه نماز میت توسط حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، طی مراسم باشکوهی در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گردید.

عملیات کوچک امام مهدی (عج) توسط سپاه (1359 ش)
پس از چندین بار شکست عملیات‌های رزمندگان اسلام، سرانجام عملیات امام مهدی (عج) در منطقه غرب سوسنگرد آغاز شد. دشمن که تصور نمی‌کرد در روز روشن مورد حمله واقع شود، غافلگیرانه به وحشت افتاد و پس از ساعاتی درگیری، راهی جز فرار برای آنان باقی نماند. در این تهاجم صدنفر از نیروهای دشمن کشته و مجروح شده و علاوه بر اسارت ده‌ها نفر، یک گردان تانک و یک گردان مکانیزه دشمن به طور صددرصد منهدم شد. پس از دو روز، به علت نبود نیروهای جایگزین و پشتیبانی، نیروهای عراق اقدام به پاتک نموده و منطقه را باز پس گرفتند. گرچه منطقه تصرف شده، مجدداً از دست رفت ولی نتایج درخشان و مثبت عملیات، قابلیت و توانایی نیروهای فداکار و شهادت‌طلب اسلام را به اثبات رساند.

ارتحال مدرس برجسته حوزه علمیه قم آیت اللَّه "احمد پایانی اردبیلی" (1375 ش)
آیت‌اللَّه احمد پایانی اردبیلی در سال 1306 ش در اردبیل به دنیا آمد. پس از تحصیل مقدمات در زادگاه خویش، در 20 سالگی راهی قم شد و از محضر آیات عظام سیدمحمد باقر سلطانی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سیدمحمد حجت، سید حسین بروجردی و سید محمد محقق داماد بهره برد. آیت‌اللَّه پایانی همزمان با تحصیل، به تدریس می‌پرداخت و علی‌رغم تنگدستی، لحظه‌ای از تحصیل و تدریس باز نماند. ایشان طی پنجاه سال تدریس سطوح، شاگردان فراوانی را پرورش داده و طی سال‌های آخر عمر، جلسات آموزشی ایشان، از پررونق‌ترین جلسات حوزه به شمار می‌رفت. آیت‌اللَّه پایانی از ابتدای شروع مبارزات ضدرژیم به رهبری حضرت امام خمینی) ره (، به پیکار با دستگاه پهلوی پرداخت. ایشان پس از پیروزی انقلاب نیز از مدافعان انقلاب بود و از تایید و پشتیبانی مواضع امام دریغ نمی‌کرد. از این عالم بزرگوار تالیفات متعددی بر جای مانده که حاشیه کفایةُالاصول، تقریرات آیت‌اللَّه بروجردی و حجت کوه کمره‌ای و شرح مکاسب و... از آن جمله‌اند. سرانجام این عالم وارسته در 26 اسفند 1375 ش برابر با 6 ذیقعده 1417 ق در 69 سالگی دارفانی را وداع گفت و در کنار استاد خود، محقق داماد در حرم حضرت معصومه (س) آرمید.

پاسگاه ژاندارمری نارمک تبدیل به کلانتری شد (1349 ش)

سیل در استانهای کردستان، آذربایجان و کرمانشاه و مازندران صدها خانه را ویران کرد و صدها هکتار زمین های کشاورزی را نابود ساخت (1352 ش)

مذاکرات اقتصادی ایران و استرالیا در تهران آغاز شد (1353 ش)

پرده برداری از تندیس فردوسی در میدان فردوسی تهران
میدان فردوسی یکی از میدان‌های مهم شهر تهران است.

در محور شرقی-غربی، خیابان انقلاب اسلامی، در محور شمال، خیابان سپهبد قرنی و در محور جنوب، خیابان فردوسی این میدان را قطع می‌کنند. تندیس این میدان توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

امضای "معاهده بروکسل" پس از پایان جنگ جهانی دوم (1948 م)
با پایان جنگ جهانی دوم، دول اروپایی که سابقه و نتیجه خونین دو جنگ وسیع در قرن بیستم را در نظر گرفته بودند، برای حاکمیت صلح و آرامش و درنتیجه، بازسازی اروپای ویران، تمهیدات متعددی اندیشیدند. یکی از این کارها، انعقاد پیمان بروکسل بود که در این شهر به امضای وزیران خارجه انگلستان، فرانسه، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ رسید. بر اساس مفاد این معاهده که در 17 مارس 1948 م منعقد گردید، دولت‌های امضا کننده متعهد شدند که حداقل به مدت پنجاه سال، در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ونظامی خود متحد باقی بمانند. چندی بعد، در سال 1949 م کشورهای آلمان غربی و ایتالیا نیز به این پیمان ملحق شدند. این سازمان پس از عضویت دیگر کشورهای اروپایی، به عنوان اتحادیه اروپای غربی به کار خود ادامه داد و با فروپاشی بلوک شرق، اتحادیه اروپا شکل گرفت.

فتح "بیت‌المقدّس" توسط مسلمانان در زمان خلیفه دوم (636 م)
در جریان گسترش متصرفات اسلامی، اولین نبرد مسلمانان با رومی‌ها در شمال دریای سرخ روی داد. در دوران حکومت خلیفه دوم، سپاه مسلمانان، رومیان را شکست داد و جنوب فلسطین و بیت‌المقدس در 17 مارس سال 636 م به تصرف لشگریان اسلام درآمد. پس از این شکست، امپراتور روم سپاه عظیمی به سرزمین فلسطین فرستاد اما در نبردی که در فلسطین به وقوع پیوست، رومی‌ها بار دیگر به سختی از لشکر اسلام شکست خوردند و در پایانِ نبرد، فرمانده سپاه روم کشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد. از آن پس مسلمانان در فلسطین و شام مستقر شدند و در دوران حکومت بنی عباس، تابع مرکز خلافت در بغداد بودند. اما در دوران خلافت فاطمیون در مصر، فلسطین، بخشی از قلمرو فاطمی‌ها شد. از 1097 م مسیحیان، جنگ‌های صلیبی را برای تصرف بیت المقدس آغاز کردند و پس از چندین بار رد و بدل شدن این شهر بین طرفین، سرانجام در 1250 م، بیت‌المقدس توسط صلاح‌الدین ایوبی سردار مسلمان آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقی ماند.

روز ملی "ایرلند"
نظام سیاسی ایرلند جمهوری است. ایرلند عمدتاً یک کشور کشاورزی است و محصولات کشاورزی و گوشت و لبنیات، اقلام عمده صادرات آن را تشکیل می‌دهند. زبان رسمی جمهوری ایرلند، ایرلندی و انگلیسی است و اکثریت قریب به مطلق جمعیت آن، دارای ملیت ایرلندی می‌باشد. واحد پول این کشور پوند ایرلند بود که بعد از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و رواج یافتن پول واحد اروپایی، یورو جای‌گزین آن گردید. از شهرهای مهم آن می‌توان از کرک، لیمریک و گالوی نام برد. ایرلند تا قرن 12 میلادی کشوری مستقل از انگلستان بود ولی از این قرن به بعد در دوران سلطنت هِنری دوم، پادشاه انگلستان، تحت سلطه انگلیسی‌ها قرار گرفت. ولی ایرلندی‌ها حاضر به تبعیت از مذهب پروتستانی انگلیسی‌ها نشدند و درگیری میان ایرلندی‌ها و انگلیسی‌ها شدت یافت. مبارزات استقلال‌طلبانه مردم ایرلند تا قرن 19 ادامه یافت. تا اینکه این کشور در 6 دسامبر 1921 م به استقلال از انگلستان نائل آمد. ایرلند در جنگ جهانی دوم بی‌طرف ماند و در سال 1949 با خروج از جامعه کشورهای مشترک‌المنافع، جدایی و استقلال کامل خود را از انگلستان اعلام داشت. هفدهم مارس روز سنت پاتریک در ایرلند به عنوان روز ملی این کشور نام گرفته است.

درگذشت "ایرن کوری" فرزند "ماری کوری" کاشف رادیواکتیویته مصنوعی (1956 م)
خانم ایرِن کوری فرزند پیِر و ماری کوری، در 12 سپتامبر 1897 م در پاریس به دنیا آمد. ایرن پس از جنگ جهانی اول به تحصیل خود در دانشگاه سوربن ادامه داد و پس از پایان تحصیلات و اخذ دکترای خود، با ژان فردریک ژولیو کوری، که او نیز فیزیک‌دان‌ی مستعد و یکی از دستیاران مادرش بود ازدواج کرد. این زوج دانشمند به زودی کار مشترک خود را با ایجاد قوی‌ترین منبع اشعه آلفا و تهیه یک نمونه خالص پولونیوم آغاز کردند. اگرچه عملیات جداسازی این فلز، بسیار خطرناک و تشعشعات قوی پولونیوم نیز بیشتر از آن زیان‌بخش بود و ذره ذره خون ایرن و همسرش را آلوده می‌ساخت، ولی باز هم دست از آزمایش برنداشتند.

این دو در خلال سال 1932 م به مطالعه خواص نوترون و شرایط انتشار آن و اندازه‌گیری جرم نوترون پرداختند و موفق به کشف انواع جدیدی از واکنش‌های هسته‌ای شدند. ایرن کوری به همراه همسر خود، در سال 1934 م پس از آزمایش‌های طاقت‌فرسا، پدیده رادیواکتیویته مصنوعی را کشف کردند و به این وسیله اثبات نمودند که می‌توان از راه مصنوعی، یک عنصر رادیواکتیو را ایجاد کرد. این زوج دانشمند به خاطر این کشف، در سال 1935 م جایز نوبل شیمی را کسب نمودند و ایرن کوری به عضویت چندین مرکز علمی مهم درآمد. با این حال ایرن کوری به دلیل ابتلا به سرطان خون که از کار مدام با رادیواکتیو عارض شده بود، سرانجام در روز هفدهم مارس 1956 م در پنجاه و نه سالگی درگذشت و در کنار پدر و مادرش به خاک سپرده شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.