سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مناظره "رابطه با آمریکا" در دانشگاه شهید بهشتی:

خسروپناه: آمریکا به هیچ وجه حاضر به برقراری رابطه منطقی با ایران نیست/ زیباکلام: اصرار بر آمریکاستیزی تیشه به ریشه جمهوری اسلامی زده است

مناظره صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و "عبدالحسین خسروپناه" رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر دیروز در دانشکده علوم اقتصادی و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مناظره صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و "عبدالحسین خسروپناه" رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر دوشنبه در دانشکده علوم اقتصادی و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
 
زیباکلام با اشاره به عمر 35 ساله انقلاب اسلامی گفت: باید دوستی و دشمنی با آمریکا را از منظر منافع ملی نگاه کنیم و باید از خودمان بپرسیم که اساس دشمنی ما با آمریکا چه ذاتی دارد  و از کجا آمده است؟
 
وی با بیان اینکه فهرست دشمنی با آمریکا را به 3 دسته تقسیم می‌کنم، تصریح کرد: بخشی از جنایات آمریکا حقیقت دارد اما هیچ‌گاه نمی‌گوییم که چه چیزی باعث شده تا آن‌ها این اقدامات را انجام دهند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: بخش دیگری از فهرست جنایات آمریکا، تحریف بسیاری از واقعیت‌ها است که خودمان ساخته و پرداخته‌ایم و بخش سوم دروغ‌ است.
 
زیباکلام با بیان اینکه چرا بعد از 22 بهمن سال 57 آمریکاستیزی تبدیل به ایدئولوژی اصلی در ایران شد، گفت: آیا مطالبات مردم در زمان انقلاب آمریکاستیزی و نابودی اسرائیل بود یا اینکه مردم می‌خواستند آزادی بیان، آزادی قلم داشته باشند؟
 
وی در مورد حمله آمریکا به هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد: آمریکایی‌ها ساعت‌ها در این خصوص تحقیق کردند که آیا ناخدا راجر درست عمل کرده یا خیر؟ بنابراین باید دید قصور از ناحیه راجر بوده یا چیز دیگری.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد حادثه طبس گفت: ایرانی‌ها 200 تا 300 آمریکایی را بعد از سفارت آمریکا گروگان گرفته بودند و دولت آمریکا نیز از سوی مردم خود تحت فشار بود بنابراین دو هواپیمای 330 باری را در طبس نشاند در حالی که می‌دانست این راه‌حل، راه‌حل درستی نیست.
 
زیباکلام اضافه کرد: پس از تسخیر لانه جاسوسی گفتند اسنادی به دست آمده که آمریکا بنا داشته بعد از انقلاب اسلامی کودتا کند اما من می‌گویم آمریکایی‌ها اینقدر عقب‌افتاده نبودند که بخواهند آبان 58 کودتا کنند چرا که اگر می‌خواستند آبان 57 کودتا می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به زیباکلام با بیان اینکه باید درباره آمریکاستیزی و رابطه با آمریکا منطقی بحث کنیم، گفت: باید برای رابطه با آمریکا منافع ایران اسلامی را در نظر بگیریم که آیا با ارزش‌ها و منطق اسلامی سازگاری دارد یا نه؟
 
وی با تأکید بر اینکه رابطه و مذاکره با آمریکا باید بر اساس حقوق بین‌المللی صورت بگیرد، گفت: طبق حقوق بین‌المللی باید در مذاکرات هر دو طرف سود ببرند اما آمریکا چنین منظوری ندارد و تنها منافع خودش را در نظر می‌گیرد.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آمریکا برا ایران فرض قرمز پهن نکرده است، اظهار داشت: چه زمانی آمریکا گفته که می‌خواهد با ایران رابطه برقرار کند و ما نپذیرفتیم؟ توپ را در زمین ایران نیندازید.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: آمریکایی‌ها پس از امضای توافق نامه هسته‌ای بلافاصله از گزینه‌های نظامی نام برده‌اند و صریحا گفتند ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را ندارد.  
 
وی با بیان این که از دید آمریکایی‌ها مذاکره به معنای حقوق بین‌الملل نیست، گفت: در اوایل انقلاب قصد ارتباط با کشورهای دیگر را داشتیم و تنها با برخی رژیم‌هایی مثل رژیم غاصب صهیونیستی که به رسمیت نمی‌شناسیم هیچ گاه ارتباط برقرار نخواهیم کرد.   
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: رهبران سیاسی همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب و هم چنین هاشمی رفسنجانی با رابطه با آمریکا مخالفند.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید براینکه آمریکا به هیچ وجه حاضر به برقراری رابطه منطقی با ایران نیست، گفت: آمریکا ستیزی پیش از زمان انقلاب بوده که پس از کودتای 28 مرداد بیشتر شد.  
 
وی با تاکید براینکه آمریکا ستیزی از روشن فکران به روحانیون رسید، اظهار داشت: آمریکا رویکرد ایران ستیزی و ایران هراسی را به شدت دنبال می‌کند که شاهد آن فیلم‌هایی است که علیه ملت ایران ساخته است.  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر زیباکلام جوابش این است که آمریکایی‌ها اشتباهی مرتکب نشده‌اند و جنایت آن‌ها جواب اقدامات ماست به نظر من این حرف معقولی نیست.  
 
زیباکلام در پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: اگر آمریکاستیزی از روشنفکران به روحانیون رسید می‌گویم خدا عذاب روشنفکران را زیاد کند.  
 
وی اظهار داشت: بارها از طرفداران آمریکا ستیزی خواستم تا یک مورد بیان کنند که اصرار ما از آمریکا‌ستیزی چه منافعی برای ایران داشته است اما من مثال‌های بسیاری می‌آورم که چگونه اصرار بر آمریکاستیزی تیشه به ریشه جمهوری اسلامی زده است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: در چند سال گذشته می‌خواستیم نفت‌مان را به قفقاز صادر کنیم که به دلیل خصومتی که با آمریکایی‌ها داشتیم آن‌ها نگذاشتند این امر صورت بگیرد.   
 
زیباکلام با اشاره به اشتراک حوزه گازی ایران و قطر تصریح کرد: پارس جنوبی یک حوزه عظیم گازی است که ایران تاکنون 2 میلیارد و 50 مترمکعب بهره‌برداری کرده است اما قطر نزدیک به 100 میلیارد مترمکعب از این میادین گازی استفاده کرده است بنابراین 100 میلیارد مترمکعب 40 میلیارد دلار درآمد به دنبال دارد یعنی چیزی معادل 120 هزار میلیارد تومان قطر از این منابع گازی درآمد داشته است بنابراین چرا باید جمهوری اسلامی نتواند تجهیزات خود را سریع‌تر آماده کند تا بتواند بهره‌برداری بیشتری داشته باشد.
 
زیباکلام افزود: آیا مردم ایران راضی هستند که چنین خساراتی به ایران وارد شود حالا از حجت‌الاسلام خسروپناه می‌خواهم دلیل بیاورد که آمریکا ستیزی چه گلی به سر ایران زده است.  
 

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به زیباکلام گفت: دعا می‌کنم روحانیت بتواند راه حلی برای مشکل ارتباط با آمریکا ارائه دهد تا ایران ستیزی آمریکا را کم کنیم.  
 
وی با اشاره به صحبت‌های زیباکلام اظهار داشت: مگر ایران در جنگ با عراق سود کرد جوانان زیادی به شهادت رسیدند و منافع ملی آسیب دید.  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بحث رابطه با کشورها امر ثابتی نیست شاید در مقطعی از زمان با آمریکا دشمن باشیم سپس دوست شویم و نمی‌گوییم رابطه با آمریکا تا قیامت حرام است.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه تصریح کرد: اگر شعار "مرگ بر آمریکا" برداشته شود و آمریکا ستیزی کنار برود آیا باز هم آمریکا اجازه می‌دهد نفت ایران صادر شود.  
 
وی با بیان این که در کودتای 28 مرداد دولت پهلوی با آمریکا دشمنی نداشت، اظهار داشت: کاپیتولاسیون از مواردی است که رفتار آمریکایی‌ها را حتی در زمان دوستی نشان می‌دهد.  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این فرض که آمریکا به دلیل استقلال با ایران مشکل دارد موضوعی است که شما دانشجویان نباید باور کنید یعنی چراکه عدم دشمنی آمریکا با بقیه کشورها به دلیل نوکر بودن آنان و مزدور بودن آنان است یعنی در این کره خاکی فقط آمریکا با استقلال 3 کشور ایران، کره شمالی و کوبا مشکل دارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به اظهارات زیبا کلام اظهار داشت: در ضررها مشترک هستیم چه کنیم تا این ضررها از بین برود تنها راه این مسئله این است که ایران منافع خود را کنار بگذارد و تابع ثابت منافع آمریکا شود.  
 
وی با بیان این که آمریکا روحیه استکباری دارد و باید این مشکل را درمان کنیم، ابراز داشت: زیبا کلام فرمولی بدهد که ایران چگونه می‌تواند با آمریکا ارتباط منطقی براساس حقوق بین‌المللی برقرار کند.  
 
زیباکلام در پاسخ به حجت‌الاسلام خسروپناه با تأکید بر اینکه چوب استقلال‌مان را می‌خوریم، گفت: آمریکایی‌ها با ما به دلیل این که مسلمان و شیعه هستیم دعوا ندارد چرا که در مناطق دیگر شیعیان وجود دارند اما چون مستقل نیستند آمریکا با آن‌ها کاری ندارد دانشجویان حرف‌های دیگران را باور نکنید.  
 
وی با بیان این که اهداف انقلاب ایران آمریکا ستیزی نبوده است، اظهار داشت: امروزه آمریکا ستیزی اهداف انقلاب را کنار زد و اکنون بخشی از هویت جمهوری اسلامی شده است که اگر آمریکا ستیزی را از ایران بگیریم مسئولان مسئله‌ای برای صحبت پیدا نمی‌کنند.   
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بحث اساسی که در جمهوری اسلامی به آن پرداخته نمی‌شود این است که چرا آمریکا ستیزی گفتمان غالب شده است و در بهترین حالت تنها بخشی از مسائل در ایران گفته می‌شود و مابقی مغفول می‌ماند.  
 
زیبا کلام تاکید کرد: مطالبات مردم در زمان انقلاب آمریکا ستیزی نبوده بلکه آن‌ها به دنبال آزادی اندیشه بوده‌اند.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به اظهارات زیبا کلام گفت: اگر ایران آمریکا ستیزی را بردارد توچه می‌گویی؟  
 
زیبا کلام پاسخ داد: به سال 57 برمی‌گردیم.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان این که فرمولی که از زیبا کلام خواستیم پاسخ نداد، گفت: من هم قبول دارم که آمریکا ستیزی هویت ایران شده و در مقابل نیز ایران ستیزی هویت آمریکا شده است که باید فرمول دهیم که چگونه می‌توان این مسئله را حل کرد.  
 
وی تصریح کرد: انقلاب ایران براساس آمریکا ستیزی نبود بلکه برمبنای استعمارستیزی شکل گرفت، به همین دلیل مردم شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی را سر می‌دادند  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید براینکه استعمارستیزی در قشر دانشجویان بود که با تسخیر لانه جاسوسی نمایان شد، ابراز داشت: اسنادی که در لانه جاسوسی کشف شده، مسئله حمله به طبس، بلوکه کردن پول ایران، حمله به ایرباس و تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها برعلیه ایران وضع کرده‌اند همه دروغ و تحریف است این‌ها را چگونه دروغ بدانیم.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار داشت: زیبا کلام خودش را هدایت کند.  
 
زیباکلام در پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: تحقیقات مختلفی توسط پنتاگون و سنا و دستگاه‌های مختلف پیرامون حمله به ایرباس ایران صورت گرفت آیا این مسئله نشان نمی‌دهد که آن‌ها تعمدا ایرباس را نزده‌اند.  
 
وی درباره حمله آمریکایی‌ها به طبس اظهار داشت: در طبس حمله نظامی صورت نگرفته بلکه پس از گروگان گیری مسئولان آمریکایی در تسخیر لانه جاسوسی آن‌ها از سوی دولت و مردم آمریکا تحت فشار قرار گرفتند و برای آزادسازی گروگان‌ها با دو هواپیمای باربری به طبس آمدند اما می‌دانستند که موفق نمی‌شوند. 
 
حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به اظهارات زیباکلام با تاکید براینکه رابطه با آمریکا تایید جنایت‌های آن‌هاست، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رابطه با آمریکا همان رابطه گرگ و میشی است که امام راحل فرمودند و در رابطه با آمریکا منافع ملی یعنی استقلال ملی یعنی استقلال‌مان قطعا آسیب‌هایی وارد می‌شود.  
 
وی با بیان این که وضع بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند بهتر از ایران نیست، مطرح کرد: واضح است کودتای 28 مرداد کار آمریکا و انگلیس است و آن‌ها همواره به دنبال منافع خودشان در کشور ایران بوده‌اند و اگر حمله به ایرباس ایران اشتباه بود پس چرا به خلبان راجرز جایزه دادند.  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: زیباکلام فرزند انقلاب است و دو سال زندانی رژیم پهلوی بوده که دغدغه‌های خود را دارد و ما با یکدیگر دوست هستیم و دو دیدگاه متفاوت داریم.  
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید براینکه پرده‌های جنایت آمریکا را توجیح نکنید، بیان داشت: نادیده گرفتن واقعیت به ما کمک نمی‌کند تا آمریکاستیزی در ایران و ایران‌ستیزی را در آمریکا بشناسیم و در رابطه با آن‌ها فکری داشته باشیم.  
 
وی با تاکید براینکه آمریکا هیچ گاه انقلاب ایران را به رسمیت نشناخت، گفت: مردم ایران هم‌چنان "مرگ بر آمریکا" می‌گویند و این که باید سیاست دولت و عملکرد توده مردم یکسان باشد در هیچ کشوری نیامده است.  
 
رئیس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید براینکه تشدید عملکرد آمریکایی‌ها موجب این شد که آمریکاستیزی جزو هویت انقلاب شود، خاطر نشان کرد: باید در دانشگاه‌ها بحث علمی درباره آمریکا ستیزی صورت بگیرد که فرمولی برای استقلال ایران و هم چنین کاهش آمریکاستیزی در ایران ارائه شود.   
 
زیبا کلام در پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام خسرو پناه با بیان این که مشکل من تحریف واقعیت است، گفت: مهمتر از جزییات توافق‌نامه ژنو این است که باید بدانیم صنعت هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم چه فایده و هزینه‌هایی برای ما دارد و اشکال کار ما این است که صراحتا اعلام کردیم می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۸:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
چطور وقتی انها میگویند که میخواهیم "ریشه ملت ایران"را بخشکانیم طوری نیست ولی ما نباید حقیقتی را بگوییم که آرزوی همه مظلومان دنیاست؟؟و بقول امام ره "با آمریکا رابطه برقرار نخواهیم کرد تا وقتیکه آدم بشود"و یاد بگیرد که به حقوق ما احترام قائل شود نه اینکه هر روز توطئه و توهین تازه ای داشته باشند و ما براشون فرش قرمز پهن کنیم!! اتفاقآ منافع ملی ما هم در این است