سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عنایتی در سمینار روابط حسن همجواری ایران و عراق مطرح کرد

خیز عراق برای دبیرکلی اوپک عنصر رقابتی میان تهران_بغداد

مدیرکل خلیج‌ فارس وزارت امور خارجه گفت: خیز عراق برای دبیرکلی اوپک یکی از عناصر مهم در منطقه و جهان است که خود آن می‌تواند یک عنصر رقابتی میان تهران_بغداد لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علیرضا عنایتی" در سمینار روابط حسن همجواری ایران و عراق که در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و عراق در روزهای اخیر اظهار داشت: تاکید هوشیار زیباری بر معاهده 1975 و اینکه کابینه دولت عراق بر آن اتفاق نظر دارد اما بحث آبی اروندرود در معاهده 1975 مسئله‌ای است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه اضافه کرد: لایه روبی اروند‌رود به موجب سی بی سی مورد تاکید طرفین است و تلاش‌های بسیار زیادی را از سوی مسئولان ایران و عراق در بخش‌های حقوقی و سیاسی در حال انجام است چراکه این معاهده تامین‌کننده منافع ایران و عراق است.

وی گفت: بحث لایه‌روبی اروند رود مسئله‌ای است که مورد تاکید و همکاری بسیاری از وزارتخانه‌های داخلی قرار گرفته که در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

عنایتی اضافه کرد: اینکه ایران در ترسیم خط تالوگ بتواند نظر خود را اعمال کند بستگی به مذاکرات دارد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه به همکاری میان ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: عناصر همکاری میان دو کشور در اجزای مختلف تاکنون خود را نشان داده اما در حوزه رقابتی عناصری وجود دارد که این رقابت را بدان گونه که متصور هستیم معنا نمی‌کند چراکه زمانی که از رقابت سخن می‌گوییم عناصر رقابت‌انگیز میان ایران و عراق حوزه‌هایی را همچون درون‌بینی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: تفاوت دیدگاه سیاستمداران طرفین یکی دیگر از عناصر در ایجاد رقابت میان ایران و عراق است چراکه سیاست‌ خارجی این کشور عربی حالتی درون‌گرا دارد.

عنایتی تصریح کرد: رقابت‌های منطقه‌ای یکی دیگر از عناصری که موجب رقابت شده که از طریق فضای بین‌المللی در منطقه تزریق می‌شود.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: پتانسیل و ظرفیت رقابت همیشه وجود داشته و ممکن است در آینده شاهد وضعیتی باشیم که موضوعات مختلفی در بحث انرژی و نفت را دربر بگیرد.

وی بیان داشت: خیز عراق برای دبیرکلی اوپک یکی از عناصر مهم در منطقه و جهان است که خود آن می‌تواند یک عنصر رقابتی میان ایران و عراق لحاظ شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عنایتی ، سمینار ، حسن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.