سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه "راسیسکا گازیه":

"جی-8" بدون روسیه به زباله‌دان تاریخ می‌پیوندد

بدون حضور روسیه در گروه هشت کشور صنعتی جهان ، این گروه هر چه سریعتر به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه روسی  "راسیسکا گازیه"،این روزنامه در مطلبی با عنوان "غرب دفاع از منافع خود را برای روسیه ممنوع کرده است" نوشت : هفت کشور عضو  "جی-8" که قرار بود تابستان امسال در سوچی گرد هم آیند، مقدمات و تدارک شرکت در این اجلاس را متوقف کردند.

 هم اکنون واشنگتن به  تکاپو و جنب و جوش افتاده و گویی دلسردی ناشی ازشکست‌های پی در پی کاخ سفید در سیاست خارجی ،  جای خود را به شادی حاصل از بازگشت حس عظمت در آمریکایی‌ها داده است.

 تیم رئیس جمهور آمریکا دوباره دست به تهدید زده است، اما این بار نه  برضد  ایران یا سوریه، بلکه علیه روسیه. صفحات مطبوعات غرب از عناوینی چون "آخرین نبرد مسکو برای امپراطوری خود"  منقش شده است  و کارشناسان غرب پیروزمندانه بازگشت جنگ سرد را سوار بر اسب اوکراین اعلام می‌دارند.

 اما آنچه برای غرب جالب است نه خود اوکراین بلکه امکانی است که  به وجود آمده تا روسیه را سر جای خود بنشاند. لاوروف برای بحث در خصوص  اوکراین به دیدار "بان کی مون" می‌رود، اما  اوضاع به قدری به سرعت در حال تغییر است که وزارت خارجه روسیه قصد ندارد برنامه مذاکرات بعدی لاوروف را اعلام کند. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که همین دو هفته پیش موضع روسیه در مذاکرات مربوط به ایران و سوریه را  معقول و سنجیده خوانده بود، روز یکشنبه گفت: ما آماده ایم روسیه را در انزوای کامل قرار دهیم.

 وی افزود، کرملین باید درست انتخاب کند (یعنی چشم و گوش خود را بر تحقیر مردم روس زبان در کشور همسایه و تقاضای حمایت میلیونها تن از مردم جنوب و شرق اوکراین ببندد. در غیر این صورت وضعی پیش می آید که از آن جمله  تحریم و توقیف دارایی‌ها و سقوط ارزش روبل خواهد بود. 

جان کری از سوی دیگر  با تهدید به عدم صدور  روادید برای مردم روسیه گفت:   آمریکا متحد است و روسیه در انزواست، نه در موضع قدرت . 

وقتی واشنگتن تحت پوشش دفاع از منافع ملی خود عراق و لیبی را بمباران می کند  و سوریه را به ترسیم خط قرمز تهدید می کند، چپ و راست تحریم می‌کند و از همه  (حتی متحدان استراتژیک خود  ) استراق سمع می کند، به صراحت  می گوید آماده حمله جهانی است.

 این در حالی است که  واشنگتن به گروههای تروریست  کمک مالی و نظامی می کند،  به کودتاهای نظامی و شورش های مسلحانه دامن می زند و  از دیکتاتورها حمایت می کند و  جالب آنکه  همه اینها را به نام پیروزی"دموکراسی" انجام می‌دهد.

حال سوال این است که  آیا مسکو نباید به کسانی که قصد خود را برای قلع و قمع مردمی که فقط به زبان روسی صحبت می کنند پنهان نمی کنند  فشار بیاورد (فشاری که فعلاً شفاهی است) آیا آنها باید مسکو را تهدید به تحریم کنند؟ آیا این همان معیارهای دوگانه نیست؟

شاید روسیه به این گروه جی هشت نیاز نداشته باشد. اما چین بدون آن هم اولین اقتصاد جهان خواهد شد. علاوه بر آن، این اولین سال نیست که کارشناسان با اطمینان می گویند گروه جی- هشت باید جای خود را به گروه بیست بدهد، گروهی که در آنجا غرب حرف اول را نمی زند یعنی در مقامی نیست که قواعد بازی را بی چون و چرا دیکته کند.

 بنابراین بدون روسیه گروه هشت فقط هر چه سریعتر به زباله دان تاریخ انداخته می‌شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، نشست ، گروه ، جی8
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.