سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پزشکی قانونی کشور:

مرگ موتورسيكلت سواران در تابستان دو برابر زمستان است

در سال گذشته چهار هزار و 416 موتورسيكلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند كه تعداد قابل توجهی از آنان(34 درصد) در فصل تابستان جان باخته‌اند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  بر اساس آمارهای موجود در اين سازمان، بين مرگ موتورسيكلت‌سواران و فصول مختلف سال ارتباط معناداری وجود دارد به اين معنا كه در فصول گرم با افزايش تلفات در اين بخش و در فصول سرد با كاهش اين آمار مواجه هستيم.

در سال گذشته يك‌هزار و 500 موتورسيكلت سوار در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند كه بيشترين آمار تلفات در سال 1391 را به خود اختصاص می‌دهد. اين در حالی است كه آمار فوتی‌های موتورسيكلت‌سواران در فصل بهار همين سال يك‌هزار و 162 نفر(26.3 درصد)، در فصل پاييز يك هزار و 88 نفر(24.6 درصد) و در فصل زمستان 666 نفر( 15.1 درصد) بوده‌ است.

در سال 1390 نيز شاهد تكرار اين روند هستيم، تا آنجا كه 35.5 درصد كل تلفات موتورها در فصل تابستان گزارش شده‌ است. در اين سال يك‌هزار و 235 موتورسيكلت سوار( 25.6 درصد) در فصل بهار،‌ يك هزار و 712 نفر(35.5 درصد) در فصل تابستان، يك‌هزار و 230 نفر(25.5 درصد) در فصل پاييز و 646 نفر( 13.4 درصد) در فصل زمستان جان باخته‌اند.

آمار تلفات موتورسيكلت سواران در سال 1391 نسبت به سال قبل از آن 8.4 درصد كاهش يافته و از چهار هزار و 823 نفر در سال 1390 به چهار هزار و 416 نفر در سال گذشته رسيده‌ است.

بر اساس آمارهای موجود در سال 1392 نيز با وجود آنكه هنوز آمارهای فصل زمستان نهايی نشده است به نظر می‌رسد بيشترين آمار مرگ موتورسيكلت سواران در فصل تابستان ثبت شده‌ باشد.

در سال جاری(تا پايان آذرماه) يك‌هزار و 34 موتورسيكلت سوار در فصل بهار، ‌يك هزار و 303 نفر در فصل تابستان و 947 نفر در فصل پاييز جان‌باخته‌اند. در مجموع در نه ماهه امسال سه هزار و 284 موتورسيكلت سوار در كشور جان خود را از دست داده‌اند.

به طور كلی با توجه به آنچه در آمارهای فصلي اين سازمان در مورد مرگ موتورسيكلت‌سواران گزارش شده‌ است در فصل زمستان آمار مرگ موتورسيكلت‌سواران كمتر از ديگر فصول سال است كه به نظر می‌رسد عمده دليل آن استفاده بيشتر اين افراد از كلاه ايمني است.

از آنجا كه در فصول گرم سال عمده موتورسيكلت‌سواران از كلاه‌ ايمنی استفاده نمی‌كنند و يا كلاه‌های آنان از استاندارد كافي برخوردار نيست،‌ كوچك‌ترين ضربه‌ای به سر در حين تصادف زمينه مرگ آنان را فراهم خواهد كرد.

از سويی ديگر در فصل زمستان علاه بر اينكه كمتر از موتورسيكلت استفاده می‌شود، راكبان اين وسيله نقليه نيز به دليل لغزندگی سطح معابر با احتياط بيشتر تردد می‌كنند و همين موضوع آمار حوادث اين گروه را در زمستان كاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.