سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان "آدمک چوبی":

"آدمک چوبی" اثری دلنشین در دوره فعالیتم است

طاهری گفت: با وجود فعالیت در کارهای متعدد کودک و نوجوان، نمایش "آدمک چوبی" برایم دلنشین و دردانه است.

"جهانگیر طاهری"، کارگردان نمایش "آدمک چوبی" در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: من این نمایش را برای اولین‌بار در دهه 60 به روی صحنه بردم که این بار با مدل جدیدتر و تغییرات بیشتری را برای اجرای نمایش طراحی کردیم. 

وی در ادامه افزود: نمایش "آدمک چوبی" با اقتباسی از داستان "پینوکیو" اثر "کارلو کولودی" بازنویسی کردم که داستان پیرمردی را روایت می‌کند که تمامی عمر خود را با عروسک گردانی در آبادی سپری می‌کند که در طول ساخت عروسک چوبی ماجراهایی برایش رقم می‌خورد. 

طاهری اظهار داشت: در این نمایش سعی کردیم روال قصه را در بستر رئال (واقع گرایی) پیش ببریم و از برخی از نمادها برای کودکان بپرهیزیم و کار را برای این رده سنی قابل لمس و باور به سمت جلو هدایت کنیم. 

این کارگردان درخصوص اجرای موسیقی این نمایش افزود: در موسیقی زنده  این نمایش آن طور که باید تغییراتی نداشتیم و  با موسیقی‌های سنتی، بومی و فولکوریک، متناسب با نوع قصه طراحی کردیم.
 
طاهری افزود: باتوجه به کارهای متعددی که در زمینه کودک و نوجوان تهیه کردم همه آن‌ها را به نوعی دوست دارم و نمایش "آدمک چوبی" از همه آنها دلنشین‌تر بوده به همین دلیل برای بار دوم به روی صحنه بردم. 

وی درخصوص حضور "عباس ظفری" در این پروژه بیان کرد: "عباس ظفری" از بازیگران بسیار فعال در دهه 60 و 70 در عرصه تئاتر و تلویزیون محسوب می‌شود و مخاطبان شاهد کارهای خاطره انگیز از این هنرمند بودند.
 
طاهری در ادامه افزود: از دوران نوجوانی با "عباس ظفری" در کنار هم بودیم و درخواست پیشنهاد مرا برای ایفای نقش در این نمایش با خواندن متن نمایشنامه پذیرفت. 

وی درخصوص بازی حسین پیرهادی و داود منفرد در نقش‌های "خنگول و بامبول" افزود: این 2 هنرمند پیشکسوت جزء محورهای اصلی اجرای نمایش من محسوب می‌شوند طوریکه حضور نداشتن آنها در این اثر نمایشی با کاهش جذابیت قصه همراه بود.
 
طاهری درخصوص تأثیرگذاری راوی در این نمایش برای بچه‌ها بیان کرد: حس کردم که راوی باید متناسب با سن کودک باشد و "داود منفرد" در این امر مرا یاری کرد و امیدوارم اولین اجرای "مائده خسروآبادی" در نمایش "آدمک چوبی" به عنوان راوی شرایطی برایش ایجاد کند تا با گروه‌های مختلف کار کند.
 
وی در مورد نقش "بابا خندون" گفت: این نقش را به "حسین لطیفی" پیشنهاد کردم که بنا به دلایل کاری خود نتوانست اجرای این نقش را برعهده بگیرد. 

این کارگردان "نمایش کودک" گفت: همچنین سعی کردم از چند بازیگر دیگر برای نقش "بابا خندون" بهره گیرم اما به دلیل فاصله داشتن استنباط آنها از این نقش، بازی در نقش "بابا خندون" را خودم ایفا کردم. 

طاهری با اشاره به سکانس پایانی نمایش با موضوع تقدیر از صدیقه کیانفر در نقش "عمه خاتون" افزود: ما در اولین اجرایی که نمایش "آدمک چوبی" را به روی صحنه بردیم "خانم صدیقه کیانفر" در جریان این مسئله نبودند که من در انتهای اجرا چه تصمیمی دارم بنابراین با همکاری گروه از این هنرمند پیشکسوت تقدیر و تشکر کردیم. 

وی خاطر نشان کرد: در مجموع 40 اثر کودک و نوجوان را به روی صحنه بردم و 12 نمایش از مجموع کار را در مرکز هنرهای نمایشی تقدیم مخاطبان کردم و بقیه جز کارهای تجربی‌ام محسوب می‌شود که یکی از این کارها را می‌توان به اجرای کار کودک و نوجوان در دوران جنگ با بازی خسرو احمدی، دانیال حکیمی و محمود احمدی اشاره کرد. 


انتهای پیام/اق
برچسب ها: نمایش ، تئاتر ، ادمک چوبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.